Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας προχωρά στην αλλαγή των Κανονισμών Λειτουργίας των αγορών ηλεκτρισμού προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα συμμετοχής σε αυτές στο demand- response, δομικό στοιχείο των νέων αγορών ηλεκτρικής ενέργειας που προωθεί η Ευρωπαϊκή Ένωση.
Έτσι η απόκριση της ζήτησης με απόφαση της ΡΑΑΕΥ που δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ εντάσσεται πλέον στις αγορές ηλεκτρισμού του Χρηματιστηρίου Ενέργειας και στην Αγορά Εξισορρόπησης που διαχειρίζεται ο ΑΔΜΗΕ και για το σκοπό αυτό τροποποιούνται οι Κανονισμοί Λειτουργίας των Αγορών Επόμενης Ημέρας και Ενδοημερήσια καθώς και της Αγοράς Εξισορρόπησης.
Με την ίδια απόφαση, οι φορείς Σωρευτικής Εκπροσώπησης των ΑΠΕ, διευρύνονται και μετονομάζονται σε φορείς Σωρευτικής Εκπροσώπησης ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ ώστε να συμπεριλαμβάνουν και τις μονάδες Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης.
Πρέπει να σημειωθεί ότι το demand response αποτελεί έναν από τους βασικούς πυλώνες της πολιτικής της ΕΕ για την αγορά ηλεκτρισμού καθώς με την αυξανόμενη διείσδυση των ΑΠΕ στο σύστημα ηλεκτρισμού μπορεί να συμβάλει στην ευέλικτη λειτουργία του. Μέσω του demand response δίνεται η δυνατότητα σε μεγάλους καταναλωτές και σε φορείς που εκπροσωπούν ομάδες καταναλωτών να διαχειρίζονται κατά τέτοιο τρόπο της ζήτηση ρεύματος που να συμβάλλουν στην επάρκεια και την ασφάλεια του συστήματος και συγχρόνως να ανταποκρίνονται στα σήματα τιμών που δίνουν οι αγορές.
Με τον νέο Κανονισμό δημιουργούνται, μεταξύ άλλων, Φορείς Σωρευτικής Εκπροσώπησης Απόκρισης Ζήτησης (ΦΟΣΕΑΖ) και δίδονται Άδειες Σωρευτικής Εκπροσώπησης Καταναλωτών όσον αφορά στην υπηρεσία Απόκρισης Ζήτησης.
Σύμφωνα με το αιτιολογικό της απόφασης της ΡΑΑΕΥ, το βασικότερο θέμα που αναδείχθηκε από τη συνεργασία με το Χρηματιστήριο Ενέργειας (ΕΧΕ) και τον ΑΔΜΗΕ ήταν η ανάγκη επικύρωσης των ποσοτήτων ενέργειας που περιλαμβάνονται στις εντολές που υποβάλλουν οι συμμετέχοντες για Χαρτοφυλάκια Κατανεμόμενου Φορτίου. Για το σκοπό αυτό, η ΡΑΑΕΥ ζήτησε με επιστολή της από το ΕΧΕ επικαιροποιημένη εισήγηση τροποποίησης του Κανονισμού Λειτουργίας της Αγοράς Επόμενης Ημέρας και της Ενδοημερήσιας Αγοράς, καθώς και των τυχόν τεχνικών αποφάσεων. Επίσης ζήτησε την προβλεπόμενη ημερομηνία εφαρμογής των επιπρόσθετων ελέγχων, λαμβάνοντας υπόψη τον χρόνο που θα χρειαστεί το Χρηματιστήριο Ενέργειας για την τροποποίηση των πληροφοριακών του συστημάτων.
Στο πλαίσιο αυτό, συζητήθηκαν τρεις εναλλακτικές προσεγγίσεις ελέγχων και πιο συγκεκριμένα :
α) έλεγχος μόνο της ισχύος βάσει δηλωμένης ισχύος,
β) έλεγχος μόνο της ισχύος βάσει διαθέσιμης ισχύος, και
γ)έλεγχος ισχύος και εφεδρειών βάσει διαθέσιμης ισχύος και αποτελεσμάτων ΔΕΠ (Διαδικασία Ενοποιημένου Προγραμματισμού).
Τελικά επιλέχθηκε η τρίτη λύση, η οποία συμπεριελήφθη στην επικαιροποιημένη εισήγηση του Χρηματιστηρίου Ενέργειας και στον τελικό Κανονισμό της ΡΑΑΕΥ, δηλαδή ο έλεγχος ισχύος και εφεδρειών βάσει διαθέσιμης ισχύος και αποτελεσμάτων ΔΕΠ.
Σύμφωνα με δήλωση του ΕΧΕ η προβλεπόμενη ημερομηνία εφαρμογής των ελέγχων, που προαναφέρθηκαν, αναμένεται να προσδιοριστεί εντός του πρώτου τριμήνου του 2024. Η ακριβής ημερομηνία θα οριστεί με ανακοίνωση της ΡΑΑΕΥ, η οποία θα αναρτηθεί στον ιστότοπο της Αρχής, κατόπιν επιβεβαίωσης και της τεχνικής ετοιμότητας των Διαχειριστών.
Σημειώνεται ότι για να γίνουν οι απαιτούμενες αλλαγές προηγήθηκε σειρά συσκέψεων της Ρυθμιστικής Αρχής και των Διαχειριστών των αγορών, δηλαδή του Χρηματιστηρίου Ενέργειας και του ΑΔΜΗΕ, στις οποίες συζητήθηκαν οι προτεινόμενες διορθώσεις επί των κανονιστικών κειμένων όσον αφορά στη συμμετοχή της απόκρισης ζήτησης και στην εναρμόνιση των ορισμών μεταξύ των δύο Κανονισμών (αγορές Επόμενης Ημέρας και Ενδοημερήσια με τον κανονισμό της Αγοράς Εξισορρόπησης). Επίσης δόθηκαν οι αναγκαίες διευκρινίσεις για τα πρόσωπα που γίνονται αποδεκτά ως Συμμετέχοντες στην Αγορά Επόμενης Ημέρας και στην Ενδοημερήσια Αγορά, καθώς και ως Πάροχοι Υπηρεσιών Εξισορρόπησης, αλλά και ως Συμβαλλόμενα Μέρη με Ευθύνη Εξισορρόπησης στην Αγορά Εξισορρόπησης.