Οι φόροι που επιβάλλονται στις τιμές των καυσίμων – Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης και ΦΠΑ- εκτοξεύουν τις τιμές λιανικής με τους Ελληνες οδηγούς να πληρώνουν τη βενζίνη σχεδόν όσο και οι Δανοί ή οι Φινλανδοί.
Πόσο όμως φθηνότερη θα ήταν η Ελλάδα σε σχέση με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες αν αφαιρεθούν οι φόροι;
Με βάση τα σχετικά στοιχεία που αποτυπώνονται στο εβδομαδιαίο δελτίο τιμών καυσίμων της ΕΕ η Ελλάδα είναι αρκετά κάτω από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο στην αμόλυβδη βενζίνη αν αφαιρεθούν οι φόροι και είναι η 11η ακριβότερη χώρα μεταξύ 27 χωρών. Αντίθετα, στο πετρέλαιο κίνησης ακόμη και χωρίς φόρους, η τιμή είναι πιο πάνω από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο, όπως και αν συμπεριληφθούν οι φόροι.
Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά την αμόλυβδη χωρίς φόρους, η Ελλάδα είναι στην 11η θέση με την τιμή στο 0,870 ευρώ ανά λίτρο και οριακά κάτω από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο, που είναι στα 0,879 ευρώ ανά λίτρο. Φθηνότερη χώρα είτε με φόρους είτε χωρίς παραμένει η Μάλτα, που είναι στο τέλος της λίστας των 27 με την αμόλυβδη στο 0,58 ευρώ ανά λίτρο ενώ στις χώρες με τις χαμηλότερες τιμές συμπεριλαμβάνεται η Σλοβενία, η Βουλγαρία και η Κροατία.
Τα πρωτεία κατέχει η Δανία με την τιμή να είναι στο 1 ευρώ και ακολουθεί η Ουγγαρία (0,972 ευρώ ανά λίτρο), η Ισπανία (0,925 ευρώ ανά λίτρο). Τη δεκάδα συμπληρώνουν η Ολλανδία, το Βέλγιο η Εσθονία, η Γαλλία, η Πορτογαλία, η Γερμανία και η Σουηδία. Με τους φόρους η Ελλάδα εκτοξεύεται στην τρίτη ακριβότερη χώρα, θέση που διατηρεί επί μακρόν στους πίνακες που δημοσιοποιεί κάθε εβδομάδα η Ευρωπαϊκή Ενωση. Οι Ελληνες καταναλωτές πληρώνουν την αμόλυβδη στο 1,966 ελάχιστα χαμηλότερα από τους Ολλανδούς και τους Δανούς και ακριβότερα από την Ιταλία, τη Φινλανδία, τη Γερμανία ή το Βέλγιο.
Η εικόνα στο ντίζελ κίνησης χωρίς φόρους είναι λίγο διαφορετική. Η Ελλάδα είναι έβδομη ακριβότερη χώρα (0,98 ευρώ ανά λίτρο) και πιο ψηλά από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο που είναι στα 0,923 ευρώ ανά λίτρο. Ακριβότερη χώρα είναι η Σουηδία (1,29 ευρώ ανά λίτρο και ακολουθούν η Δανία, η Φινλανδία, η Ουγγαρία, η Εσθονία και η Ολλανδία. Στις φθηνότερες χώρες είναι η Μάλτα, η Σλοβενία, η Βουλγαρία, η Πολωνία και η Ιρλανδία, που κινούνται κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Τέλος, σε ό,τι αφορά το ντίζελ κίνησης με τους φόρους, η χώρα μας κινείται λίγο πάνω από το μέσο ευρωπαϊκό όρο που είναι στα 1,715 ευρώ ανά λίτρο και ειδικότερα διαμορφώνεται στο 1,742 ευρώ ανά λίτρο. Είναι η ένατη ακριβότερη χώρα με τη Σουηδία να είναι πρώτη και η μόνη χώρα στην οποία το ντίζελ κίνησης πωλείται πάνω από 2 ευρώ το λίτρο. Στην οκτάδα συμπεριλαμβάνονται η Φινλανδία, το Βέλγιο, η Δανία, η Γαλλία, η Ιταλία, η Ολλανδία και η Γερμανία. Οι Ελληνες οδηγοί πληρώνουν το πετρέλαιο κίνησης ακριβότερα από τους Πορτογάλους, τους Αυστριακούς, τους Ούγγρους κά.