Με νέα ψηφιακά εργαλεία αλλά και με την αναβάθμιση παλιών η ΡΑΑΕΥ στοχεύει στο να δώσει νέα «όπλα» στους καταναλωτές ενέργειας προκειμένου να κάνουν τις πιο συμφέρουσες επιλογές στο νέο τοπίο που έχει διαμορφωθεί στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.
Το Εργαλείο Σύγκρισης Τιμών της Ρυθμιστικής Αρχής energycost.gr από τη Δευτέρα 4 Μαρτίου θα τελεί και πάλι σε λειτουργία έχοντας πλέον όλα τα νέα δεδομένα στο καθεστώς της λιανικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας έτσι ώστε να αποτελέσει βασικό εργαλείο για την αναζήτηση από τους καταναλωτές ενέργειας των κατάλληλων προϊόντων ρεύματος. Επιπλέον, η ΡΑΑΕΥ δημιουργεί και μια νέα πλατφόρμα μέσω της οποίας οι καταναλωτές θα μπορούν να συγκρίνουν τα τιμολόγια της ηλεκτροκίνησης. Η πλατφόρμα chargingcost.rae.gr, που αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία εντός του Απριλίου εκτιμάται ότι θα αποτελέσει ένα χρήσιμο εργαλείο για την σύγκριση των τιμολογίων που χρεώνουν οι προμηθευτές για την φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων, κάτι που γίνεται όλο και πιο αναγκαίο, με δεδομένο ότι μέχρι τώρα έχουν εγκατασταθεί και λειτουργούν στη χώρα 10.000 φορτιστές αυτοκινήτων με τον αριθμό να αυξάνεται αλματωδώς.
Μάλιστα η ΡΑΑΕΥ προετοιμάζεται προκειμένου να μπορεί να προσφέρει τη συγκεκριμένη υπηρεσία και μέσω των κινητών τηλεφώνων. Σε ό,τι αφορά την πλατφόρμα energycost.gr που θα τεθεί και πάλι σε λειτουργία από τις 4 Μαρτίου έχοντας όλα πλέον όλα τα δεδομένα με τα πολύχρωμα τιμολόγια ρεύματος ο καταναλωτής θα μπορεί να κάνει σύγκριση των τιμολογίων όλων των προμηθευτών και όλων των χρωμάτων εισάγοντας τα στοιχεία της δικής του κατανάλωσης και να επιλέγει την πλέον συμφέρουσα για εκείνον πρόταση.
Την ίδια ώρα η Ρυθμιστική Αρχή φιλοδοξεί με το τρίτο εργαλείο που θα θέσει σε εφαρμογή τον Ιούνιο, την πλατφόρμα whistleblowing, να εντοπίζονται και να διορθώνονται ενδεχόμενες στρεβλώσεις στην αγορά. Με την υποδοχή ανώνυμων καταγγελιών στην πλατφόρμα energy-whistleblowing.gr η Αρχή θα μπορεί να ελέγξει την αγορά ενέργειας αλλά και να συμβάλλει στην ενημέρωση και την προστασία του καταναλωτή ενώ θα μπορεί να αντλεί περισσότερες πληροφορίες για το πώς λειτουργεί στην πράξη η αγορά και βεβαίως να παρεμβαίνει ρυθμιστικά ή και κατασταλτικά.
Η ειδική αυτή πλατφόρμα, energy-whistleblowing.gr, αποτελεί το ένα από τα 9 ψηφιακά εργαλεία, συμπεριλαμβανομένου και του Ενεργειακού Διαμεσολαβητή, που αναπτύσσει η Αρχή, στο πλαίσιο του «Εικονικού Τόπου για τον Καταναλωτή», αντίστοιχο του οποίου δεν παρέχει καμία ρυθμιστική αρχή χώρας του ΟΟΣΑ. Μάλιστα η ΡΑΑΕΥ θα διεκδικήσει διεθνές βραβείο από τον ΟΟΣΑ ενώ ήδη έχει κατατεθεί αίτηση για εγγραφή́ στο Αποθετήριο Καινοτομίας Δημόσιου Τομέα.
Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι στην υφιστάμενη πλατφόρμα, στην οποία η Αρχή δέχεται αιτήματα/παράπονα από καταναλωτές για τις αγορές ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου το 2023 δέχθηκε συνολικά 6.075 παράπονα από 12.294 το 2022, που ήταν όμως μία ιδιαίτερη χρονιά λόγω της ενεργειακής κρίσης και της εκτόξευσης των τιμών. Από το σύνολο των αιτημάτων/παραπόνων το 81,81% ή 4.970 αφορούσαν τον ηλεκτρισμό και το 17,28% (1.050) το φυσικό αέριο, με τα υπόλοιπα να αφορούν ηλεκτρισμό και φυσικό αέριο μαζί. Το 2022 ο ηλεκτρισμός αφορούσε το 87,86% των παραπόνων/αιτημάτων και το φυσικό αέριο το 11,18%. Το 51,75% των αιτημάτων/παραπόνων που έγιναν στην Αρχή το 2023 αφορούσε στους προμηθευτές, έναντι αντίστοιχου ποσοστού 62,78% το 2022, το 11,05% στους Διαχειριστές έναντι 6,86% της προηγούμενης χρονιάς και το 37,20% των παραπόνων αφορούσε προμηθευτές και διαχειριστές μαζί, έναντι ποσοστού 30,36% το 2022 Η συντριπτική πλειονότητα των παραπόνων, το 84,31%, αφορούσε στον λογαριασμό, ποσοστό που μένει σταθερό από το 2022 (84,47%).