Η δυνατότητα της Ινδίας να εισάγει περισσότερο ρωσικό πετρέλαιο μπορεί να έχει φτάσει σε ένα όριο για το υπόλοιπο του έτους, δηλώνουν αναλυτές στο CNBC, επικαλούμενοι υποδομές και πολιτικούς περιορισμούς, καθώς και περιορισμούς στις ροές ρωσικού πετρελαίου.
«Η Ινδία θα επιδιώξει να συνεχίσει τις εισαγωγές ρωσικού αργού, αλλά ίσως έχει φτάσει στο όριό της, παρεμποδίζοντας οποιαδήποτε πρόσθετα βαρέλια», σύμφωνα με τον Γιανίβ Σάχ, ανώτερο αναλυτή της Rystad Energy.
Από την εισβολή του Κρεμλίνου στην Ουκρανία τον περασμένο Φεβρουάριο, τα διυλιστήρια της Ινδίας έχουν εισάγει ρωσικό πετρέλαιο με έκπτωση.
Από τότε η Μόσχα έχει κάνει άλμα και έχει γίνει η κύρια πηγή αργού πετρελαίου της Ινδίας, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 40% των εισαγωγών αργού πετρελαίου της Ινδίας. Ο Ιούνιος σηματοδότησε τη 10η συνεχή αύξηση των εισαγωγών ρωσικού αργού πετρελαίου από την Ινδία σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, όπως έδειξαν τα στοιχεία της εταιρείας πληροφοριών για τα εμπορεύματα Kpler.
«Ένα πρωτοφανές κατόρθωμα στην πρόσφατη ιστορία, ειδικά δεδομένων των εν λόγω ποσοτήτων - 2,2 εκατομμύρια βαρέλια ανά ημέρα τον Ιούνιο», δήλωσε ο επικεφαλής αναλυτής αργού της Kpler, Βίκτορ Κατόνα.
Και αυτός είναι ο υψηλότερος όγκος που μπορούν να φτάσουν οι εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου από την Ινδία - τουλάχιστον για το υπόλοιπο του έτους, σύμφωνα με τις προβλέψεις του.
«Θα έλεγα ότι τα 2,2 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως θα είναι το μέγιστο φέτος ... Πιστεύουμε ότι οι εισαγωγές ρωσικού αργού πετρελαίου από την Ινδία θα υποστούν μια ελαφρά καθοδική διόρθωση στα δύο εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως. Αυτό θα είναι το βιώσιμο επίπεδο αγορών», δήλωσε.
Ωστόσο, ο όγκος του αργού πετρελαίου που καταναλώνεται και επεξεργάζεται από τα διυλιστήρια της Ινδίας έχει πλέον φθάσει σε «εποχιακή κορύφωση» και θα έχει μόνο πτωτική τάση από εδώ και πέρα, δήλωσε ο Σαχ της Rystad Energy στο CNBC σε ηλεκτρονικό μήνυμα.
Η εκτίμηση του επαναλήφθηκε από τον Κατόνα, ο οποίος τόνισε ότι εκτός από τα διυλιστήρια που είναι σήμερα κλειστά, η ζήτηση για πετρέλαιο πρόκειται να μειωθεί επίσης.
«Για πρώτη φορά φέτος, ορισμένα από τα ινδικά διυλιστήρια θα υποβληθούν σε συντήρηση, κάτι που απλώς δεν συνέβαινε από τον Ιανουάριο έως τον Μάιο του 2023, όταν δεν υπήρχαν καθόλου στροφές. Όλοι δούλευαν με όλους τους κυλίνδρους», δήλωσε ο ίδιος.
Η περίοδος των μουσώνων στην Ινδία ξεκίνησε στις αρχές Ιουνίου και η καλοκαιρινή περίοδος συνδέεται συχνά με χαμηλότερη ζήτηση για πετρελαιοειδή ως αποτέλεσμα της χαμηλότερης κινητικότητας και των κατασκευών, πρόσθεσε ο Κατόνα.
Η ζήτηση καυσίμων στην Ινδία, τον τρίτο μεγαλύτερο καταναλωτή πετρελαίου στον κόσμο, συνήθως εισέρχεται σε ύφεση κατά τη διάρκεια της τετράμηνης περιόδου των μουσώνων. Η συνολική ζήτηση πετρελαίου της Ινδίας τον Ιούνιο υποχώρησε κατά 3,7% σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα σε 19,31 εκατομμύρια τόνους, σύμφωνα με τα στοιχεία του Petroleum Planning and Analysis Cell της Ινδίας.
