Σήμερα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει τον εκσυγχρονισμό της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για τις μπαταρίες, πραγματοποιώντας την πρώτη της πρωτοβουλία μεταξύ των δράσεων που ανακοινώθηκαν στο νέο Σχέδιο Δράσης για την Κυκλική Οικονομία. Οι μπαταρίες οι οποίες είναι πιο βιώσιμες καθ 'όλη τη διάρκεια της ζωής τους είναι βασικές για τους στόχους της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας και συμβάλλουν στη φιλοδοξία για μηδενική ρύπανση. Προωθούν την ανταγωνιστική αειφορία και είναι απαραίτητες για τις πράσινες μεταφορές, την καθαρή ενέργεια και για την επίτευξη της κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050. Έτσι, η πρόταση εξετάζει τα κοινωνικά, οικονομικά και περιβαλλοντικά ζητήματα που σχετίζονται για όλους τους τύπους μπαταριών.
Οι μπαταρίες που διατίθενται στην αγορά της ΕΕ πρέπει να είναι βιώσιμες, υψηλής απόδοσης και ασφαλείς καθ 'όλη τη διάρκεια του κύκλου της ζωής τους. Αυτό σημαίνει ότι οι μπαταρίες που παράγονται με τη χαμηλότερη δυνατή περιβαλλοντική επίπτωση, χρησιμοποιούν υλικά που λαμβάνονται με πλήρη σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα, καθώς και στα κοινωνικά και τα οικολογικά πρότυπα. Οι μπαταρίες πρέπει να είναι μακράς διαρκείας και ασφαλείς, και στο τέλος της ζωής τους, πρέπει να ανακατασκευαστούν ή να ανακυκλωθούν, επιστρέφοντας πίσω στην οικονομία πολύτιμα υλικά.
Προώθηση της ανταγωνιστικής βιωσιμότητας στην Ευρώπη
Η Επιτροπή προτείνει υποχρεωτικές προϋποθέσεις για όλες τις μπαταρίες (βιομηχανικές, αυτοκινητοβιομηχανίες, ηλεκτρικών οχημάτων και φορητών συσκευών) που διατίθενται στην αγορά της ΕΕ. Οι απαιτήσεις αφορούν τη χρήση υλικών με περιορισμένη χρήση επικίνδυνων ουσιών, τον ορισμό μίας ελάχιστης περιεκτικότητας ανακυκλωμένων υλικών, το αποτύπωμα άνθρακα, την απόδοση, την ανθεκτικότητα και το labelling, καθώς και την επίτευξη των στόχων συλλογής και ανακύκλωσης. Όλες αυτές οι προϋποθέσεις είναι απαραίτητες για την ανάπτυξη μιας πιο βιώσιμης και ανταγωνιστικής βιομηχανίας μπαταριών σε ολόκληρη την Ευρώπη, καθώς και σε ολόκληρο τον κόσμο.
Η παροχή ασφάλειας θα ενισχύσει τις επενδύσεις μεγάλης κλίμακας και να την παραγωγική ικανότητα καινοτόμων και βιώσιμων μπαταριών στην Ευρώπη και πέραν αυτής, για να ανταποκριθεί στην ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά.
Ελαχιστοποίηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων των μπαταριών
Τα μέτρα που προτείνει η Επιτροπή θα διευκολύνουν την επίτευξη της κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050. Καλύτερες και πιο αποδοτικές μπαταρίες θα συμβάλουν καθοριστικά στις οδικές μεταφορές, μειώνοντας σημαντικά τις εκπομπές τους και επιπλέον, θα ενισχύσουν την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων και θα διευκολύνουν την αυξηση του ποσοστού των ανανεώσιμων πηγών στο ενεργειακό μείγμα της ΕΕ.
Με την πρόταση αυτή, η Επιτροπή στοχεύει επίσης στην ενίσχυση της κυκλικής οικονομίας τιμών των μπαταριών και στην προώθηση της αποτελεσματικότερης χρήσης των πόρων με στόχο την ελαχιστοποίηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων των μπαταριών. Από την 1η Ιουλίου 2024, θα μπορούν να διατίθενται στην αγορά μόνο επαναφορτιζόμενες μπαταρίες βιομηχανικών και ηλεκτρικών οχημάτων για τις οποίες έχει γίνει δήλωση αποτυπώματος άνθρακα.
Για να γίνει η συμφωνία και να διατηρηθούν τα πολύτιμα υλικά που χρησιμοποιούνται στις μπαταρίες για όσο το δυνατόν περισσότερο στην ευρωπαϊκή οικονομία, η Επιτροπή προτείνει τη θέσπιση νέων απαιτήσεων και των στόχων σχετικά με το περιεχόμενο των ανακυκλωμένων υλικών και τη συλλογή, επεξεργασία και ανακύκλωση των μπαταριών στο τέλος της ζωής τους. Θα πρέπει να διασφαλιστεί ότι οι μπαταρίες βιομηχανικής χρήσης, αυτοκινήτων ή ηλεκτρικών οχημάτων δεν θα χαθούν στην οικονομία μετά τη χρήσιμη διάρκεια ζωής τους.
Για να βελτιωθεί σημαντικά η συλλογή και η ανακύκλωση φορητών μπαταριών, ο τρέχων ρυθμός συλλογής του 45% θα πρέπει να αυξηθεί στο 65% το 2025 και στο 70% το 2030, έτσι ώστε τα υλικά των μπαταριών που χρησιμοποιούμε να μην χαθούν για την οικονομία. Άλλες μπαταρίες - βιομηχανικές, αυτοκινήτων ή ηλεκτρικών συσκευών - πρέπει να συλλέγονται πλήρως. Όλες οι συλλεγόμενες μπαταρίες θα πρέπει να ανακυκλωθούν και να επιτευχθούν υψηλά επίπεδα ανάκτησης, ιδίως από πολύτιμα υλικά όπως είναι το κοβάλτιο, το λίθιο, το νικέλιο και ο μόλυβδος.
Ο προτεινόμενος κανονισμός ορίζει ένα πλαίσιο που θα διευκολύνει την επανατοποθέτηση των μπαταριών από ηλεκτρικά οχήματα, έτσι ώστε να μπορούν να έχουν μια δεύτερη ζωή, όπως για παράδειγμα ως σταθερά συστήματα αποθήκευσης ενέργειας ή με την ενσωμάτωσή τους σε ηλεκτρικά δίκτυα, ως ενεργειακοί πόροι.
Η χρήση νέων τεχνολογιών πληροφορικής, ιδίως το Battery Passport και ο διασυνδεδεμένος χώρος δεδομένων θα είναι το κλειδί για την ασφαλή κοινή χρήση δεδομένων, αυξάνοντας τη διαφάνεια της αγοράς μπαταριών και την ανιχνευσιμότητα των μεγάλων μπαταριών καθ' όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής τους. Θα επιτρέψει στους κατασκευαστές να αναπτύξουν καινοτόμα προϊόντα και υπηρεσίες στο πλαίσιο της πράσινης και ψηφιακής μετάβασης.
Με τα νέα της πρότυπα βιωσιμότητας των μπαταριών, η Επιτροπή θα προωθήσει επίσης σε παγκόσμιο επίπεδο την πράσινη μετάβαση και θα θεσπίσει ένα σχέδιο για περαιτέρω πρωτοβουλίες στο πλαίσιο της πολιτικής της για τα βιώσιμα προϊόντα.
Πηγή: Ευρωπαϊκή Επιτροπή/ec.europa.eu