Χθες η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας ανακοίνωσε την παράταση των έκτακτων μέτρων που επιβλήθηκαν στην αγορά ηλεκτρισμού λόγω της ενεργειακής κρίσης, μέχρι το τέλος του έτους.
Ετσι, η κινητικότητα που είχε διαφανεί τους προηγούμενος δυο μήνες στην λιανική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας εν όψει της λήξης στο τέλος Σεπτεμβρίου του έκτακτου καθεστώτος τιμολόγησης λόγω της ενεργειακής κρίσης, αλλά και των προτάσεων της ΡΑΑΕΥ για την μετάβαση στην κανονικότητα σταματά για ένα τρίμηνο.
Στόχος της παράτασης των μέτρων, μέσω υπουργικής απόφασης, είναι να δοθεί το απαιτούμενο περιθώριο για την προετοιμασία μετάβασης στη νέα κανονικότητα και να διαμορφωθεί το απαιτούμενο θεσμικό πλαίσιο για τους προμηθευτές.
Ειδικότερα, όπως ανακοίνωσε το ΥΠΕΝ, παρατείνεται έως και την 31η Δεκεμβρίου 2023 ο μηχανισμός επιστροφής των υπερεσόδων στη χονδρική αγορά, που εφαρμόζεται από τον Ιούλιο του 2022 και ήδη έχει αποδώσει πάνω από 3,3 δισ. ευρώ έως σήμερα στους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας, απορροφώντας το μεγαλύτερο μέρος της αυξημένου κόστους λόγω της ενεργειακής κρίσης για τους καταναλωτές. Τους επόμενους μήνες θα αξιολογηθεί η κατάσταση που πρόκειται να διαμορφωθεί στις διεθνείς ενεργειακές αγορές και αναλόγως θα αποφασιστεί η αναγκαιότητα ύπαρξης του παραπάνω έκτακτου μέτρου.
Παράλληλα, στην ίδια Υπουργική Απόφαση προβλέπεται και η παράταση, έως την 31η Δεκεμβρίου 2023, της αναστολής εφαρμογής της ρήτρας αναπροσαρμογής στα τιμολόγια ηλεκτρικής ενέργειας. Η νέα παράταση που αφορά στον τρόπο τιμολόγησης, έχει ως σκοπό να διευκολύνει τους συμπολίτες μας, αλλά και τις εταιρείες προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, μεταβατικά, τους επόμενους μήνες. Και αυτό, προκειμένου να διαμορφωθεί το κατάλληλο πλαίσιο από τους Προμηθευτές και να υπάρχει η απαιτούμενη περίοδος ενημέρωσης για τους καταναλωτές, υπό την τήρηση των κανόνων διαφάνειας και ευκολότερης σύγκρισης των τελικών τιμών.
Σημειώνεται ότι η ΡΑΑΕΥ στο πλαίσιο της μετάβασης στο νέο καθεστώς είχε θέσει σε διαβούλευση ρυθμιστικές παρεμβάσεις με βασικό πυλώνα τη δημιουργία τεσσάρων τύπων τιμολογίων. Παράλληλα με διάφορες ρυθμίσεις που σχετίζονται με την ενημέρωση από την πλευρά των προμηθευτών του καταναλωτικού κοινού για τους λογαριασμούς, την αλλαγή των συμβάσεων είχε προκαλέσει κύμα αντιδράσεων στις εταιρείες. Μέσω της ΕΣΠΕΝ αλλά και αυτόνομα με επιστολές τους στο πλαίσιο της διαβούλευσης ειχαν επισημάνει ότι η υποχρέωση έγχαρτης ενημέρωσης θα προκαλέσει τεράστιο κόστος ενώ είχαν εκφράσει ενστάσεις και για συγκεκριμένους τύπους τιμολογίων.
Οι επιφυλάξεις του ΕΣΠΕΝ εστιάζονταν κυρίως στα κυμαινόμενα τιμολόγια με ανακοίνωση τιμής την 1η κάθε μήνα. Θεωρεί ότι σε αυτού του είδους τα τιμολόγια η ΔΕΗ λόγω της δυνατότητας της να διαχειρίζεται και να εσωτερικοποιεί (internalize) τα κόστη και τους κινδύνους έχει συγκριτικό πλεονέκτημα και για το λόγο αυτό θα πρέπει να προβλεφθεί μηχανισμός ελέγχου της κοστοστρέφειας των τιμολογίων ώστε να μην παραβιάζονται οι όροι του υγιούς ανταγωνισμού.
Μάλιστα με αφορμή τις ρυθμιστικές παρεμβάσεις της ΡΑΑΕΥ είχαν χτυπήσει καμπανάκι για τις συνθήκες ανταγωνισμού στη λιανική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Παρά το γεγονός ότι θεωρεί θετική την πρωτοβουλία της Αρχής τόσο για την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς, όσο και για τη διασφάλιση συνθηκών υγιούς ανταγωνισμού, ωστόσο κρούει τον κώδωνα του κινδύνου, καθώς θεωρεί ότι συγκεκριμένες προβλέψεις ενδέχεται να αξιοποιηθούν προς όφελος του δεσπόζοντος «παίκτη» στην λιανική αγορά ρεύματος, δηλαδή τη ΔΕΗ.