Οι ροές που προέρχονται από τη Ρωσία έχουν ένα «πεπερασμένο όριο», δήλωσε ο Ντάνιελ Χίνες, ανώτερος στρατηγικός αναλυτής εμπορευμάτων στην ANZ.
«Οποιαδήποτε πρόσθετη προσφορά που βγαίνει από τη Ρωσία ... και ρέει προς την Ασία, υποψιάζομαι ότι έχει τελειώσει. Είναι η μέγιστη ποσότητα τώρα», πρόσθεσε.
Οι ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου μειώθηκαν κατά 600.000 βαρέλια ημερησίως σε 7,3 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως τον Ιούνιο - το χαμηλότερο επίπεδο από τον Μάρτιο του 2021, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας.
Η Ρωσία δεσμεύτηκε επίσης να μειώσει τις εξαγωγές αργού πετρελαίου νωρίτερα τον Ιούλιο.
«Η Ινδία έχει μιλήσει για την αδυναμία της να παραλάβει πραγματικά σημαντικά πρόσθετα φορτία από τη Ρωσία», πρόσθεσε ο Χίνες.
Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι τα διυλιστήρια της Ινδίας δεν θα επιχειρήσουν να προσπαθήσουν για άλλη μια εισαγωγή ρωσικού πετρελαίου όλων των εποχών για το επόμενο έτος, δήλωσε ο Κατόνα της Kpler.
«Πιθανότατα την περίοδο Μαρτίου-Μαΐου και πάλι», είπε, επισημαίνοντας ότι η ζήτηση εκείνη την περίοδο θα είναι «απεριόριστη από την ινδική πλευρά και η διαθεσιμότητα των ρωσικών εξαγωγών θα ενισχυθεί και πάλι από τις εκκαθαρίσεις των διυλιστηρίων».
Ωστόσο, η Ινδία πρέπει να διατηρήσει τη σχέση της και με άλλους εξαγωγείς, ιδίως με βασικούς προμηθευτές στη Μέση Ανατολή.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Rystad, το 55% των πρόσφατων θαλάσσιων εισαγωγών προήλθε από τη Ρωσία, ενώ οι εισαγωγές από τη Μέση Ανατολή υποχώρησαν στο «ιστορικό χαμηλό του 40%».
«Η Ινδία μπορεί να πλησιάζει ένα όριο στην εξάρτησή της από το ρωσικό αργό, καθώς θα πρέπει ακόμη να εξασφαλίσει μακροπρόθεσμες συμφωνίες προμήθειας με προμηθευτές της Μέσης Ανατολής», δήλωσε ο Σαχ.
Οι εισαγωγές αργού από την περιοχή της Μέσης Ανατολής μειώθηκαν κατά 21,7% σε 8,68 κιλοτόνους τον Ιούνιο σε σύγκριση με την αρχή του έτους, σύμφωνα με τα στοιχεία της Refinitiv.
Οι προμήθειες αργού στην Ινδία τείνουν να γίνονται στο πλαίσιο ετήσιων μακροπρόθεσμων συμβολαίων, τα οποία έχουν συμφωνίες ελάχιστης αγοράς.
«Τεχνικά, οι Ινδοί θα μπορούσαν να αγοράζουν περισσότερο, αλλά δεν θέλουν να ανταγωνιστούν πολύ τη Μέση Ανατολή», δήλωσε ο Κατόνα της Kpler προσθέτοντας ότι «η πολιτική έχει επίσης σημασία».
Ωστόσο, οι Ινδοί αγοραστές είναι ιδιαίτερα ευαίσθητοι στις τιμές και θα μπορούσαν ακόμη να εγκαταλείψουν το αργό άλλων χωρών για το ρωσικό στη σωστή τιμή.
«Τα ινδικά διυλιστήρια μπορούν πάντα να πάρουν περισσότερο ρωσικό [αργό] σε βάρος άλλων ποιοτήτων, π.χ. της Μέσης Ανατολής, αν η διαφορά των τιμών διευρυνθεί», δήλωσε ο διευθυντής της Refinitiv Oil Research στην Ασία, Γουάου Γιαν Τσονγκ.