«Χωρίς τα απαραίτητα εργαλεία χωροταξικού και περιβαλλοντικού σχεδιασμού, και με τη φωτογραφική νομοθέτηση που γίνεται τα τελευταία 2 χρόνια, η Ελλάδα οπισθοχωρεί από την ευρωπαϊκή κανονικότητα σε ό,τι αφορά την προστασία της βιοποικιλότητα, την ασφάλεια δικαίου για τις επενδύσεις και την προσπάθεια να επιτευχθεί ισορροπία μεταξύ κοινωνίας, οικονομίας και περιβάλλοντος. Αυτή η υστέρηση της χώρας δημιουργεί σοβαρό πρόβλημα στις επενδύσεις των ΑΠΕ και άρα στη μετάβαση της Ελλάδας στην πράσινη ενέργεια», σημείωσε ο Τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Σ. Φάμελλος, κατά την τοποθέτηση του στο 5ο Συνέδριο του Economist σε συνεδρία με θέμα τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.
Ο Σ.Φάμελλος αρχικά επεσήμανε ότι ο στόχος της κλιματικής ουδετερότητας το αργότερο έως το 2050, στον οποίο η Ελλάδα έχει συμφωνήσει ήδη από τον Ιούνιο του 2019, επιβάλει την τάχιστη ψήφιση ενός εθνικού κλιματικού νόμου και την αναθεώρηση τόσο της Μακροχρόνιας Στρατηγικής της χώρας έως το 2050, όσο και του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα, με βάση τους νέους ευρωπαϊκούς στόχους. «Πλέον το υφιστάμενο Εθνικό Σχέδιο της ΝΔ, όπου οι λιγνιτικές μονάδες αντικαθίστανται με νέες μονάδες φυσικού αερίου, δεσμεύοντας τη χώρα για περισσότερο χρόνο στα ορυκτά καύσιμα και καθιστώντας την ιδιαίτερα ευάλωτη στις παγκόσμιες αυξήσεις τιμών ενός εισαγόμενου ορυκτού καυσίμου, πρέπει να αναθεωρηθεί ριζικά. Ο σχεδιασμός της χώρας πρέπει να βασιστεί σε αντικατάσταση των ορυκτών καυσίμων με ΑΠΕ, με επενδύσεις στην αποθήκευση ενέργειας και σε ισχυρό πρόγραμμα εξοικονόμησης», υπογράμμισε.
Ο Σ.Φάμελλος στάθηκε ιδιαίτερα στο θέμα των κοινωνικών αντιδράσεων σε σχέση με τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, συνδέοντάς το αφενός με την «απλοποίηση» του αντιπεριβαλλοντικού Νόμου 4685 που οδήγησε σε τσουνάμι αιτήσεων και υπερθέρμανση της αγοράς, και αφετέρου με τη μεγάλη καθυστέρηση στην εκπόνηση του Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου για τις ΑΠΕ, το οποίο είχε προκηρυχθεί από το Φεβρουάριο του 2019, και ξεκίνησε μόλις τον Οκτώβριο του 2020, και των Ειδικών Περιβαλλοντικών Μελετών και σχεδίων Προεδρικών Διαταγμάτων για τις περιοχές Natura 2000, που είχαν επίσης ξεκινήσει στα τέλη του 2018, και πάγωσαν πάλι λόγω των ρυθμίσεων του Ν. 4685. Η ταυτόχρονη καθυστέρηση αυτών των θεσμικών χωροταξικών και περιβαλλοντικών εργαλείων, που είχαν δρομολογηθεί από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και πάγωσαν από την κυβέρνηση Μητσοτάκη, σημαίνει έλλειμμα στο κράτος δικαίου σε ό,τι αφορά το σχεδιασμό και την υλοποίηση νέων επενδύσεων, συνδυάζεται με την καταδίκη της Ελλάδας το Δεκέμβριο του 2020 για την εφαρμογή της Οδηγίας των Οικοτόπων, το άρθρο 218 του Ν. 4782/2021 του Υπουργείου Ανάπτυξης, που ανοίγει το δρόμο για κατάτμηση/κονιορτοποίηση του καθεστώτος προστασίας στις περιοχές Natura 2000, και την πρόταση που κατέθεσε στη διαβούλευση η κυβέρνηση για στρατηγικές επενδύσεις στον αιγιαλό, που επίσης έχει ξεσηκώσει μεγάλες αντιδράσεις από επιστημονικούς και περιβαλλοντικούς φορείς.
«Ήδη διαβάζουμε ότι την προηγούμενη εβδομάδα ακόμα και ο Πρόεδρος της Ρυθμιστικής Ενέργειας σε συνέντευξη Τύπου σημείωσε ότι οι αντιδράσεις των τοπικών κοινωνιών είναι δικαιολογημένες λόγω του πλήθους των βεβαιώσεων παραγωγού, που οφείλονται στην αδειοδοτική διαδικασία που επέλεξε η Πολιτεία, και ότι το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο θα πρέπει να αναθεωρηθεί άμεσα», υπογράμμισε ο Σ.Φάμελλος.
«Ο ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ έχει δεσμευθεί για μία πράσινη μετάβαση η οποία θα γίνει με όλη την κοινωνία και για όλη την κοινωνία, με κοινωνική δικαιοσύνη και δημοκρατία. Στο πρόγραμμά μας στοχεύουμε τουλάχιστον το 50% των αδειών ΑΠΕ να δίνεται σε ενεργειακές κοινότητες να κατανέμεται δεσμευτικά σε ενεργειακές κοινότητες, νοικοκυριά, μικρομεσαίες επιχειρήσεις και αγρότες για αυτοπαραγωγή, προκειμένου να υπάρχει τοπική συμμετοχή, όφελος και συμφωνία στις χωροθετήσεις. Θεωρούμε ότι η Πολιτεία οφείλει να είναι επικεφαλής της πράσινης μετάβασης και όχι θεατής – βλέπουμε ήδη ότι οι δυνάμεις της αγοράς δεν μπορούν να επιλύσουν τα ζητήματα, ούτε να εξασφαλίσουν δικαιοσύνη στη μετάβαση», επεσήμανε ο Σ.Φάμελλος κλείνοντας την τοποθέτησή του.