Μετά την άρση των σκληρών περιορισμών Covid-19, η Κίνα θα ωθήσει την παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου σε αύξηση κατά 1,9 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα φέτος, προβλέπει ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΔΟΕ). Ωστόσο, στην τελευταία μηνιαία Έκθεσή της για την Αγορά Πετρελαίου, ο ΔΟΕ προσθέτει ότι «η μορφή και η ταχύτητα της επαναλειτουργίας [της Κίνας] παραμένει αβέβαιη».
Ο οργανισμός εκτιμά ότι τα lockdown Covid-19 προκάλεσαν πτώση της ζήτησης πετρελαίου της Κίνας κατά 390.000 b/d το 2022, μια πρωτοφανής συρρίκνωση στην ετήσια ζήτηση από το 1990.
Ωστόσο, η απότομη εγκατάλειψη της πολιτικής μηδενικού Covid-19 από το Πεκίνο οδήγησε σε ταχύτερο από το αναμενόμενο άνοιγμα της χώρας και ώθησε τους αναλυτές να αυξήσουν τις εκτιμήσεις τους για την κατανάλωση πετρελαίου της.
Δεδομένου ότι η Κίνα επηρεάζει την αναπτυξιακή πορεία κι άλλων χωρών εκτός ΟΟΣΑ, ο ΔΟΕ βλέπει την παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου να σημειώνει νέο ρεκόρ 101,7 εκατομμυρίων b/d φέτος — μια αναθεώρηση προς τα πάνω κατά 100.000 b/d σε σχέση με την έκθεση του περασμένου μήνα.
Ωστόσο, «μια βαθύτερη κρίση ιδιοκτησίας» είναι ένα πιθανό εμπόδιο για την οικονομική ανάκαμψη της Κίνας, προσθέτει το πρακτορείο.
Ο Omar Najia, επικεφαλής παραγώγων της BB Energy, είναι δύσπιστος σχετικά με ορισμένες από τις πιο ευνοϊκές προβλέψεις για τη χώρα, λέγοντας σε σχετικό podcast του Gulf Intelligence ότι εκφράστηκαν "πολλές ευχές για την Πρωτοχρονιά στην Κίνα".
Σίγουρα, ο πρόσφατα αναφερόμενος ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ της χώρας 2,9% για το τέταρτο τρίμηνο του περασμένου έτους είναι αρκετά περιορισμένος σε σύγκριση με τους πολύ ισχυρότερους ρυθμούς που πέτυχε στο πρόσφατο παρελθόν.
Ο ΔΟΕ σημειώνει ότι η ζήτηση πετρελαίου του ΟΟΣΑ μειώθηκε κατά 900.000 b/d το τέταρτο τρίμηνο, ενώ η ζήτηση εκτός ΟΟΣΑ αυξήθηκε κατά 500.000 b/d.
Τα αποθέματα της βιομηχανίας του ΟΟΣΑ διαμορφώθηκαν στα 2,779 δισεκατομμύρια βαρέλια τον Νοέμβριο — 37,1 εκατομμύρια βαρέλια αυξημένα σε σχέση με πέρυσι, αλλά 125,9 εκατομμύρια βαρέλια κάτω από τον μέσο όρο της πενταετίας, πρόσθεσε.
Ο ΔΟΕ τόνισε ότι ενώ η αγορά πετρελαίου εμφανιζόταν καλά εφοδιασμένη στις αρχές του τρέχοντος έτους, οι ισορροπίες θα μπορούσαν να σφίξουν γρήγορα καθώς ο πλήρης αντίκτυπος των δυτικών κυρώσεων πλήττει τις ρωσικές εξαγωγές.
Την απαγόρευση της ΕΕ στις 5 Δεκεμβρίου στις εισαγωγές ρωσικού αργού πετρελαίου θα ακολουθήσει στις 5 Φεβρουαρίου η απαγόρευση των εισαγωγών διυλισμένων προϊόντων από τη Ρωσία.
Οι προμήθειες ντίζελ στην Ευρώπη διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο, πρόσθεσε ο ΔΟΕ, ενώ σημείωσε ότι αναμένεται ανακούφιση από τα νέα διυλιστήρια στη Μέση Ανατολή καθώς και από τις εισαγωγές από την Κίνα, η οποία πρόσφατα αύξησε τις εξαγωγικές ποσοστώσεις .
Ο ΔΟΕ εκτιμά ότι οι εξαγωγές αργού και προϊόντων της Ρωσίας μειώθηκαν κατά μέσο όρο 200.000 βαρέλια/ημέρα τον Δεκέμβριο, αλλά ότι μόνο οι εξαγωγές ντίζελ αυξήθηκαν σε 1,2 εκατομμύρια βαρέλια/ημέρα πριν από την απαγόρευση των προϊόντων.
Εν τω μεταξύ, οι τεράστιες εκπτώσεις στις τιμές για το αργό Urals της Ρωσίας προκάλεσαν πτώση των εσόδων από το πετρέλαιο της χώρας κατά 3 δισεκατομμύρια δολάρια από τον Νοέμβριο στα 12,6 δισεκατομμύρια δολάρια τον Δεκέμβριο - το χαμηλότερο επίπεδο από τον Φεβρουάριο του 2021, ανέφερε.