Η ζήτηση πετρελαίου της Κίνας αυξάνεται με την επαναλειτουργία από τους περιορισμούς του Covid μετά από σχεδόν τρία χρόνια. Η αρχική τάση της ζήτησης υποδηλώνει ότι η επαναλειτουργία θα γίνει με διαλείμματα, αλλά οι αναλυτές λένε ότι η Κίνα θα είναι αυτή που θα αντιπροσωπεύει το ήμισυ της αύξησης της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου φέτος, με τη συνολική παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου να φτάνει σε επίπεδο ρεκόρ.
Και ενώ η ζήτηση πετρελαίου της Κίνας πρόκειται να ανακάμψει, οι ηγέτες της ομάδας ΟΠΕΚ+, η Σαουδική Αραβία και η Ρωσία, θα ανταγωνίζονται για να καλύψουν την αυξανόμενη ζήτηση στον μεγαλύτερο εισαγωγέα αργού πετρελαίου στον κόσμο.
Η Σαουδική Αραβία πουλάει το αργό πετρέλαιό της με μακροπρόθεσμα συμβόλαια, οπότε έχει εγγυημένο μερίδιο της κινεζικής αγοράς. Αλλά η Ρωσία, έχοντας στραφεί προς την Ασία για πωλήσεις αργού και καυσίμων μετά τις δυτικές κυρώσεις, προσφέρει το πετρέλαιό της με εκπτώσεις και θα μπορούσε να προσελκύσει περισσότερους Κινέζους αγοραστές που δεν τηρούν τα ανώτατα όρια τιμών της G7.
Οι Σαουδάραβες σηματοδοτούν τις προσδοκίες για μια ισχυρή ανάκαμψη της κινεζικής ζήτησης, αυξάνοντας απροσδόκητα τις τιμές τους για την Ασία. Όμως οι τιμές αυτές δεν μπορούν να ανταγωνιστούν τα εκπτωτικά ρωσικά βαρέλια και οι Κινέζοι αγοραστές μπορεί να επιλέξουν να ζητήσουν τις ελάχιστες ποσότητες από τη Σαουδική Αραβία που επιτρέπονται βάσει των μακροπρόθεσμων συμβολαίων του κορυφαίου παραγωγού του ΟΠΕΚ, υποστηρίζει ο αρθρογράφος του Reuters για τα προϊόντα και την ενέργεια στην Ασία, Κλάιντ Ράσελ.
Αυτήν την εβδομάδα, η Σαουδική Αραβία εξέπληξε την αγορά πετρελαίου αυξάνοντας την επίσημη τιμή πώλησης (OSP) της ναυαρχίδας του αργού της που πηγαίνει στην Ασία τον Μάρτιο. Η Saudi Aramco αύξησε την τιμή της ναυαρχίδας της, του Arab Light, που προορίζεται για την Ασία για τις φορτώσεις του Μαρτίου κατά 0,20 δολάρια ανά βαρέλι σε premium 2,00 δολάρια το βαρέλι σε σχέση με τον μέσο όρο του Ντουμπάι/Ομάν, τον δείκτη αναφοράς, βάσει του οποίου τιμολογείται το πετρέλαιο της Μέσης Ανατολής στην Ασία.
Η αιφνιδιαστική αύξηση των τιμών ήταν η πρώτη αύξηση των τιμών του πετρελαίου της Σαουδικής Αραβίας για την Ασία από τον Σεπτέμβριο και πιθανότατα αντανακλά τις προσδοκίες της Σαουδικής Αραβίας ότι η ζήτηση στην Ασία θα αυξηθεί από το δεύτερο τρίμηνο και μετά.
Δεν είναι μόνο η Σαουδική Αραβία που είναι αισιόδοξη για την ανάκαμψη της ζήτησης πετρελαίου στην Κίνα.
Η επαναλειτουργία της ασκεί ανοδικές πιέσεις στην παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου και η μισή από τη φετινή αύξηση της ζήτησης θα προέλθει από την αύξηση της κατανάλωσης στην Κίνα, αναφέρει ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΔΟΕ).
