Τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Αλεξανδρούπολης ως ενεργειακός κόμβος
Δευτέρα, 10/12/2018 - 12:03
Η ανάδειξη των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της Αλεξανδρούπολης ως διαμετακομιστικό κέντρο και ενεργειακός κόμβος, οι αναπτυξιακές δυνατότητές της, ειδικότερα του λιμένα αλλά και της ευρύτερης περιοχής και ο κυβερνητικός σχεδιασμός προκειμένου να μετασχηματιστεί η πόλη σε μία πύλη με υπηρεσίες και υποδομές προστιθέμενης αξίας, παρουσιάστηκαν σήμερα στη διάρκεια του αναπτυξιακού συνεδρίου που πραγματοποιήθηκε στην πρωτεύουσα του Έβρου. Στη σημαντικότητα, που έχει η περιοχή της Αλεξανδρούπολης, στον ολοκληρωμένο σχεδιασμό της κυβέρνησης, για την ανάπτυξή της, αναφέρθηκε στο χαιρετισμό που απέστειλε, η υφυπουργός Εσωτερικών (Μακεδονίας Θράκης), Κατερίνα Νοτοπούλου. Ένας σχεδιασμός που εντείνεται μετά και από την έξοδο από το αυστηρό πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής και επιδιώκει την ανάπτυξη ενός συνολικού οικοσυστήματος υποδομών στη βόρειο Ελλάδα, το οποίο περιλαμβάνει, την επέκταση των περιφερειακών διασυνδέσεων της περιοχής με τις γειτονικές χώρες, τη βελτίωση του οδικού και σιδηροδρομικού δικτύου και την ανάπτυξη της παραγωγικής δυναμικότητας σε λιμάνια και σε αεροδρόμια. Ο σχεδιασμός αυτός, αποτυπώνεται σύμφωνα με την υφυπουργό, στην υλοποίηση και προώθηση σημαντικών έργων. «Μετά το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, σε τροχιά ανάπτυξης, βρίσκονται σήμερα τα λιμάνια της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης. Η υλοποίηση δύο σημαντικών έργων, εκσυγχρονισμού της σιδηροδρομικής διασύνδεσης Αλεξανδρούπολης-Μπουργκάς-Βάρνας, μαζί με τη γραμμή από Θεσσαλονίκη μέχρι Αλεξανδρούπολη, δημιουργεί πλέον ένα σύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο, το οποίο με αφετηρία τη Θεσσαλονίκη θα παρακάμπτει τα Δαρδανέλια και θα καταλήγει στη Μαύρη Θάλασσα», σημείωσε χαρακτηριστικά η κ. Νοτοπούλου. Ιδιαίτερη αναφορά έκανε και στην ενεργειακή πολιτική και ειδικότερα στην ολοκλήρωση σχεδόν του αγωγού TAP, την πρόσφατη έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατασκευής του IGB, την έναρξη συζητήσεων για την κατασκευή αγωγού που θα ενώνει την πόλη των Σκοπίων με τη Θεσσαλονίκη αλλά και στην προετοιμασία εκκίνησης του EastMed, «ενός φιλόδοξου έργου με μεγάλη στρατηγική σημασία για την περιοχή». «Είναι σαφές ότι σ’ αυτό το νέο περιβάλλον η Ανατολική Μακεδονία και Θράκη και δη η Αλεξανδρούπολη, κατέχει σημαντική θέση και επιδιώκεται ο μετασχηματισμός της σε μία ολοκληρωμένη πύλη της χώρας μας με υπηρεσίες και υποδομές προστιθέμενης αξίας», κατέληξε η κ. Νοτοπούλου. «Η προσπάθειά μας είναι να αναδείξουμε σε πρώτο βαθμό τις δυνατότητες που μπορεί να έχει το λιμάνι και από την άλλη θέλουμε να σταθμίσουμε πως θα πρέπει να χειριστούμε το κομμάτι της υποστήριξης του λιμένα, με αντίστοιχες υποδομές και αυτές είναι τα εμπορευματικά κέντρα τα οποία προωθούμε. Σημαντικό είναι η προώθηση ενός εμπορευματικού κέντρου στην Αλεξανδρούπολη που θα λειτουργεί μαζί με το λιμάνι και δίπλα σ’ αυτό και φυσικά αυτό το οποίο πρέπει να δούμε ποια θα είναι η μορφή αυτού του