Σχέδιο δημιουργίας 1.500 σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων από τον ΔΕΔΔΗΕ – Εκκρεμεί η έγκρισή του από τη ΡΑΕ
Τετάρτη, 07/02/2018 - 13:17
Υπό την αξιολόγηση της ΡΑΕ βρίσκεται το πλάνο που έχει εκπονήσει ο ΔΕΔΔΗΕ για την ανάπτυξη του πρώτου πανελλαδικού δικτύου από 1.200 - 1.500 δημόσιους σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στο διασυνδεδεμένο δίκτυο. Αν εγκριθεί η υλοποίησή του, το δίκτυο αυτό θα πλαισιώσει τους 100 - 150 σταθμούς φόρτισης στα νησιά, που επίσης προωθεί ο ΔΕΔΔΗΕ, ώστε πρακτικά ο κάτοχος ενός ηλεκτροκίνητου Ι.Χ. να μπορεί να μετακινηθεί οπουδήποτε στην Ελλάδα. Μάλιστα, το πλάνο του Διαχειριστή για την ηπειρωτική χώρα προβλέπει την εγκατάσταση ταχυφορτιστών στις εθνικές οδούς, ώστε να μπορεί ένα όχημα να επαναφορτίσει σχετικά γρήγορα την μπαταρία του. Κάτι που θα σημαίνει πως τα ηλεκτρικά οχήματα θα μπορούν για πρώτη φορά να χρησιμοποιηθούν και για υπεραστικά δρομολόγια, δηλαδή για τα ταξίδια. Η έγκριση της ΡΑΕ είναι απαραίτητη, καθώς τα κονδύλια θα διατεθούν από τα έσοδα του Διαχειριστή από τα τέλη διανομής στους λογαριασμούς ρεύματος, με συνέπεια το δίκτυο να συμπεριληφθεί στα πάγιά του. Αυτός ο τρόπος ανάπτυξης των υποδομών ηλεκτροκίνησης ονομάζεται «DSO Model» και προβλέπει πως το κόστος μοιράζεται σε όλους τους καταναλωτές, ως μέρος των τελών χρήσης του ηλεκτρικού δικτύου. Επειδή στο πλαίσιο του DSO Model η κατασκευή των δημόσιων σταθμών γίνεται ανεξάρτητα από την είσοδο ηλεκτρικών οχημάτων στην αγορά, έχει υιοθετηθεί επίσης στην Ιταλία, την Ιρλανδία, το Λουξεμβούργο, την Αυστρία και τη Σλοβενία. «Σπάει» ο φαύλος κύκλος Ο ΔΕΔΔΗΕ θεωρεί πως είναι ενδεδειγμένο στην παρούσα φάση και για τη χώρα μας, όπου ο στόλος των ηλεκτρικών οχημάτων που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους αποθαρρύνει την επένδυση ιδιωτικών κεφαλαίων για τη δημιουργία σταθμών φόρτισης. Έτσι, όπως υποστηρίζει, αν υλοποιηθεί το σχέδιο, θα δοθεί τέλος στον φαύλο κύκλο που ισχύει σήμερα, όπου η έλλειψη δημόσιων υποδομών αποθαρρύνει τους οδηγούς από το να αγοράσουν ένα ηλεκτρικό μοντέλο, την ίδια στιγμή που οι περιορισμένες αγορές τέτοιων μοντέλων λειτουργούν ως αντικίνητρο για την ανάπτυξη υποδομών φόρτισης με ιδιωτικά κεφάλαια. Αυτό θα σημαίνει πως θα δοθεί έτσι ένα πρακτικό κίνητρο ώστε ο στόλος των ηλεκτροκίνητων Ι.Χ. να αποκτήσουν μία κρίσιμη μάζα, ώστε η χώρα μας μεταβεί στο «Μοντέλο ανεξάρτητης αγοράς ηλεκτροκίνησης», στο πλαίσιο του οποίου οι σταθμοί δημόσιας φόρτισης υλοποιούνται χωρίς τον Διαχειριστή, με την κατασκευή, την ιδιοκτησία και τη διαχείρισή τους να αποτελεί μία ανταγωνιστική δραστηριότητα. Για να δώσει το «πράσινο φως» στο σχέδιο του ΔΕΔΔΗΕ, η ΡΑΕ θα πρέπει κατ’ αρχάς να κρίνει κατά πόσο το DSO Model είναι όντως ο ενδεδειγμένος τρόπος για να υλοποιηθεί το πρώτο πανελλαδικό δίκτυο – αφού, για παράδειγμα χώρες όπως η Ισπανία, η Γαλλία, η Δανία και η Γερμανία εφαρμόζουν το «Μοντέλο ανεξάρτητης αγοράς ηλεκτροκίνησης». Στην περίπτωση που συναινέσει, θα προχωρήσει στον έλεγχο του κόστους του πλάνου και του τρόπου υλοποίησής του. Πηγή