Η απαγόρευση του ρωσικού αργού πετρελαίου από την Ευρωπαϊκή Ένωση και τις ΗΠΑ τέθηκε σε ισχύ στα τέλη του περασμένου έτους, αναγκάζοντας τη Ρωσία να βρει περισσότερους αγοραστές στο ανατολικό τμήμα του κόσμου. Εκτός από την αυξανόμενη όρεξη της Κίνας και της Ινδίας για εισαγωγές ρωσικού αργού, μια πλημμύρα φθηνού πετρελαίου εισρέει στη Σιγκαπούρη. Αναμιγνύεται και στη συνέχεια επανεξάγεται παγκοσμίως, καθώς οι έμποροι αποκομίζουν τεράστια κέρδη. Υπενθυμίζεται ότι τα ρωσικά ενεργειακά προϊόντα πωλήθηκαν στην Κίνα και επανασυσκευάστηκαν για τις ευρωπαϊκές αγορές το περασμένο καλοκαίρι.
Πριν από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, η Ευρώπη ήταν ο μεγαλύτερος πελάτης της Μόσχας σε αργό και διυλισμένα προϊόντα πετρελαίου. Αλλά αυτές οι μέρες έχουν περάσει, καθώς οι δυτικές κυρώσεις ανάγκασαν τη Ρωσία να αναδιαμορφώσει τις αλυσίδες ενεργειακού εφοδιασμού της προς την Ανατολή.
Η Μόσχα συνειδητοποίησε ότι εκτός από την επέκταση των αγωγών προς την Ασία και αλλού, η οποία θα μπορούσε να πάρει χρόνια για την ανάπτυξη υποδομών για την αύξηση των ροών, ένας στόλος σκιωδών δεξαμενόπλοιων θα ήταν το καλύτερο στοίχημά της για τη μεταφορά του πετρελαίου. Τώρα η ζήτηση αυξάνεται κατακόρυφα στη Σιγκαπούρη για δεξαμενές αποθήκευσης, καθώς το φθηνό ρωσικό αργό βρίσκει στέγη, σύμφωνα με το Bloomberg.
Ο χώρος των δεξαμενών στην πόλη-κράτος καταλαμβάνεται λόγω της αύξησης του ενδιαφέροντος και των κερδών από την ανάμειξη φθηνών προμηθειών καυσίμων από τη Ρωσία με αποστολές από άλλες πηγές, σύμφωνα με ένα στέλεχος ενός φορέα εκμετάλλευσης δεξαμενών και έναν σύμβουλο που συμβουλεύει εμπόρους επί του θέματος. Η διαδικασία αυτή μπορεί να συμβάλει στη συγκάλυψη της προέλευσης των φορτίων, είπαν.
Σε αντίθεση με πολλές δυτικές χώρες, η Σιγκαπούρη δεν έχει ακόμη απαγορεύσει το ρωσικό πετρέλαιο ή τα προϊόντα πετρελαίου, αν και οι τράπεζες που εδρεύουν στη χώρα απαγορεύεται να χρηματοδοτούν ή να συναλλάσσονται απευθείας με ρωσικές χώρες.
Τις προσεχείς εβδομάδες, η Ευρώπη ετοιμάζεται να επιβάλει νέες κυρώσεις στα ρωσικά πετρελαιοειδή, γεγονός που θα αυξήσει μόνο τις ροές από τη Ρωσία προς την Ασία, οι οποίες θα προωθηθούν σε κόμβους όπως αυτοί της Σιγκαπούρης, αναμειγνύοντας φθηνά ρωσικά καύσιμα με άλλες πηγές για την αναδιανομή τους σε παγκόσμιο επίπεδο.
«Έχουμε παρατηρήσει αύξηση του αριθμού των ερωτημάτων για βραχυπρόθεσμη/περιοδική αποθήκευση κατά την περίοδο πριν από τον Δεκέμβριο», δήλωσε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου εκπρόσωπος της εταιρείας αποθήκευσης πετρελαίου Advario Asia Pacific.
Οι εξαμηνιαίες μισθώσεις για την αποθήκευση μαζούτ ή αργού πετρελαίου στη Σιγκαπούρη αυξήθηκαν κατά 20% πέρυσι, σύμφωνα με τις τοπικές εταιρείες διαχείρισης δεξαμενών, συμπεριλαμβανομένων των Advario, Jurong Port, Horizon και Royal Vopak.
Τα στοιχεία παρακολούθησης πλοίων από την Vortexa Ltd. έδειξαν ότι οι τερματικοί σταθμοί παραλαβής πετρελαίου υπερδιπλασίασαν τον όγκο της ρωσικής νάφθας και του μαζούτ τον Δεκέμβριο σε σχέση με ένα χρόνο πριν. Οι τερματικοί σταθμοί παρέλαβαν 2,6 εκατομμύρια βαρέλια νάφθας, σχεδόν 40 φορές περισσότερο από τον όγκο πριν από ένα χρόνο.
Η ρωσική νάφθα που βρίσκεται σε δεξαμενές της Σιγκαπούρης επανεξάγεται γρήγορα σε άλλες αγορές της Ασίας, σύμφωνα με τον Αρμάν Άσραφ, παγκόσμιο επικεφαλής των υγρών φυσικού αερίου στη συμβουλευτική εταιρεία του κλάδου FGE.
Ο Γουίλιαμ Ταν, ανώτερος αντιπρόεδρος της εταιρείας συμβούλων καυσίμων Miyabi Industries, δήλωσε ότι η αποθήκευση σε δεξαμενές της Σιγκαπούρης γίνεται πολύ δημοφιλής με τους εμπόρους που παίρνουν φθηνό ρωσικό αργό, το αναμειγνύουν και το εξάγουν αλλού με «πολύ καλά» περιθώρια κέρδους. Είπε ότι οι έμποροι αποκομίζουν περιθώρια κέρδους 20%.
Η Ρωσία θα χρειαστεί να επεκτείνει τον σκιώδη στόλο δεξαμενόπλοιων της, καθώς οι αλυσίδες ενεργειακού εφοδιασμού αναδιαμορφώνονται λόγω των δυτικών κυρώσεων. Οι έμποροι επωφελούνται από αυτές τις νέες εμπορικές ροές. Παρόλα αυτά, η Δύση δεν έχει ακόμη σακατέψει τη Ρωσία, αλλά μόνο προωθεί έναν κόσμο όπου η ενέργεια θα διαπραγματεύεται σε οτιδήποτε άλλο εκτός από δολάρια.