Ετσι, με στόχο την απανθρακοποίηση των αγορών αερίου της ΕΕ συμφωνήθηκε η δημιουργία από το 2026 ενός ανεξάρτητου φορέα για τον σχεδιασμό του δικτύου υδρογόνου στη δικαιοδοσία του οποίου θα μεταβιβαστεί και μέρος του δικτύου φυσικού αερίου. Προβλέπεται η δημιουργία μιας εποπτικής δομής για τους φορείς εκμετάλλευσης δικτύων υδρογόνου (ENNOH), αντίστοιχη με τα ανάλογα όργανα που υπάρχουν σήμερα για το φυσικό αέριο (ENTSO-G) και την ηλεκτρική ενέργεια (ENTSO-E).
Αξίζει να σημειωθεί ότι πρόκειται για το πρώτο νομικό πλαίσιο που αφορά το υδρογόνο στην ΕΕ, και θα λάβει επίσημο χαρακτήρα με την έγκριση του Σχεδίου για την Μεταρρύθμιση της Αγοράς Ηλεκτρισμού.
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό ότι το 2026, ο νεοσύστατος ENNOH θα εργαστεί σε ένα δεκαετές σχέδιο ανάπτυξης δικτύου υδρογόνου, μαζί με τους υπάρχοντες φορείς εκμετάλλευσης δικτύων αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας. Το 2027 οι εταιρίες φυσικού αερίου θα «μεταφέρουν» στη δικαιοδοσία της ENNOH ορισμένους από τους αγωγούς τους, και συγκεκριμένα εκείνους που μπορούν να μετασκευαστούν για να μεταφέρουν υδρογόνο αντί για φυσικό αέριο, και από το 2028, η ENNOH θα λειτουργεί πλήρως ανεξάρτητα.
Πρόκειται για τη συμβιβαστική λύση, στην οποία κατέληξαν οι Βρυξέλλες για να βρεθεί μία ισορροπία ανάμεσα στα συμφέροντα των διαχειριστών δικτύου αερίου και των εταιριών υδρογόνου, που εξηγεί γιατί ο νέος φορέας, ο ENNOH θεσπίζεται ως ανεξάρτητος, χωρίς όμως αυτή η ανεξαρτησία να ξεκινά από την αρχή.
Σημειώνεται, πάντως ότι η συμφωνία έχει προκαλέσει ήδη ανησυχίες στις εταιρίες αερίου και τους διαχειριστές των δικτύων, για το ενδεχόμενο ταχείας απαξίωσης των υποδομών φυσικού αερίου.
Αυτή η σταδιακή ανεξαρτησία, που γίνεται πλήρης το 2028, τροφοδότησε σχόλια μεταξύ των αναλυτών υδρογόνου, όπως ότι οι φορείς εκμετάλλευσης των δικτύων φυσικού αερίου θα μπουν στον πειρασμό να διαθέσουν όσο λιγότερες υποδομές μπορούν στις αρμοδιότητες του νέου οργάνου, καθυστερώντας έτσι την ανάπτυξη της υποδομής υδρογόνου.
Πάντως η Hydrogen Europe χαιρέτισε τη δημιουργία της ENNOH, λέγοντας ότι η κίνηση «την τοποθετεί σε ίσο επίπεδο με τους μεταφορείς ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου.
Στη σχετική ανακοίνωσή της η Κομισιόν τονίζει ότι οι νέοι κανονισμοί θα διευκολύνουν την απορρόφηση των ανανεώσιμων και χαμηλού άνθρακα αερίων, συμπεριλαμβανομένου του υδρογόνου. Επισημαίνει ότι με το νέο πακέτο ενισχύεται ο μακροπρόθεσμος σχεδιασμός για τις απαραίτητες υποδομές και ορίζει ότι τα εθνικά σχέδια ανάπτυξης δικτύων πρέπει να βασίζονται σε κοινά σενάρια για τον ηλεκτρισμό, το άεριο και το υδρογόνο. Αυτό θα πρέπει να αποτυπωθεί και στα Εθνικά Σχέδια για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ).
Οι Διαχειριστές των Δικτύων θα πρέπει να ενημερώσουν για τις υποδομές που θα πρέπει να αποσυρθούν και τις υποδομές που μπορούν να μετασκευαστούν και θα πρέπει επίσης να υπάρξουν ειδικά σχέδια ανάπτυξης δικτύων υδρογόνου, που να βασίζονται σε ρεαλιστικές εκτιμήσεις για τη ζήτηση υδρογόνου.
Επίσης, θα πρέπει να διευκολύνεται η σύνδεση και η πρόσβαση με το υφιστάμενο δίκτυο αερίου και να επιτρέπονται οι εκπτώσεις στο διασυνοριακό εμπόριο καθώς και ταρίφες για την έγχυση των πράσινων αερίων στο δίκτυο.
Όσον αφορά στη δημιουργία ομάδας αγοραστών υδρογόνου, η Κομισιόν θεωρεί ότι αυτές οι συμπράξεις πρέπει να είναι πλήρως εθελοντικές.