Και για έστω μόνο του ΕΦΚ θα το αναλύσουμε παρακάτω.
Αρχικά, χθες Τετάρτη, δημοσιοποιήθηκαν τα στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού, που κατέδειξαν ότι υπήρξε μεγάλη υστέρηση τον Απρίλιο περίπου 10 εκατ. ευρώ στις εισπράξεις φόρων από τα καύσιμα.
Δεν χρειάζεται να έχει κανείς οικονομικές γνώσεις για να καταλάβει ότι αυτό συνέβη απλά και μόνο γιατί μειώθηκε σημαντικά η κατανάλωση λόγω των τεράστιων αυξήσεων των τιμών που έχει ως αποτέλεσμα οι καταναλωτές να περιορίζουν όσο μπορούν τις μετακινήσεις τους με ΙΧ.
Δηλαδή, η κυβέρνηση με την εμμονή της να διατηρεί τους φόρους στα καύσιμα σε υψηλά επίπεδα όχι μόνο έβαλε φωτιά στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς, αλλά έβαλε «μέσα» και το ίδιο το κράτος εισπράττοντας λιγότερους φόρους.
Για να είμαστε, πάντως, αντικειμενικοί, οφείλουμε να αναφέρουμε ότι την «ζημιά» στα κρατικά ταμεία την έκανε ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης (ΕΦΚ) και όχι τόσο ο ΦΠΑ στα πετρελαιεοδή.
Γιατί ο ΕΦΚ είναι ο φόρος που είναι συνδεδεμένος με την κατανάλωση (όσο λιγότερες ποσότητες πωλούνται τόσο λιγότερες είναι οι εισπράξεις για τα κρατικά ταμεία), ενώ ο ΦΠΑ είναι συνδεδεμένος με την τιμή (όσο υψηλότερη τιμή τόσο μεγαλύτερες εισπράξεις).
Πιο αναλυτικά , σύμφωνα με τα στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού, για την περίοδο του Ιανουαρίου-Απριλίου 2022, λόγω των τεράστιων αυξήσεων των τιμών των καυσίμων προκύπτει «υπερείσπραξη» του ΦΠΑ στα πετρελαιοειδή, ύψους 113 εκατ. ευρώ, καθώς το υπ. Οικονομικών είχε υπολογίσει έσοδα ΦΠΑ 633 εκατ. ευρώ και τελικά εισέπραξε 746 εκατ. ευρώ . Αυτά τα πλήρωσαν «χαράτσι» οι καταναλωτές.
Όμως, τα έσοδα αυτά που μπήκαν στα κρατικά ταμεία στην κυριολεξία εξανεμίστηκαν γιατί η μειωμένη κατανάλωση -όπως είπαμε λόγω της ακρίβειας- είχε ως αποτέλεσμα την καθίζηση των εισπράξεων από τον ΕΦΚ κατά 108 εκατ. ευρώ. Πιο αναλυτικά η κυβέρνηση είχε προϋπολογίσει εισπράξεις 1,376 δισ. ευρώ, το πρώτο τετράμηνο του 2022 και τελικά εισπράχθηκαν τελικά 1,268 δισ. ευρώ.
Εν τέλει, δηλαδή, στα πετρελαιοειδή το διάστημα Ιανουαρίου-Απριλίου 2022 οι εισπραχθέντες φόροι είναι κατά 5 εκατ. περισσότεροι από τους προϋπολογισθέντες (113 εκατ. επιπλέον από τον ΦΠΑ μείον 108 εκατ. λιγότερα από τον ΕΦΚ).
Η μελέτη των στοιχείων εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού, ομως, καθιστά σαφές ότι μπορεί να μπήκαν το τετράμηνο Ιανουαρίου-Απριλίου 5 εκατ. παραπάνω από όσα προϋπολόγιζε η κυβέρνηση στα ταμεία του κράτους, αλλά αυτό συνέβη γιατί ως τον Μάρτιο «κέρδισε» 15 εκατ. ευρώ και άρα τον μήνα Απρίλιο «μπήκε μέσα» κατά 10 εκατομμύρια.
Και όσο συνεχίζονται οι αυξήσεις τιμών στα καύσιμα η κυβέρνηση θα συνεχίζει να «βάζει μέσα» τον προϋπολογισμό, τους επόμενους μήνες ενώ θα εξοντώσει οικονομικά και τους πολίτες.
Ως μια «συμβιβαστική» λύση, που και τους καταναλωτές θα ανακούφιζε και τα δημόσια έσοδα δεν θα επηρέαζε σημαντικά, θα μπορούσε να είναι η άμεση μείωση του ΕΦΚ που είναι ένα σταθερό ποσό 0,70 ευρώ ανά λίτρο σχεδόν στα μισά δηλαδή 0,36 ευρώ το λίτρο που βάσει της κοινοτικής νομοθεσίας, είναι ο ελάχιστος ΕΦΚ ανά λίτρο βενζίνης που πρέπει να επιβληθεί .
Αυτόματα η τιμή των καυσίμων θα μειωνόταν κατά 0,34 λεπτά ανακουφίζοντας τους καταναλωτές (θα «έριχνε» την τιμή της αμόλυβδης ίσως και κάτω από τα 2 ευρώ το λίτρο), ενώ με την αύξηση της κατανάλωσης που θα επέφερε μια τέτοια μείωση, και τα συνολικά έσοδα από τον ΕΦΚ δεν θα εμφάνιζαν πτώση.
Εν κατακλείδι η πολιτική που ακολουθεί η κυβέρνηση είναι καταστροφική και για τους καταναλωτές και για το ίδιο το κράτος.
(Ο Γιάννης Τριήρης είναι δημοσιογράφος)