Αυτό δήλωσε μεταξύ άλλων ο πρόεδρος της ΕΛΕΤΑΕΝ κ. Παναγιώτης Λαδακάκος, στην ομιλία του, κατά τη διάρκεια της ετήσιας εκδήλωσης, το Σάββατο 20 Ιανουαρίου.
Ο κ. Λαδακάκος ανέφερε επιπλέον τα παρακάτω:
- Η αγορά το 2018 To 2018 ήταν έτος σταθμός.
Ήταν η χρονιά που έγιναν οι πρώτοι διαγωνισμοί και ξεκίνησαν να λειτουργούν τα πρώτα έργα χωρίς το καθεστώς Feed in Tariff. Κλείνει ο κύκλος που ξεκινήσαμε πριν από 25 χρόνια. Σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία της στατιστικής της ΕΛΕΤΑΕΝ, την χρονιά που πέρασε τα νέα αιολικά πάρκα που συνδέθηκαν στο δίκτυο πλησίασαν τα 200 MW. Σήμερα κατασκευάζονται σε όλη την Ελλάδα πολλά νέα αιολικά πάρκα. Η πρόβλεψη για το 2019 είναι ότι οι νέες εγκαταστάσεις θα πλησιάσουν τα 300MW. Ο κλάδος διατηρεί λοιπόν την δυναμική του. Από τους πρώτους διαγωνισμούς που έγιναν μέσα στο έτος προέκυψαν δύο καίριες διαπιστώσεις:
• Η θετική διαπίστωση είναι ότι πέραν πάσης αμφιβολίας, η αιολική ενέργεια είναι η πιο φθηνή μορφή ηλεκτροπαραγωγής, που θα παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο σε ένα νέο, ισότιμο και ανταγωνιστικό περιβάλλον. Τα αποτελέσματα δικαίωσαν όλους εμάς που δεν φοβόμαστε την έκθεση στον ανταγωνισμό. Χρειάζεται όμως προσοχή. Ο πυρετός του ανταγωνισμού δεν πρέπει να οδηγήσει σε υπερβολές που θα θέσουν σε κίνδυνο την βιωσιμότητα των στόχων. Μεγαλύτερη ευθύνη πλέον πέφτει στην Πολιτεία, που πρέπει να μειώσει ραγδαία το κόστος και το ρίσκο αδειοδότησης των επενδύσεων.
• Η αρνητική διαπίστωση είναι ότι σήμερα, αυτό το πλαίσιο ανάπτυξης και αδειοδότησης των έργων, δεν μπορεί να υποστηρίξει το νέο καθεστώς των διαγωνισμών. Αυτό είναι πρόβλημα. Είναι εντυπωσιακό ότι ύστερα από χρόνια ανάπτυξης χιλιάδων MW αιολικών πάρκων από εταιρείες με μεγάλη τεχνογνωσία και εμπειρία, μια τεράστια μάζα αυτών είναι εγκλωβισμένη στον λαβύρινθο.
II. Προτεραιότητα για το νέο έτος: επαναστατική απλοποίηση του αδειοδοτικού πλαισίου Οι εξελίξεις αυτές αναδεικνύουν τις προκλήσεις που υπάρχουν στο θεσμικό επίπεδο. Για αυτό προτεραιότητα για την ΕΛΕΤΑΕΝ το νέο έτος είναι να προωθηθεί η επαναστατική απλοποίηση του αδειοδοτικού πλαισίου ώστε να γίνει συμβατό με το νέο καθεστώς των διαγωνισμών και να εξυπηρετήσει τις αυξημένες απαιτήσεις που δημιουργεί ο Εθνικός Ενεργειακός Σχεδιασμός στο δρόμο προς το 2030 και το 2050. Στην κατεύθυνση αυτή έχουμε ήδη ξεκινήσει σειρά δράσεων και πρωτοβουλιών οι οποίες θα συνεχιστούν μέσα στο 2019: Σε ανοιχτά Διοικητικά Συμβούλια με δυνατότητα ενεργής συμμετοχής των μελών μας συζητήσαμε για την διαμόρφωση προτάσεων αναμόρφωσης του αδειοδοτικού πλαισίου. Τα πρώτα σχέδια προτάσεων που προέκυψαν τα αναρτήσαμε στην ιστοσελίδα μας για περεταίρω δημόσια διαβούλευση. Μέσα στις επόμενες μέρες θα στείλουμε τις πρώτες ολοκληρωμένες προτάσεις μας στο Υπουργείο και την ΡΑΕ για την αναμόρφωση του πλαισίου έκδοσης Αδειών Παραγωγής. Θα ακολουθήσουν αντίστοιχα κείμενα για όλη την αδειοδοτική διαδικασία. Μεταξύ άλλων ζητάμε την κατάργηση διαφόρων αναχρονιστικών πλέον τελών και επιβαρύνσεων, όπως το Τέλος Διατήρησης Αδειών Παραγωγής, που λειτουργούν απλά τιμωρητικά προς τους Παραγωγούς και αυξάνουν το κόστος και το ρίσκο της ανάπτυξης.