κέντρου. Θα είναι ενεργειακό, κέντρο εμπορευματοκιβωτίων, θα είναι συνδυασμός και των δύο; Αυτό θέλουμε να αναδείξουμε ώστε να προχωρήσουμε στη διαμόρφωση του κατάλληλου τύπου διαγωνισμού που πρόκειται να γίνει. Να τονίσω ότι δεν είναι στη λογική μας να προχωρούμε από μόνοι μας, αλλά ειδικά το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης θέλει συνέργεια. Σκοπός μας είναι να στηρίξουμε και να βοηθήσουμε τις δραστηριότητες του λιμανιού, όχι να τις μπλοκάρουμε». Τα παραπάνω διευκρίνισε ο διευθύνων σύμβουλος της ΓΑΙΑΟΣΕ, Θανάσης Σχίζας. Αναφορικά με τον χρόνο υλοποίησης του έργου, σε συνάρτηση και με τα δύο νέα διαμετακομιστικά κέντρα στη γείτονα Τουρκία, ο κ. Σχίζας εκτίμησε πως «Η Αλεξανδρούπολη έχει υψηλότερη γεωστρατηγική σημασία από άλλες περιοχές της Τουρκίας. Το σημαντικό είναι ότι είναι εκτός Βοσπόρου και Δαρδανελίων με ότι αυτό συνεπάγεται και αν ολοκληρωθεί η σιδηροδρομική Εγνατία η ίδια η Αλεξανδρούπολη αποκτά μεγάλο πλεονέκτημα σε σχέση με τους γείτονες. Ο σχεδιασμός της γραμμής Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης, βάση του οποίου το τρένο θα κάνει 6-8 ώρες, σαφέστατα είναι πολύ πιο γρήγορος και φθηνότερος ως προς το κομμάτι της θαλάσσιας μεταφοράς. Εμείς ήδη έχουμε κάνει μία τέτοια μελέτη κόστους-οφέλους, ποιο είναι καλύτερο η θαλάσσια οδός ή η σιδηροδρομική σύνδεση Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη και τα αποτελέσματα είναι θεαματικά», είπε ο κ. Σχίζας. Τέλος ο διευθύνων σύμβουλος της ΓΑΙΑΟΣΕ έκανε εκτενή παρουσίαση των προς υλοποίηση εμπορευματικών κέντρων στο Θριάσιο Πεδίο και στο στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη καθώς και στο έργο και την πορεία της ΓΑΙΑΟΣΕ. Την αγωνία του για τον χρόνο υλοποίησης των σχεδιασμών και τον κίνδυνο «η Αλεξανδρούπολη να χάσει το τρένο» εάν συνεχιστεί η παραγωγή συζήτησης χωρίς όμως σημεία κατάληξης, κατέθεσε ο δήμαρχος Αλεξανδρούπολης, Βαγγέλης Λαμπάκης. «Έχουμε έναν αναξιοποίητο τόπο, θησαυρό... Γιατί η κυβέρνηση δεν προχωρά σε έναν δημόσιο διαγωνισμό μετά από 3,5 χρόνια;...Έρχονται εκλογές, θα προλάβουμε ότι δεν έγινε σε 3,5 χρόνια να γίνει σε λίγους μήνες;», είπε χαρακτηριστικά. Στην αναγκαία ελκυστικότητα, της όποιας επένδυσης, στην εκτιμώμενη άνοδο των δεικτών στις εμπορευματικές μεταφορές στην Ευρώπη πάνω και από το 3-4% ειδικά στα ομαδοποιημένα φορτία, στο παγκόσμιο ενδιαφέρον για τις σιδηροδρομικές συνδέσεις και στη δυσκολία χρηματοδότησης από το τραπεζικό σύστημα αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στην εισήγησή του ο αν. Καθηγητής Οικονομικών Επιστημών του Δ.Π.Θ. και πρόεδρος του «Ελ. Βενιζέλος», Δημήτρης Δημητρίου. Ο πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένα, Χρήστος Δούκας υπογράμμισε ότι οι σημερινές δημόσιες τοποθετήσεις στο πλαίσιο του συνεδρίου αποτελούν και δεσμεύσεις. «Οι πολίτες της περιοχής είναι προφανές ότι δεν δίνουν άλλη πίστωση χρόνου, εκτός εκείνης που πρέπει να υπάρξει για να γίνει το σχέδιο πραγματικό και να έχει προοπτικές θετικής διεξόδου. Λυπούμαστε αλλά δεν δίνουμε άλλο χρόνο», ανέφερε χαρακτηριστικά. Μετά από μία ιστορική αναδρομή της εξέλιξης του λιμένα σημείωσε πως μόλις «τα