Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Green Tank στους πρώτους τομεακούς προϋπολογισμούς άνθρακα με βάση τις προβλέψεις του ΕΣΕΚ οι εκπομπές θα μειωθούν στην πενταετία κατά 36%.
Το 83% της μείωσης θα προέλθει από τους τομείς της παραγωγής ηλεκτρισμού και θερμότητας όπως προκύπτει από τη μελέτη του Green Tank με βάση τις προβλέψεις του ΕΣΕΚ για επτά τομείς της οικονομίας και για τους οποίους θα πρέπει να καταρτιστούν οι προϋπολογισμοί άνθρακα. Ο τομέας των κτιρίων θα συμβάλει λιγότερο στη μείωση αυτή ενώ μικρότερες συνεισφορές θα έχουν οι τομείς της γεωργίας-κτηνοτροφίας με αμελητέα πρόοδο στον τομέα της διαχείρισης αποβλήτων. Ωστόσο, οπισθοδρόμηση θα σημειωθεί στον τομέα των μεταφορών (+3.1 Mt CO2eq), ο οποίος θα είναι με διαφορά ο πιο ρυπογόνος τομέας με 105 Mt CO2eq την πενταετία 2026-2030, κατέχοντας μερίδιο σχεδόν 41% του συνολικού προϋπολογισμού άνθρακα της χώρας.
Με βάση τα αποτελέσματα των υπολογισμών ο τομέας των μεταφορών κινείται σε εντελώς αντίθετη τροχιά από την ηλεκτροπαραγωγή, τη βιομηχανία και τα κτίρια. Θα είναι ο πιο ρυπογόνος τομέας της Ελλάδας τη συγκεκριμένη περίοδο, με μεγάλη διαφορά από τη δεύτερη κατηγορία που είναι η βιομηχανία. Το αρνητικό αυτό αποτέλεσμα οφείλεται στην ανεπάρκεια των μέτρων που προβλέπονται στο ΕΣΕΚ για τον τομέα.
Ειδικότερα, από τη μία πλευρά αναμένεται μείωση των εκπομπών των χερσαίων μεταφορών κατά 10% το 2030 σε σχέση με το 2022. Από την άλλη μεριά όμως, αυτή δεν είναι ικανή να αντισταθμίσει τις πρόσθετες εκπομπές από τις θαλάσσιες και αεροπορικές μεταφορές που θα επέλθει λόγω αύξησης της δραστηριότητας στους υπο-κλάδους αυτούς, με αποτέλεσμα η συνισταμένη να οδηγεί σε αύξηση του συνολικού ανθρακικού αποτυπώματος του τομέα.
Σημειώνεται ότι στις μεταφορές περιλαμβάνονται οι εκπομπές των οδικών και σιδηροδρομικών μεταφορών, της εγχώριας ναυσιπλοΐας και των αερομεταφορών εντός ευρωπαϊκού οικονομικού χώρου, οι εκπομπές των στρατιωτικών αερομεταφορών, καθώς και αυτές από τις διεθνείς αερομεταφορές.
Σε ό,τι αφορά τον τομέα με την υψηλότερη μείωση, την παραγωγή ηλεκτρισμού και θερμότητας οι εκπομπές υποτετραπλασιάζνται στην πενταετία 2026-2030. Η εντυπωσιακή αυτή πρόοδος οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην απολιγνιτοποίηση η οποία, σύμφωνα με το ΕΣΕΚ, θα ολοκληρωθεί ως το 2028. Επιπλέον, το ΕΣΕΚ προβλέπει τον δραστικό περιορισμό της χρήσης πετρελαίου στα νησιά, καθώς προγραμματίζεται η ολοκλήρωση των διασυνδέσεών τους με το ηπειρωτικό δίκτυο ως το 2029. Επίσης, προβλέπει μια αξιοσημείωτη μείωση στη χρήση ορυκτού αερίου στην ηλεκτροπαραγωγή, ενώ παράλληλα θα αυξηθεί η διείσδυση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ).
Ιδιαίτερα σημαντική είναι η μείωση των εκπομπών στον τομέα της βιομηχανίας, ο οποίος την πενταετία 2018-2022 ήταν ο δεύτερος μεγαλύτερος ρυπαντής της χώρας. Ωστόσο, ως αποτέλεσμα των δεσμεύσεων που έχουν αναλάβει οι μεγάλες βιομηχανίες της χώρας και των έργων που δρομολογούνται, τα οποία αντικατοπτρίζονται και στο ΕΣΕΚ, η μείωση των εκπομπών του τομέα την πενταετία 2026-2030 προβλέπεται να υπερβεί το 30%. Οι δεσμεύσεις αυτές σηματοδοτούν το τέλος μιας μακράς περιόδου στασιμότητας των εκπομπών της ελληνικής βιομηχανίας.
Ο τομέας των κτιρίων εμφανίζει την τρίτη υψηλότερη μείωση εκπομπών μετά τους τομείς της ηλεκτροπαραγωγής και της βιομηχανίας και τη δεύτερη υψηλότερη ποσοστιαία μείωση μετά τον τομέα ηλεκτροπαραγωγής. Ο αντίστοιχος τομεακός προϋπολογισμός 2026-2030 είναι κατά 42% χαμηλότερος από τις εκπομπές της πενταετίας. Η βελτίωση αυτή αποδίδεται σε δύο λόγους. Πρώτον, στην αύξηση του ετήσιου ρυθμού ανακαίνισης κτιρίων, ο οποίος σύμφωνα με το ΕΣΕΚ θα ανέλθει στις 70,000 κατοικίες κατά μέσο όρο την περίοδο 2025-2030. Δεύτερον, στη σημαντική μείωση της χρήσης πετρελαίου για τη θέρμανση των κτιρίων (-78% το 2030 σε σχέση με το 2022 στον οικιακό τομέα) και την υποκατάστασή του κατά σχεδόν 50% από τον εξηλεκτρισμό της θέρμανσης, κυρίως μέσω αντλιών θερμότητας.