Σύμφωνα με τη φιλοδοξία της να καταστήσει την Ευρώπη πιο πράσινη, η Ευρωπαϊκή Ένωση επιθυμεί τη δραστιή μείωση των εκπομπών αερίου από τις μεταφορές έως το 2050 και να προωθήσει ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ωστόσο, σύμφωνα με μια έκθεση του εξωτερικού ελεγκτή της Ένωσης, αυτή δεν διαθέτει επαρκείς σταθμούς φόρτισης.
«Πέρυσι, ένα στα δέκα αυτοκίνητα που πωλήθηκαν στην ΕΕ ήταν EV, αλλά η υποδομή φόρτισης είναι άνισα προσβάσιμη σε ολόκληρη την ΕΕ», δήλωσε ο Ladislav Balko, μέλος του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου που είναι υπεύθυνο για την έκθεση που δημοσιεύθηκε την Τρίτη.
«Πιστεύουμε ότι η Επιτροπή θα πρέπει να κάνει περισσότερα για να υποστηρίξει την κάλυψη δικτύων σε ολόκληρη την ΕΕ και να διασφαλίσει ότι η χρηματοδότηση θα κατευθύνεται εκεί όπου χρειάζεται περισσότερο».
Οι μεταφορές αντιπροσωπεύουν περίπου το 25% όλων των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου στην ΕΕ. ΤΗ ένωση έχει θέσει ως στόχο να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τις μεταφορές κατά 90% σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990 ως μέρος της προσπάθειάς της να γίνει ουδέτερη κλιματικά μέχρι τα μέσα του αιώνα.
Σημειώνοντας ότι ένα ουσιαστικό μέρος αυτής της στρατηγικής είναι η μετάβαση σε καύσιμα και ηλεκτρική ενέργεια χαμηλότερου άνθρακα, οι ελεγκτές δήλωσαν ότι είναι κρίσιμο να επιταχυνθεί η ανάπτυξη των υποδομώνφόρτισης «για να προωθηθεί η σημαντική ανακάλυψη στην ηλεκτροκίνηση». Οι ελεγκτές αναγνώρισαν ότι το δίκτυο φόρτισης αναπτύσσεται σε ολόκληρη την περιοχή, αλλά δήλωσαν ότι η ανάπτυξή του παραμένει άνιση.
«Η ΕΕ απέχει ακόμη πολύ από την επίτευξη του στόχου της Πράσινης Συμφωνίας για εκατομμύρια σημεία φόρτισης έως το 2025 και δεν διαθέτει έναν γενικό στρατηγικό χάρτη πορείας», ανέφεραν οι ελεγκτές. Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΕ, επί του παρόντος υπάρχουν 224.538 σημεία φόρτισης σε ολόκληρη την περιοχή των 27 χωρών.
Μεταξύ των κύριων εμποδίων για τα ηλεκτρικά ταξίδια σε ολόκληρη την Ένωση, ανέφεραν τις διαφορές ως προς τη διαθεσιμότητα σταθμών χρέωσης και την έλλειψη εναρμονισμένων συστημάτων πληρωμών.
«Το 2020, παρόλο που σημειώθηκε συνολική μείωση των ταξινομήσεων νέων οχημάτων λόγω της πανδημίας COVID-19, το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων αυξήθηκε σημαντικά. Ωστόσο, τα δίκτυα φόρτισης δεν αναπτύσσονται με τον ίδιο ρυθμ», δήλωδαν.
Σύμφωνα με την έκθεση, οι αυτοκινητοβιομηχανίες προβλέπουν ότι η παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη θα πολλαπλασιαστεί έξι φορές μεταξύ του 2019 και του 2025, φτάνοντας πάνω από 4 εκατομμύρια αυτοκίνητα και φορτηγά ετησίως, ισοδύναμο με το ένα πέμπτο των όγκων παραγωγής αυτοκινήτων στην ΕΕ.
Οι ελεγκτές επαίνεσαν την ΕΕ για την προώθηση ενός κοινού προτύπου βύσματος για τη φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων, αλλά δήλωσαν ότι δεν προσδιορίζει σωστά πόσοι και που σταθμοί φόρτισης ήταν πιο απαραίτητοι. Ανέφεραν επίσης ότι η χρηματοδότηση της ΕΕ «δεν πηγαίνει πάντοτε εκεί που χρειαζόταν περισσότερο, και δεν υπήρχαν σαφείς και συνεκτικοί στόχοι, ούτε συνεπείς ελάχιστες απαιτήσεις υποδομής σε επίπεδο ΕΕ».
Συνέστησαν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προτείνει ελάχιστα πρότυπα και απαιτήσεις και να καθοριστούν κριτήρια χρηματοδότησης. Στην απάντησή του, το εκτελεστικό σκέλος της Ένωσης αποδέχτηκε τις συστάσεις, αλλά επεσήμανε επίσης ότι δεν έχει το δικαίωμα να συντονίζει την ανάπτυξη της υποδομής, η οποία είναι ευθύνη των κρατών μελών.
Πηγή: AP