Η διασύνδεση αυτή αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα ενεργειακά έργα της χώρας, συμβάλλοντας στη βελτίωση της ενεργειακής ασφάλειας και στη μείωση του κόστους ηλεκτρικής ενέργειας.
Η Δ' φάση περιλαμβάνει τη σύνδεση νέων νησιών με το ηπειρωτικό σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας, ενισχύοντας την αξιοπιστία του δικτύου και προωθώντας τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Η ολοκλήρωση του έργου αναμένεται να προσφέρει σημαντικά περιβαλλοντικά και οικονομικά οφέλη, περιορίζοντας τη λειτουργία των παλιών και ρυπογόνων μονάδων παραγωγής στα νησιά. Το συγκεκριμένο έργο αποτελεί κομβικό σημείο στο στρατηγικό σχέδιο του ΑΔΜΗΕ για τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση του ελληνικού δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας.
Εντός των επομένων ημερών αναμένεται να ξεκινήσει η πόντιση από την Prysmian των καλωδιακών τμημάτων Μήλος – Φολέγανδρος και Φολέγανδρος – Σαντορίνη, ενώ παράλληλα προχωρούν και τα έργα των του σκέλους των υποσταθμών.
Την κατασκευή των υποσταθμών σε Φολέγανδρο και Μήλο, έχει αναλάβει η ΤΕΡΝΑ και ο προϋπολογισμός του έργου είναι 40,9 εκατ. ευρώ. Την δε κατασκευή του υποσταθμού στη Σέριφο, έχει αναλάβει η κοινοπραξία των εταιριών Nari και Electromec και ο προυπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 20,2 εκατ. ευρώ.
Σε ότι αφορά τα καλωδιακά τμήματα Μήλος – Φολέγανδρος και Φολέγανδρος – Σαντορίνη, συνολικού μήκους 127 χλμ. το τίμημα που έχει συμφωνηθεί με την ανάδοχο Prysmian είναι 150 εκατ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι έχει ολοκληρωθεί ήδη η πόντιση των καλωδίων στα τμήματα Λαύριο – Σέριφος και Σέριφος – Μήλος συνολικού μήκους 170 χλΜ. Ανάδοχος σε αυτά είναι η Ελληνικά Καλώδια και το συμβατικό τίμημα ανέρχεται σε 195 εκατ. ευρώ.
Πρέπει να σημειωθεί ότι η Δ’ φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων με την οποία ολοκληρώνεται το έργο έχει συνολικό προϋπολογισμό 524 εκατ. ευρώ, ξεκίνησε το 2021 και περιλαμβάνει τη διασύνδεση των νησιών Θήρας, Μήλου, Φολεγάνδρου και Σερίφου με το ηπειρωτικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ).
Τα έργα συγχρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης, με 165 εκατ. ευρώ, όπως επίσης και από την ΕΤΕπ.
Όπως τονίζουν στελέχη του ΑΔΜΗΕ η Δ’ Φάση της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων ολοκληρώνει ένα πολυσύνθετο έργο για την αξιόπιστη τροφοδότησή των νησιών ενώ ταυτόχρονα διασφαλίζει την ελαχιστοποίηση της περιβαλλοντικής όχλησης, με χωροθετήσεις των Υποσταθμών σε κατάλληλα σημεία, ώστε να περιοριστεί η κατασκευή εκτενούς δικτύου γραμμών μεταφοράς. Με τη λειτουργία του έργου θα μειωθούν οι ετήσιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά περίπου 150 χιλιάδες τόνους, ενώ θα δημιουργηθεί περιθώριο έως 730 MW για την ανάπτυξη νέων ΑΠΕ. Παράλληλα, θα υπάρξει σημαντική εξοικονόμηση στα κονδύλια που σε ετήσια βάση πρέπει να συγκεντρώνονται μέσω των ΥΚΩ.
Το έργο περιλαμβάνει υποβρύχια καλώδια 150kV συνολικού μήκους 353,2 χλμ και υπόγεια καλώδια 150kV συνολικού μήκους 19,6 χλμ , συνδέοντας τον υποσταθμό (Υ/Σ) GIS 150kV Λαυρίου, στο νέο Υ/Σ GIS 150kV Νάξου μέσω Σερίφου, Μήλου, Φολεγάνδρου και Θήρας, καθώς και τους νέους υποσταθμούς GIS 150kV των νήσων Σερίφου, Μήλου, Φολεγάνδρου και Θήρας. Αποτελείται από τα παρακάτω επιμέρους τμήματα:
- Υπόγειο τμήμα καλωδιακής Γ.Μ. στο Λαύριο μήκους 1,047 χλμ περίπου.
- Υποβρύχιο τμήμα καλωδιακής Γ.Μ. 150kV Λαυρίου – Σερίφου μήκους 109,3 χλμ περίπου.
- Υπόγειο τμήμα καλωδιακής Γ.Μ. Σερίφου μήκους 1,382 χλμ περίπου.
- Κατασκευή νέου Υ/Σ GIS νήσου Σερίφου.
- Γραμμή μεταφοράς υποβρυχίου καλωδίου 150kV Σέριφος-Μήλος, 46,7χλμ σε μήκος (κατά προσέγγιση)
- Υπόγειο τμήμα καλωδιακής Γ.Μ. 150kV Β. Μήλου μήκους 7,5 χλμ περίπου.
- Κατασκευή νέου Υ/Σ GIS νήσου Μήλου.
- Υπόγειο τμήμα καλωδιακής Γ.Μ. 150kV Μήλου (προς Φολέγανδρο) μήκους 6,65 χλμ περίπου.
- Υποβρύχιο τμήμα καλωδιακής Γ.Μ. 150kV Μήλου-Φολεγάνδρου μήκους 55,2 χλμ περίπου.
- Υπόγειο τμήμα καλωδιακής Γ.Μ. 150kV Φολεγάνδρου μήκους 1,872 χλμ περίπου.
- Κατασκευή νέου Υ/Σ GIS 150kV νήσου Φολεγάνδρου.
- Υποβρύχιο τμήμα καλωδιακής Γ.Μ. 150kV Φολεγάνδρου - Θήρας μήκους 59,9 χλμ περίπου.
- Υπόγειο τμήμα καλωδιακής Γ.Μ. Θήρας μήκους 0,607 χλμ περίπου.
- Κατασκευή νέου Υ/Σ GIS 150kV νήσου Θήρας.
- Υποβρύχιο τμήμα καλωδιακής Γ.Μ. 150kV Θήρας – Νάξου μήκους 82,1 χλμ περίπου.
- Υπόγειο τμήμα καλωδιακής Γ.Μ. Νάξου μήκους 0,528 χλμ περίπου.
- Εγκατάσταση συγκροτήματος αυτόματης αντιστάθμισης αέργου ισχύος (SVC) ικανότητας -100/+50 MVAR στον Υ/Σ Θήρας.