Παιχνίδι για γερά νεύρα εξελίσσεται στην Ανατολική Μεσόγειο από την Τουρκία, μετά την έξοδο του τέταρτου γεωτρύπανου που έχει στις τάξεις της, το Αμπντούλ Χαμίτ Χαν.
Αν και την περασμένη εβδομάδα ο Υπουργός Ενέργειας και Φυσικών Πόρων της Τουρκίας Φατίχ Ντονμέζ, είχε δηλώσει ότι παρουσία του Τούρκου Προέδρου θα ξεκινήσει το πρώτο του ταξίδι το πλοίο Αμπντούλ Χαμίτ Χαν στις 9 Αυγούστου. Όμως προς έκπληξη πολλών το τουρκικό γεωτρύπανο έκανε την εμφάνιση του στα νερά της Μεσογείου δέκα μέρες νωρίτερα, σημαίνοντας συναγερμό σε Κύπρο και Ελλάδα.
Σύμφωνα με ασφαλής πληροφορίες του iEnergeia το τουρκικό γεωτρύπανο, λόγω κάποιων τεχνικών προβλημάτων που αντιμετώπιζε, αποφασίστηκε να κάνει μια δοκιμαστική έξοδο ώστε να ελεγχθεί τεχνικά για να μην πάθουν κάποιο φιάσκο. Όμως υπάρχει κι ένας άλλος λόγος που εξυπηρετεί η έξοδος του Αμπντούλ Χαμίτ Χαν, να τεστάρουν αντιδράσεις από Κύπρο και Ελλάδα. Έτσι η έξοδος έχει διττή στόχευση για την τουρκική ηγεσία.
Η Τουρκία είναι αποφασισμένη να πραγματοποιήσει γεωτρήσεις ώστε να καλύψει τις ενεργειακές τις ανάγκες και να απεξαρτηθεί από τις εισαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου που φτάνουν πάνω από το 75% του συνόλου των αναγκών της.
Το είπε και στις δηλώσεις του ο Προεδρικός Εκπρόσωπος Ιμπραήμ Καλίν μιλώντας στο τουρκικό κανάλι Haber 7 ότι όπως και το Ορούτς Ρέις έτσι και το Αμπντούλ Χαμίτ Χαν θα κάνει έρευνες, καθώς, όπως ισχυρίστηκε, η Τουρκία κάνει αυτές τις εργασίες απολύτως νόμιμα, επικαλούμενος μάλιστα και άδεια από το ψευδοκράτος της «ΤΔΒΚ» συμπληρώνοντας ότι η Τουρκία δεν δίνει σημασία στους ισχυρισμούς των Ελλήνων και των Ελληνοκυπρίων καθώς «δεν έχουν νομική βάση».
Ήδη οι εργασίες στη Μαύρη Θάλασσα με τη σύνδεση του αγωγού που θα μεταφέρει το φυσικό αέριο από τη θάλασσα στο λιμάνι Φίλιος προχωρούν βάση του σχεδιασμού κι αναμένεται το 2023 να ξεκινήσει η μεταφορά.
Η Τουρκία που είναι ενεργειακός διαμετακομιστικός κόμβος για αέριο και πετρέλαιο από το Αζερμπαϊτζάν, τη Ρωσία, το Ιράν, το Ιράκ και άλλες χώρες θέλει να αξιοποιήσει και τα δικά της ή όσα θεωρεί δικά της κοιτάσματα ορυκτών καυσίμων.
Έτσι η Τουρκία επένδυσε σε ένα στόλο ερευνητικών σκαφών και γεωτρύπανων. Εκμεταλλευόμενη τις συγκυρίες και του covid συμπεριλαμβανομένου, απέκτησε 4 γεωτρύπανα με αγοραστική αξία άνω του 1 δισ. δολαρίων, αγοράζοντας τα έναντι 250 εκατομμυρίων.
Τα γεωτρύπανα Γιαβούζ, Κανούνι και Αμπντούλ Χαμίτ Χαν, μαζί με το Φατίχ που ήδη επιχειρεί στο κοίτασμα Σακάρια στη Μαύρη Θάλασσα όπου σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των τουρκικών αρχών έχει αποθέματα 540 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων φυσικού αερίου προσέφεραν στην Τουρκία διπλό κέρδος. Ενώ το κόστος κατασκευής των τριών γεωτρύπανων, τα οποία αγοράστηκαν μεταχειρισμένα και εξοπλίστηκαν με μηχανήματα τελευταίας τεχνολογίας σύμφωνα με τις σημερινές συνθήκες, όπως αναφέρουν τουρκικές πηγές, ήταν 670 εκατομμύρια δολάρια ενώ η τιμή αγοράς της Τουρκικής Ενεργειακής Εταιρείας TPAO ήταν 156 εκατομμύρια δολάρια.