τελευταία 25 χρόνια η Αλεξανδρούπολη ξαναβρήκε τον αρχικό γεωπολιτικό της ρόλο, αλλά αρχικά η μη έγκαιρη διαπίστωση και αξιοποίηση αυτής της νέας ευκαιρίας που παρουσιάστηκε εκ νέου και στη συνέχεια η είσοδος της χώρας μας στην περιπέτεια της κρίσης και της επιτροπείας επέτρεψαν να υπάρξουν τυχαίες επιλογές, αποσπασματικά έργα και ευκαιριακή αντιμετώπιση του ρόλου του λιμένα και του σιδηροδρόμου, με σημαντικές αρνητικές επιπτώσεις στην οικονομική και όχι μόνο ανέλιξη της περιοχής». Στη συνέχεια σκιαγράφησε τη στρατηγική της ανάπτυξης. Μίλησε για την ίδρυση και ρόλο του ΤΑΙΠΕΔ. Έκανε εκτενή αναφορά στο σκεπτικό της μη πώλησης ενός περιφερειακού λιμένα, εξηγώντας πως «σε αντίθεση με τα δύο μεγάλα λιμάνια της χώρας θα είχε αρνητικές επιπτώσεις στην τοπική και την εθνική οικονομία. Αναφέρθηκε στον σαφή διαχωρισμό του φορέα διαχείρισης ενός λιμένα από τους παρόχους υπηρεσιών που δραστηριοποιούνται μέσα στο λιμάνι, παρέχοντας συγκεκριμένες υπηρεσίες. «Το γεγονός αυτό αποτέλεσε και τον πυλώνα για τη σημερινή κυβέρνηση, στη διαμόρφωση μιας εθνικής στρατηγικής ανάπτυξης των περιφερειακών λιμένων που συμπυκνώνεται στα εξής: Δημόσιος χαρακτήρας του φορέα διαχείρισης και ιδιώτες-πάροχους υπηρεσιών στους οποίους υποπαραχωρούνται για χρήση και εκμετάλλευση λιμενικές εγκαταστάσεις, υπηρεσίες και δραστηριότητες που παρουσιάζουν δυναμική, διαθέτουν προοπτική περαιτέρω ανάπτυξης και επομένως επενδυτικό ενδιαφέρον», είπε ο κ. Δούκας. Υπογράμμισε τη σημαντικότητα της γεωγραφικής θέσης του λιμένα, που βρίσκεται στο βορειοανατολικό άκρο της Μεσογείου και τη σύνδεση μέσω του λιμένα δύο θαλασσών και τριών ηπείρων. Μίλησε για τη δυνατότητα σύνδεσής του με όλα τα μέσα μεταφοράς, μέσα στο λιμάνι, το νέο ρόλο της Διώρυγας του Σουέζ στις εμπορικές μεταφορές, το διεθνές ενδιαφέρον για το λιμένα, για το πόσο σημαντικό είναι ότι η περιοχή αναδεικνύεται σε ενεργειακό κόμβο... Όλα αυτά επιβεβαιώνουν ότι το λιμάνι μπορεί ν’ αποτελεί τον πυλώνα σαν κόμβος όμως, όχι σαν σημείο διέλευσης, άρα έχει ανάγκη για εμπορευματικό κέντρο. Εκτενή αναφορά έκανε ο πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένα Αλεξανδρούπολης και σε δύο σημαντικούς άξονες, τα δίκτυα διακίνησης εμπορευμάτων και τις υποδομές μέσα στο λιμάνι. «Δίκτυα για να μπορούν να φτάνουν στο λιμάνι με όλους τους δυνατούς τρόπους τα φορτία και υποδομές, το λιμάνι σαν κόμβος πια θα δέχεται φορτία που πρέπει να παραμείνουν για να γίνει αναδιανομή διαδρομών ως προς το σημείο προορισμού, ανασυσκευασία, αποθήκευση.. Όλα αυτά σημαίνουν δημιουργία και λειτουργία με κέντρο το λιμάνι ενός εμπορευματικού κέντρου και των Logistics . Η κυβέρνηση, η τοπική κοινωνία και ο ΟΛΑ έχουν αποδεδειγμένα λειτουργήσει σε αυτή τη δυναμική η οποία θα προσδώσει στην περιοχή χαρακτηριστικά σημαντικού, παραγωγικού και επιχειρηματικού κέντρου. Η κυβέρνηση και τα αρμόδια υπουργεία υλοποιούν ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον σχέδιο στον τομέα αυτό και πρέπει ν’ αναφερθεί ότι το συγκεκριμένο σχέδιο το χει πάρει στην ευθύνη του και ο ίδιος ο πρωθυπουργός σε πολλές δημόσιες επαφές και δηλώσεις που έχει κάνει...», είπε ο πρόεδρος του ΟΛΑ.