Αν δεν γνωρίζουν λοιπόν στην κυβέρνηση, κάποιος πρέπει να τους μιλήσει για την … καμπύλη Laffer, ώστε να επανεξετάσουν τη θέση τους και να κάνουν αυτό που οι πάντες τους προτρέπουν. Να μειώσουν ΦΠΑ και ΕΦΚ στα καύσιμα προκειμένου και οι επιχειρήσεις συνεχίσουν να λειτουργούν και οι πολίτες να μπορέσουν να καταναλώνουν και το κράτος να εισπράττει έσοδα.
Η καμπύλη αυτή, που προέκυψε από μελέτες του Αμερικανού οικονομολόγου Arthur Laffer τη δεκαετία του 1970, βοηθά κατά βάση το κράτος για να ελέγχει μέχρι ποιου ύψους μπορεί να διαμορφώνει τους φορολογικούς συντελεστές, στο εισόδημα και στην κατανάλωση, ώστε τελικά να μπορεί να εισπράττει φόρους.
Η θεωρία έχει μια απλή πλην σοφή λογική. Αν οι φορολογικοί συντελεστές -στην περίπτωση της κατανάλωσης που μας ενδιαφέρει στην παρούσα συγκυρία- είναι μηδενικοί ή πολύ χαμηλοί τότε το κράτος χάνει έσοδα. Επίσης, όμως, όσο πιο υψηλοί είναι οι φόροι τόσο αυξάνονται οι τελικές τιμές και κατά συνέπεια μειώνεται η κατανάλωση από την αδυναμία των πολιτών να αγοράσουν και εν τέλει και τα έσοδα από φόρους που μπαίνουν στα ταμεία του κράτους μειώνονται.
Πρέπει κατά συνέπεια να βρεθεί η ιδανική καμπύλη Laffer, ώστε και οι επιχειρήσεις και οι πολίτες να μπορούν να αγοράζουν καύσιμα, και το δημόσιο να εισπράττει.
Στην παρούσα συγκυρία με τις τιμές των καυσίμων να έχουν εκτοξευθεί στα ύψη, αναπόφευκτα επιχειρήσεις και κυρίως πολίτες έχουν αρχίσει να περιορίζουν τις αγορές τους και όπως όλα δείχνουν δυστυχώς θα συνεχίσουν.
Χωρίς αμφιβολία οι φόροι στα καύσιμα και μπορούν και πρέπει να μειωθούν. Ο περίφημος Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης (ΕΦΚ) από μόνος του επιβαρύνει τις λιανικές τιμές των καυσίμων κατά 70 λεπτά του ευρώ το λίτρο. Και βέβαια υπάρχουν και άλλες επιβαρύνσεις επί των λιανικών όπως το ανταποδοτικό τέλος ΡΑΕ, η Εισφορά Ειδικού Λογαριασμού Πετρελαιοειδών, το Ειδικό τέλος Δικαιωμάτων Εκτέλεσης Τελωνειακών Εργασιών και βέβαια ο Φ.Π.Α..
Σύμφωνα με τους ειδικούς οι φόροι αυτοί αντιπροσωπεύουν περίπου το 55% των τιμών των καυσίμων στην αντλία, που τελικά αγγίζει το 70% αν συνυπολογισθούν το μεταφορικό κόστος και το κέρδος των πρατηριούχων.
Με βάση τη θεωρία του Laffer, λοιπόν, η κυβέρνηση οφείλει να αναζητήσει τους ιδανικούς φορολογικούς συντελεστές στα καύσιμα για να αποφύγουν εν μέσω ενεργειακής κρίσης και πληθωριστικής έκρηξης επιβλαβείς οικονομικές και κοινωνικές.
Και όταν οι φόροι φθάνουν το 70% της τιμής των καυσίμων είναι ευκόλως εννοούμενο ότι πρέπει να μειωθούν.