III. H agenda της ΕΛΕΤΑΕΝ τη νέα χρονιά Δεν είναι βέβαια μόνο το αδειοδοτικό. Έχουμε ενεργή παρουσία και δρούμε σε διάφορα επίπεδα:
• Σε συνεργασία με την WindEurope παρακολουθούμε τις εξελίξεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο και προσπαθούμε να τις επηρεάσουμε υπέρ των συμφερόντων και των ιδιαιτεροτήτων της Χώρας μας.
• Έχουμε αναλάβει πρωτοβουλίες, και προς την ΓΔ Περιβάλλοντος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, σχετικά με την περιβαλλοντική νομοθεσία για τα αιολικά πάρκα στην Ελλάδα
• Από φέτος έχουμε τα πρώτα αιολικά πάρκα με καθεστώς Feed In Tarrif που συμπλήρωσαν 20ετία. Η ρύθμιση του θέματος της συνέχισης της λειτουργίας και της ριζικής ανακαίνισης των έργων αυτών είναι μέσα στις προτεραιότητές μας.
• Επίσης από φέτος ξεκίνησε να λειτουργεί η πρώτη κρίσιμη μαζα έργων με καθεστώς Feed In Premium. Είναι κρίσιμο να αποκρυσταλλωθεί το συντομότερο το πλαίσιο λειτουργίας αυτών των έργων και να ρυθμιστούν το συντομότερο θέματα που εκκρεμούν σχετικά με το μεταβατικό καθεστώς αποζημίωσής τους.
• Παρακολουθούμε τις εξελίξεις σχετικά με την βιωσιμότητα του Λογαριασμού ΑΠΕ. Η μετεξέλιξη του συστήματος πρέπει να γίνει με τρόπο ώστε να μην εκπέμπει ανησυχία και ανασφάλεια.
• Συμμετέχουμε με προτάσεις στην ανάπτυξη των δικτύων, μέσης και υψηλής τάσεως. Στόχος είναι:
− αφενός να ξεπεράσουμε φαινόμενα κορεσμού σε κρίσιμές περιοχές αιολικού ενδιαφέροντος
− αφετέρου να δημιουργηθούν νέοι διάδρομοι για την μαζική εκμετάλλευση της αιολικής ενέργειας. Η υλοποίηση των πρώτων φάσεων της σύνδεσης των Κυκλάδων και η προώθηση της σύνδεσης της Κρήτης είναι εξαιρετικά θετικές. Η δυναμική που έχει δημιουργηθεί πρέπει να διατηρηθεί και να επιταχυνθεί η διασύνδεση και των υπολοίπων νησιών του Αιγαίου.
• Για το κρίσιμο μέτωπο του Αιγαίου, παρακολουθούμε τις ραγδαίες εξελίξεις της τεχνολογίας στα θαλάσσια αιολικά πάρκα και τις πλωτές ανεμογεννήτριες. Είναι πλέον βέβαιο ότι τα επόμενα χρόνια το Αιγαίο θα μπορεί να υποδεχτεί τέτοια έργα μεγάλης κλίμακας. Πρέπει ήδη από τώρα η Πολιτεία να τα εντάξει στον χωροταξικό της σχεδιασμό και να δώσει ξανά την δυνατότητα μελέτης και αδειοδότησής τους.
• Η επίτευξη των στόχων απαιτεί επιπλέον μεγάλες επενδύσεις στην Αποθήκευση και σε μεγάλα χερσαία αιολικά, πολλά από τα οποία σχεδιάζονται με ειδικές υποθαλάσσιες διασυνδέσεις. Για όλα αυτά, προέχει η αποσαφήνιση του καθεστώτος αποζημίωσής τους.
• Στο επίπεδο του Χωροταξικού Σχεδιασμού, είμαστε ανήσυχοι. Το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο του 2008 λειτούργησε -και συνεχίζει να λειτουργεί- αποτελεσματικά και προσφέρει ασφάλεια και ισότιμη αντιμετώπιση των επενδύσεων. Το επίτευγμα αυτό πρέπει να διαφυλαχθεί.
IV. Το όραμα πέρα από τους στόχους Η πολιτική δέσμευση της ηγεσίας του Υπουργείου για μεγάλη διείσδυση ΑΠΕ στο δρόμο για το 2030 και το 2050 είναι σημαντική. Χαιρετίζουμε αυτή την εξαγγελία. Το όραμα όμως της Χώρας δεν πρέπει να είναι απλά «να πιάσει τους στόχους». Δικό μας όραμα είναι να τοποθετηθούμε στην πρωτοπορία της Ευρώπης. Να καταστήσουμε την Χώρα μας εξαγωγέα πράσινης ενέργειας. Να αξιοποιήσουμε το πλούσιο φυσικό δυναμικό μας για να συμβάλουμε στη γεωστρατηγική αναβάθμιση της Ελλάδας στο ενεργειακό παιχνίδι της νοτιο-ανατολικής Μεσογείου.