Η Vestas υποστηρίζει την ανάπτυξη αυτού που θα μπορούσε να είναι το πρώτο εργοστάσιο πράσινης αμμωνίας σε εμπορική κλίμακα.
Με τη δυνατότητα να τεθεί σε λειτουργία το 2022, το έργο αναπτύχθηκε από την Skovgaard Invest με την υποστήριξη της Vestas και της Haldor Topsoe, έναν παγκόσμιο ηγέτη σε καταλύτες, τεχνολογία και υπηρεσίες που αφορούν χημικές βιομηχανίες και βιομηχανίες διύλισης.
Η μονάδα παραγωγής θα βρίσκεται στη Δυτική Γιουτλάνδη της Δανίας και θα παράγει περισσότερους από 5.000 τόνους πράσινης αμμωνίας από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας ετησίως. Αυτό θα γίνει από τις υπάρχουσες ανεμογεννήτριες της Vestas V80-2.0MW, συνολικής ισχύος 12MW καθώς και από 50MW νέων ηλιακών συλλεκτών που τροφοδοτούν έναν ηλεκτρολύτη για την παραγωγή υδρογόνου το οποίο στη συνέχεια θα υποστεί επεξεργασία έτσι ώστε να παραχθεί αμμωνία. Τέτοιες διεργασίες αναφέρονται συνήθως ως «Power-to-X».
Το συγκεκριμένο έργο αναμένεται να αποτρέψει την εκπομπή 8.200 τόνων CO2 στην ατμόσφαιρα ετησίως.
Βέβαια, το κόστος της πράσινης αμμωνίας είναι επί του παρόντος σημαντικά υψηλότερο από αυτό της αμμωνίας που προέρχεται από ορυκτά καύσιμα.
Για τη βελτίωση της επιχειρηματικής περίπτωσης και την ενίσχυση της «ελκυστικότητας» της πράσινης αμμωνίας ως υποκατάστατου των ορυκτών καυσίμων, οι Haldor Topsoe και Vestas αναπτύσσουν μια δυναμική, κλιμακούμενη και βελτιστοποιημένη ως προς το κόστος λύση. Πιο συγκεκριμένα, η Haldor Topsoe θα σχεδιάσει την πλήρως δυναμική τεχνολογία αμμωνίας του εργοστασίου για να εξασφαλίσει τη βέλτιστη παραγωγή και να προσαρμοστεί στις διακυμάνσεις της παραγωγής ενέργειας από ανεμογεννήτριες και ηλιακούς συλλέκτες.
Το εργοστάσιο αμμωνίας θα ενισχυθεί με μία λύση πράσινου υδρογόνου που αναπτύχθηκε από τη Vestas, ενσωματώνοντας την ηλεκτρόλυση με την αιολική και την ηλιακή ενέργεια σε ένα έξυπνο σύστημα ελέγχου.
Επιπλέον, η παραγωγή ανανεώσιμης ενέργειας θα συνδεθεί απευθείας με το εθνικό δίκτυο ηλεκτροδότησης, έτσι ώστε η πλεονάζουσα ενέργεια να μπορεί να πωληθεί στο δίκτυο.
Όταν το έργο τεθεί σε λειτουργία θα αποτελεί απόδειξη ότι η ιδέα και η εμπειρία μπορούν να ανοίξουν το δρόμο για μεγαλύτερα έργα Power-to-X στο μέλλον.
Σημειώνεται ότι οι επιχειρήσεις που συνεργάζονται για το έργο θα επενδύσουν από κοινού σε αυτό, ενώ έχει υποβληθεί αίτηση και για δημόσια συγχρηματοδότηση.
Ο Αντιπρόεδρος της Vestas Innovation and Concepts, Kasper Roed Jensen, δήλωσε:
«Είμαστε ενθουσιασμένοι που συμμετέχουμε σε ένα έργο που αναδεικνύει τον τρόπο με τον οποίο η Vestas βρίσκεται σε θέση για να ενσωματώσει τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας με άλλες τεχνολογίες. "Αυτό το έργο σηματοδοτεί ένα άλμα προς τα εμπρός για την ενεργειακή μετάβαση και υπογραμμίζει τη βιωσιμότητα της ηλεκτροδότησης πέρα από τον τομέα της ενέργειας, στο εγγύς μέλλον. Με 40 χρόνια εμπειρίας στην ανάπτυξη ανταγωνιστικών λύσεων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, η Vestas είναι υπερήφανη που βοηθά να τεθούν τα θεμέλια για κλιμακούμενη παραγωγή Power-to-X».
Ο επικεφαλής στρατηγικής και καινοτομίας της Haldor Topsoe, Kim Grøn Knudsen, δήλωσε:
«Αυτό το έργο αποδεικνύει ότι το 2022 θα μπορούμε να παράγουμε ένα καθαρό καύσιμο από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας σε βιομηχανική κλίμακα. Διαθέτουμε τις τεχνολογίες που χρειαζόμαστε για να ξεκινήσουμε τη μετάβαση προς τα ανανεώσιμα καύσιμα και να μειώσουμε τις εκπομπές άνθρακα... Η Haldor Topsoe συμμετέχει ήδη σε πολλά έργα Power-to-X παγκοσμίως και είμαστε πολύ περήφανοι που προσφέρουμε και αναπτύσσουμε περαιτέρω την τεχνολογία αμμωνίας ως εταίρος σε αυτό το έργο, κάτι που υπογραμμίζει την παγκόσμια ηγετική θέση της Δανίας στο Power-to-X».
Τέλος, ο Jørgen Skovgaard της Skovgaard Invest πρόσθεσε:
«Αναμένουμε ότι θα είναι το πρώτο εργοστάσιο από πολλά στη Δυτική Γιουτλάνδη, όπου τόσο τα υπάρχοντα όσο και τα νέα χερσαία έργα ανανεώσιμης ενέργειας θα μπορούν να προσφέρουν φτηνή ανανεώσιμη ενέργεια για εφαρμογές Power-to-X. Στη Skovgaard Invest, έχουμε τη φιλοδοξία να αναπτύξουμε όλο και μεγαλύτερα έργα Power-to-X στην περιοχή και βλέπουμε πολλούς πιθανούς αποδέκτες, για παράδειγμα στη γεωργία, τη θαλάσσια βιομηχανία και το δυναμικό εξαγωγής από κοντινά βιομηχανικά λιμάνια».
Πηγή: reNEWS