Ο οργανισμός ανέφερε στην έκθεσή του για την αγορά πετρελαίου τον Ιανουάριο ότι η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου θα αυξηθεί κατά 1,9 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως (bpd) το 2023, στο ρεκόρ των 101,7 εκατομμυρίων bpd, με σχεδόν το ήμισυ της αύξησης να προέρχεται από την Κίνα μετά την άρση των περιορισμών του Covid.
«Η Κίνα θα οδηγήσει σχεδόν το ήμισυ αυτής της αύξησης της παγκόσμιας ζήτησης, ακόμη και αν η μορφή και η ταχύτητα της επαναλειτουργίας της παραμένει αβέβαιη», σημείωσε ο οργανισμός.
Η απαγόρευση της ΕΕ για τα ρωσικά πετρελαιοειδή - που ισχύει από τις 5 Φεβρουαρίου - θα μπορούσε σύντομα να σημαίνει ότι «το καλά εφοδιασμένο ισοζύγιο πετρελαίου στις αρχές του 2023 θα μπορούσε να περιοριστεί γρήγορα, ωστόσο, καθώς οι δυτικές κυρώσεις επηρεάζουν τις ρωσικές εξαγωγές», ανέφερε ο ΔΟΕ στην έκθεσή του τον Ιανουάριο.
Οι εξαγωγές της Ρωσίας προς την Κίνα, ωστόσο, εκτινάσσονται στα 2,03 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως (bpd) τον Ιανουάριο, από 1,52 εκατομμύρια bpd τον Δεκέμβριο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Refinitiv Oil Research που επικαλείται ο Ράσελ του Reuters. Για να γίνει σύγκριση, οι κινεζικές εισαγωγές σαουδαραβικού αργού ήταν κατά μέσο όρο περίπου 1,77 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως τον περασμένο μήνα.
Οι κρατικοί κολοσσοί της Κίνας, συμπεριλαμβανομένης της PetroChina και της CNOOC, αγόρασαν πρόσφατα περισσότερο ρωσικό αργό πετρέλαιο και θα μπορούσαν να αυξήσουν περαιτέρω τις εισαγωγές από τη Ρωσία για να καλύψουν τη ζήτηση με φθηνότερο πετρέλαιο, σύμφωνα με σημείωμα της Energy Aspects αυτή την εβδομάδα που μετέδωσε το Bloomberg. Εάν η Κίνα κινηθεί για να γεμίσει τα αποθέματά της, η πρόσληψη ρωσικού πετρελαίου θα μπορούσε να εκτοξευθεί στα 2,5 εκατομμύρια bpd, σημειώνει το Bloomberg.
Επιπλέον, η Ρωσία είχε ήδη εκτρέψει το μεγαλύτερο μέρος των εξαγωγών της σε μαζούτ και αέριο πετρέλαιο κενού (VGO) προς την Ασία και τη Μέση Ανατολή, ακόμη και πριν τεθεί σε ισχύ το εμπάργκο της ΕΕ στα ρωσικά πετρελαιοειδή στις 5 Φεβρουαρίου. Και τα ανεξάρτητα κινεζικά διυλιστήρια είναι τώρα μεγάλοι αγοραστές ρωσικού μαζούτ για να το επεξεργαστούν σε βενζίνη και ντίζελ, λαμβάνοντας υπόψη το φθηνό ρωσικό προϊόν και την έλλειψη ποσοστώσεων εισαγωγής αργού πετρελαίου για πολλά από τα ιδιωτικά διυλιστήρια, αναφέρουν εμπορικές πηγές στο Reuters.
Με την επαναλειτουργία της Κίνας, η Σαουδική Αραβία θα αντιμετωπίσει σκληρότερο ανταγωνισμό από τον εταίρο της στον ΟΠΕΚ+, τη Ρωσία, για μερίδιο αγοράς στον κορυφαίο εισαγωγέα αργού πετρελαίου στον κόσμο.