Τα δεξαμενόπλοια και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που έχουν αποφύγει τη διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας πρόκειται να κάψουν επιπλέον 500.000 βαρέλια καυσίμου ημερησίως (bpd) φέτος λόγω της μεγαλύτερης εναλλακτικής διαδρομής μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας στην Αφρική, εκτιμά ο γίγαντας εμπορίας εμπορευμάτων Trafigura.
Από το τέλος του 2023, πολλοί πλοιοκτήτες και ναυλωτές πλοίων έχουν επιλέξει να χρησιμοποιούν τη μεγαλύτερη διαδρομή μέσω της Αφρικής για να αποφύγουν τη διέλευση από την Ερυθρά Θάλασσα, όπου οι προσκείμενοι στο Ιράν Χούθι έχουν βάλει στο στόχαστρο πλοία με σημαία ή ιδιοκτησία της Δύσης και του Ισραήλ.
Οι εντάσεις στην περιοχή είναι υψηλές από τις αρχές του τρέχοντος έτους, όταν οι Χούθι ενέτειναν τις επιθέσεις σε εμπορικά πλοία που διέσχιζαν το στενό Bab el-Mandeb καθ' οδόν προς και από την Ερυθρά Θάλασσα, αναγκάζοντας πολλούς πλοιοκτήτες και φορείς εκμετάλλευσης να αναστείλουν τη διαδρομή Διώρυγα Σουέζ/Ερυθρά Θάλασσα για τη μεταφορά εμπορευμάτων από την Ευρώπη προς την Ασία και αντίστροφα.
Η Trafigura, ένας από τους μεγαλύτερους ανεξάρτητους εμπόρους πετρελαίου στον κόσμο, έχει εκτιμήσει ότι μόνο φέτος θα καταναλωθούν επιπλέον 200.000 bpd μαζούτ από τα πετρελαιοφόρα, καθώς αυτά θα εκτρέπονται γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας. Αυτή η αυξημένη κατανάλωση καυσίμων θα ισοδυναμούσε με αύξηση 4,5% στις ετήσιες εκπομπές ρύπων μόνο από τα πετρελαιοφόρα, σύμφωνα με τον οίκο εμπορίας εμπορευμάτων.
Όταν στις εκτιμήσεις προστεθούν τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και άλλα πλοία που αποφεύγουν τη διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας, η ναυτιλιακή βιομηχανία πρόκειται να αυξήσει την κατανάλωση μαζούτ κατά 500.000 bpd φέτος λόγω της διακοπής της κυκλοφορίας μόνο στην περιοχή της Μέσης Ανατολής, σημειώνει η Trafigura.
Τα πολύ μεγαλύτερα ταξίδια οδηγούν σε «δραματική αύξηση των εκπομπών», προειδοποίησε ο όμιλος εμπορίας πετρελαίου. Τα βραχυπρόθεσμα μέτρα για τον μετριασμό των εκπομπών του ναυτιλιακού τομέα περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, τα βιοκαύσιμα, την ενεργειακή απόδοση και το αργό ατμόπλοιο, αλλά «αυτά τα βραχυπρόθεσμα μέτρα δεν υποκαθιστούν τη μετάβαση σε ναυτιλιακά καύσιμα χαμηλών εκπομπών», δήλωσε η Trafigura.
Μακροπρόθεσμα, ο έμπορος πετρελαίου πιστεύει ότι «η αμμωνία και η μεθανόλη χαμηλών εκπομπών θα γίνουν τελικά τα κύρια ναυτιλιακά καύσιμα του μέλλοντος».