Σημαντική εξέλιξη για τη χρηματοδότηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής σημειώθηκε με την έγκριση της εξειδίκευσης του έργου και την ένταξή του στο ΕΣΠΑ 2014-2020, στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία» (ΕΠΑνΕΚ), όπως αναφέρουν κύκλοι της «Αριάδνη Interconnection». Το ύψος της χρηματοδότησης δεν έχει διευκρινιστεί ακόμα.
Υπενθυμίζεται ότι οι σχετικοί διεθνείς διαγωνισμοί για το μεγάλο ενεργειακό έργο, προϋπολογισμένης αξίας που υπερβαίνει το 1,1 δισ. ευρώ, βρίσκονται αυτή τη στιγμή σε εξέλιξη με την προθεσμία για την υποβολή προσφορών για τα καλωδιακά συστήματα και τους Σταθμούς Μετατροπής να εκπνέει στις 5 και 30 Αυγούστου αντίστοιχα.
Σύμφωνα με τους ίδιους κύκλους της εταιρείας, το ενδιαφέρον που έχει εκδηλωθεί από κατασκευαστές, προμηθευτές, τράπεζες και την επενδυτική κοινότητα συνολικά είναι ιδιαίτερα ισχυρό.
Η επίσκεψη Χατζηδάκη στην Κύπρο και η συνάντηση με στελέχη του Euroasia Interconnector
Είναι πάντως γεγονός ότι το μεγάλο ενεργειακό έργο διάγει ένα ακόμη «θερμό» καλοκαίρι. Τις προηγούμενες ημέρες, ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης, πραγματοποίησε συνάντηση με στελέχη του Euroasia Interconnector, στα πλαίσια της επίσημης επίσκεψης του Πρωθυπουργού στην Κύπρο, τον οποίο συνόδευσε.
Ο Έλληνας ΥΠΕΝ συναντήθηκε με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της κυπριακής κοινοπραξίας, κο Νάσο Κτωρίδη σε μία προσπάθεια έναρξης ενός νέου κύκλου επικοινωνίας, χωρίς τις προστριβές που είχαν ανακύψει το προηγούμενο διάστημα με την διεκδίκηση του ελληνικού τμήματος της κολοσσιαίας ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ-Κύπρου-Κρήτης-Αττικής.
Ο κος Χατζηδάκης μάλιστα είχε τονίσει και από μεριάς του την ανάγκη το έργο να προχωρήσει το συντομότερο δυνατό καθώς και τη σημαντικότητα εξεύρεσης ευρωπαϊκών κονδυλίων αναφερόμενος στην παραμονή του έργου στον κατάλογο των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος -ο οποίος θα επικαιροποιηθεί τον προσεχή Οκτώβριο- από τα οποία η προηγούμενη Κυβέρνηση είχε αποσύρει τη στήριξή της, όσον αφορά το ελληνικό τμήμα.
Σε αυτή τη βάση ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας προτίθεται να προχωρήσει άμεσα σε επαφές και με την Κομισιόν, με την οποία το προηγούμενο διάστημα υπήρξαν επίσης τριβές σε ό,τι αφορά το «πράσινο φως» που έδωσε η ΡΑΕ για την εκκίνηση των διαγωνιστικών διαδικασιών (που μετέπειτα δρομολόγησε η «Αριάδνη Interconnection»).
Το δεδομένο είναι πάντως πως η ενεργειακή επάρκεια της Κρήτης, ειδικά με φόντο τους περιβαλλοντικούς περιορισμούς που επιβάλλουν την απόσυρση των πετρελαϊκών μονάδων και που αναμένεται να τεθούν σε ισχύ ήδη από την 1/1/2020, δημιουργεί πιέσεις που επιβάλλουν ψύχραιμους χειρισμούς οι οποίοι δεν θα επιφέρουν επιπρόσθετες καθυστερήσεις.
Η «μεγάλη» διασύνδεση Κρήτης θα δώσει «μάχη» με το χρόνο για να παραδοθεί μέχρι το τέλος του 2022, με την παράλληλη λήψη έκτακτων μέτρων για την εξασφάλιση της τροφοδοσίας του νησιού.
Τα οφέλη που θα προκύψουν πάντως από την λειτουργία των διασυνδέσεων με το ηπειρωτικό σύστημα αξίζουν σίγουρα τον κόπο καθώς θα έχουν ιδιαίτερα μακροπρόθεσμο και αναπτυξιακό αντίκτυπο σε βάθος δεκαετιών: από την ελάφρυνση των χρεώσεων ΥΚΩ έως και 400 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο μέχρι και την ουσιαστική διείσδυση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στο νησί με απελευθέρωση των σχετικών επενδύσεων.
Τα «πυροσβεστικά» μέτρα μέχρι την πλήρη λειτουργία των διασυνδέσεων
Όπως είχε γνωστό ήδη από το προηγούμενο διάστημα, στα μέτρα που εξετάζονται για την αποφυγή ενός ανεπιθύμητου «μπλακ άουτ», περιλαμβάνεται η μετατροπή των αεριοστροβιλικών μονάδων της ΔΕΗ που λειτουργούν σήμερα στον Αθερινόλακκο της Κρήτης με πετρέλαιο, συνολικής ισχύος 100 MW.
Επιπλέον ο σχεδιασμός που προωθείται βασίζεται σε περαιτέρω αξιοποίηση του φυσικού αερίου, με την εγκατάσταση νέας μονάδας, περίπου 100 MW αλλά και την εγκατάσταση νέας ισχύος ΑΠΕ από 100 έως 150 MW. Τέλος σχεδιάζεται και η εγκατάσταση συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας (δηλ. μπαταριών), δυναμικότητας 30-40 MW.
ypodomes.com