Το ισπανικό κοινοβούλιο ενέκρινε την Πέμπτη ένα νομοσχέδιο για την καθαρή ενέργεια που στοχεύει στην επίτευξη της ουδετερότητας σε άνθρακα έως το 2050 σύμφωνα με τους στόχους της ΕΕ, ενώ απαγορεύει επίσης την πώληση οχημάτων ορυκτών καυσίμων έως το 2040.
Πιο συγκεκριμένα, στο πλαίσιο των προσπαθειών της Ισπανίας να επιτύχει τον στόχο εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, η νομοθεσία απαγορεύει την πώληση οχημάτων που εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα έως το 2040 και την κυκλοφορία τους έως το 2050.
«Για τον πλανήτη, για το μέλλον μας και για τις επόμενες γενιές. Από σήμερα, η Ισπανία έχει έναν νόμο για το κλίμα για τον οποίο θα οικοδομήσει ένα πράσινο, βιώσιμο, δίκαιο και ευημερούμενο μέλλον για όλους», ανέφερε ο Ισπανός πρωθυπουργός Πέδρο Σάντσεθ μετά την ψηφοφορία.
Ο γενικός στόχος είναι η εφαρμογή μέτρων που θα επιτρέψουν στην Ισπανία να επιτύχει τον στόχο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για επίτευξη της ουδετερότητας σε άνθρακα έως το 2050.Θέτει επίσης έναν εθνικό στόχο του 2030 για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 23% σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990.
Η ΕΕ είχε θέσει ως στόχο το 2030 τη μείωση των εκπομπών κατά 40 τοις εκατό σε σύγκριση με το 1990, αλλά το Νοέμβριο, τα κράτη μέλη συμφώνησαν να αυξήσουν αυτόν τον στόχο στο 55%.
Ο νόμος περιορίζει επίσης όλα τα νέα έργα άντλησης άνθρακα, πετρελαίου και φυσικού αερίου και απαιτεί έως το 2030, οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας να αντιπροσωπεύουν το 42% της συνολικής κατανάλωσης ενέργειας της Ισπανίας και τουλάχιστον το 74% της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.
Επιπλέον, ορίζει ότι εντός δύο ετών, όλες οι πόλεις με περισσότερους από 50.000 κατοίκους πρέπει να έχουν ζώνες χαμηλών εκπομπών όπως αυτές στη Μαδρίτη και τη Βαρκελώνη.
Η απαγόρευση για τα περισσότερα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα από το κέντρο της ισπανικής πρωτεύουσας, που ονομάστηκε «Madrid central», ανατράπηκε πρόσφατα από τα δικαστήρια.
Σε ένα tweet, η Ισπανός υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος Τερέσα Ριμπέρα το χαρακτήρισε «ουσιαστικό νόμο στον οποίο πρέπει να συνεχίσουμε να χτίζουμε».
Ωστόσο, σε μια συνέντευξη στην El Pais που δημοσιεύθηκε την Πέμπτη, παραδέχτηκε ότι η Ισπανία ήταν πίσω από την εποχή με το νόμο, λέγοντας ότι «έπρεπε να είχε τεθεί σε εφαρμογή πριν από 10 χρόνια».
Και η Greenpeace είπε ανέφερε ότι ο νόμος δεν προχώρησε αρκετά και ότι οι στόχοι του ήταν «ανεπαρκείς για τη συμμόρφωση με τη συμφωνία του Παρισιού για το κλίμα (2015)» σύμφωνα με την οποία τα έθνη συμφώνησαν να διατηρήσουν τη θερμοκρασία του πλανήτη σε 1,5 βαθμούς Κελσίου από τα προ-βιομηχανικά επίπεδα.
«Το κείμενο είναι ένα σημείο εκκίνησης που θα πρέπει να ενισχυθεί για την επιτυχή αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής σε μια ευρωπαϊκή χώρα που είναι μια από τις πιο ευάλωτες στις επιβλαβείς συνέπειες. Μόνο με την αύξηση των στόχων μείωσης των εκπομπών θα μπορέσει η Ισπανία να καταπολεμήσει αποφασιστικά την κατάσταση έκτακτης ανάγκης για το κλίμα», ανέφερε.
Πηγή: AFP