Στο πλαίσιο της Εθνικής Ενεργειακής και Μεταλλευτικής Πολιτικής που ξεκίνησε υπό τον πρώην Υπουργό Ενέργειας και Φυσικών Πόρων Μπεράτ Αλμπαϊράκ, η Τουρκία έχει κάνει σταθερά βήματα προς την πλήρη ενεργειακή ανεξαρτησία και διαθέτει τον ισχυρότερο στόλο εξερεύνησης και γεώτρησης υδρογονανθράκων στην περιοχή.
Το έργο του γαμπρού του Τούρκου Προέδρου Μπεράτ Αλμπαϊράκ συνέχισε ο Φατίχ Ντονμέζ. Έτσι σήμερα η Τουρκία διαθέτει έναν γιγαντιαίο στόλο έρευνας υδρογονανθράκων που αποτελείται από 6 πλοία, 4 εκ των οποίων είναι γεωτρητικά και 2 σεισμικά.
Αξιοποιώντας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την περίοδο της πανδημίας όσον αφορά τις επενδύσεις, η Τουρκία προσέθεσε νέα πλοία στον στόλο της σε μια εποχή που η αναζήτηση υδρογονανθράκων μειώθηκε σε παγκόσμιο επίπεδο.
Τα τέσσερα γεωτρύπανα επιλέχθηκαν μεταξύ των καλύτερων της κατηγορίας τους και αγοράστηκαν μεταχειρισμένα ενώ εξοπλίστηκαν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο με τις σημερινές τεχνολογίες.
Ενώ τα γεωτρύπανα Φατίζ, Γιαβούζ και Κανούνι χρηματοδοτήθηκαν από δημόσιες και ιδιωτικές τράπεζες με ευνοϊκούς πιστωτικούς όρους, το τέταρτο γεωτρύπανο Αμπντούλ Χαμίτ Χαν. χρηματοδοτήθηκε από ίδια κεφάλαια της TPAO.
Τα τρία πρώτα πλοία στο στόλο των γεωτρύπανων της Τουρκίας είναι ικανά για γεωτρήσεις 6ης γενιάς σε εξαιρετικά μεγάλα βάθη. Τα πλοία είναι ικανά να τρυπήσουν βαθύτερα από την τάφρο των Μαριανών, τη βαθύτερη τάφρο στον κόσμο, υπό υψηλή πίεση σε βάθος 12 χιλιάδων μέτρων.
Η νέα προσθήκη στο στόλο της, το γεωτρύπανο Αμπντούλ Χαμίτ Χαν είναι 7ης γενιάς και ξεχωρίζει για το μήκος του 238 μέτρων, το πλάτος του 42 μέτρων και το διπλό σύστημα
Ο Ραμί Κράις, αναλυτής πετρελαίου και φυσικού αερίου στην Global Data, μια εταιρεία ανάλυσης δεδομένων και παροχής συμβουλών με έδρα το Λονδίνο, δήλωσε ότι η ζήτηση της Τουρκίας για φυσικό αέριο αυξάνεται χρόνο με το χρόνο και η ανακάλυψη στη Μαύρη Θάλασσα είναι σημαντική υπό αυτή την έννοια.
«Λαμβάνοντας υπόψη το απαιτητικό εξαιρετικά βαθύ θαλάσσιο έδαφος του κοιτάσματος φυσικού αερίου Σακάρια και της περιοχής, η πραγματοποίηση της πρώτης παραγωγής μόλις δύο χρόνια μετά την ανακάλυψη είναι αρκετά εντυπωσιακή», δήλωσε ο Κράις.
Υπογραμμίζοντας ότι η Τουρκία εισάγει σχεδόν το σύνολο των αναγκών της σε φυσικό αέριο, ο Κράις δήλωσε ότι «η παραγωγή πλήρους δυναμικότητας θα ξεκινήσει στο πεδίο προς το τέλος της δεκαετίας του 2020. Η εξάρτηση της Τουρκίας από τους ξένους πόρους θα μειωθεί επίσης με τη μετάβαση στη δεύτερη φάση στον τομέα αυτό. Η πίεση στους εγχώριους πελάτες που υποφέρουν από τον πληθωρισμό θα μειωθεί επίσης».
Ο Τζόναθαν Έλκιντ, ανώτερος ερευνητής του Κέντρου Παγκόσμιας Ενεργειακής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Κολούμπια, υπενθύμισε ότι η Τουρκία στοχεύει να παράγει 10 εκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου την ημέρα και περίπου 3,65 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως από το κοίτασμα και δήλωσε ότι «η παραγωγή αυτή θα αποτελέσει μια σταδιακή αλλά σταθερή προσθήκη στον εφοδιασμό της Τουρκίας με φυσικό αέριο».