Ο ιταλικός ενεργειακός κολοσσός ΕΝΙ θα κατασκευάσει δίκτυο αγωγών που θα δεσμεύουν το διοξείδιο του άνθρακα από τις εργοστασιακές εγκαταστάσεις και θα το αποθηκεύουν μακριά σε παλαιές, υποθαλάσσιες δεξαμενές αερίου. Ο ιταλικός όμιλος ήδη έχει αναπτύξει το σχέδιο αυτό στη Βρετανία, όπου παλαιά κοιτάσματα πετρελαίου και αερίου που έχουν εξαντληθεί μπορούν να μετατραπούν σε τεράστιες «αποθήκες» ρύπων.
Η ΕΝΙ έχει εξασφαλίσει τη στήριξη της βρετανικής κυβέρνησης επί χρόνια, συμπεριλαμβανομένου ενός νέου σχεδίου για απορρύπανση της περιοχής πέριξ του Λίβερπουλ και του Μάντσεστερ στα βορειοδυτικά. Το έργο HyNet North West προβλέπει κατασκευή και διαχείριση αγωγού 40 μιλίων από την ΕΝΙ, ο οποίος θα συλλέγει CO2 από εργοστάσια κι άλλους ρυπαντές και θα το διοχετεύει σε παλαιές πετρελαιοπηγές στον κόλπο του Λίβερπουλ.
Ο ιταλικός όμιλος διατηρεί περίπου 50 θαλάσσιες πλατφόρμες εξόρυξης αερίου κοντά στη Ραβένα. Η παραγωγή σε αυτές μειώνεται και η ΕΝΙ δρομολογεί τη διοχέτευση του διοξειδίου στις άδειες δεξαμενές αερίου, που λειτουργούν ως απορροφητικοί σπόγγοι.
Η δέσμευση CO2 θα πρέπει να φθάνει στο 8% των μειωμένων ρύπων αθροιστικά για να επιτευχθεί μηδενικό αποτύπωμα έως το 2050 παγκοσμίως, σύμφωνα με τη Διεθνή Υπηρεσία Ενέργειας. Συνεπώς θα πρέπει η αποθήκευση να εικοσαπλασιαστεί έως το 2030 στο 1 δισ. τόνους, στόχος εξαιρετικά φιλόδοξος.
Να σημειωθεί πως το ελληνικό project αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα στον Πρίνο της Καβάλας έχει δρόμο μπροστά του. Μέσα στο 2024 θα πραγματοποιηθεί το δεσμευτικό market test, ώστε έως το πρώτο τρίμηνο του 2025 να έχουν υπογραφεί δεσμευτικά συμβόλαια με τις βιομηχανικές επιχειρήσεις (emitters) που θα επιλεγούν, και να ληφθούν οι τελικές επενδυτικές αποφάσεις.
Η Energean προγραμματίζει να πραγματοποιήσει την απαιτούμενη γεώτρηση στον Πρίνο περί τα τέλη του επόμενου έτους, με στόχο να λάβει στη συνέχεια την άδεια λειτουργίας και να έχει καταστεί η μονάδα αποθήκευσης CO2 λειτουργήσιμη έως το πρώτο τρίμηνο του 2026.