Η Υφυπουργός Μεταφορών σημείωσε ότι αποτελεί στρατηγική επιλογή της Κυβέρνησης η προώθηση της ηλεκτροκίνησης και των εναλλακτικών καυσίμων, ώστε να μειωθεί το περιβαλλοντικό αποτύπωμα στις μεταφορές. Σε αυτήν την κατεύθυνση εντάσσεται και η παραλαβή των πρώτων 250 ηλεκτροκίνητων λεωφορείων στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.
Η κ. Αλεξοπούλου απαντώντας στην ερώτηση κατά πόσο είναι ικανοποιημένοι στο Υπουργείο από το επίπεδο των υπηρεσιών στις δημόσιες συγκοινωνίες και τα μέσα σταθερής τροχιάς και κατά πόσο προσεγγίζουμε τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά μοντέλα, απάντησε: «Υπάρχουν θετικά στοιχεία, στα οποία θα βασιστούμε και θα προχωρήσουμε. Το διαπιστώσαμε με τις επισκέψεις και τις επαφές που κάναμε στα αμαξοστάσια και τα συνεργεία της ΟΣΥ, του ΟΑΣΘ, του μετρό, του προαστιακού και των ΚΤΕΛ. Βασικός στόχος είναι η παραλαβή των πρώτων 250 ηλεκτροκίνητων λεωφορείων στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, η ολοκλήρωση του συνόλου του διαγωνισμού και η έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας για τη δεύτερη φάση του διαγωνισμού προμήθειας επιπλέον 650 λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Παράλληλα, εξελίσσεται το έργο αναβάθμισης 14 συρμών, δηλαδή 70 βαγονιών, της Γραμμής 1 του μετρό από τη ΣΤΑΣΥ.
Όσον αφορά τους σιδηροδρόμους, παραδόθηκαν από την ΕΡΓΟΣΕ στον ΟΣΕ η σηματοδότηση του τμήματος της διπλής γραμμής από τη Λάρισα μέχρι το Πλατύ και το κέντρο τηλεδιοίκησης στη Λάρισα, το οποίο ελέγχει την κυκλοφορία των συρμών σε μήκος 200 χιλιομέτρων διπλής σιδηροδρομικής γραμμής, στο τμήμα από τον Δομοκό έως το Πλατύ. Τις επόμενες εβδομάδες θα αποδοθεί και το τελευταίο τμήμα σηματοδότησης από την Οινόη μέχρι την Τιθορέα.
Στο πλαίσιο της στρατηγικής μας για τη βελτίωση των αστικών μετακινήσεων στην ελληνική περιφέρεια, καταβάλαμε στα αστικά και υπεραστικά ΚΤΕΛ ενισχύσεις ύψους 18.300.000 ευρώ, καθώς και αποζημιώσεις 4.810.000 ευρώ για τη δωρεάν ή με μειωμένο εισιτήριο μετακίνηση των φοιτητών από και προς τις σχολές τους. Σύντομα θα ανακοινωθούν κίνητρα για την προμήθεια ηλεκτρικών λεωφορείων και από αστικά ΚΤΕΛ μεγάλων πόλεων.
Όσον αφορά τα ευρωπαϊκά μοντέλα που αναφέρατε, ο τομέας των μεταφορών στην Ελλάδα αντιστοιχεί στο 39,9% της συνολικής κατανάλωσης ενέργειας, ενώ ο μέσος όρος στην Ευρώπη δεν ξεπερνά το 33,1%, σύμφωνα με στοιχεία της Greenpeace. Για να δημιουργήσουμε ένα πιο σύγχρονο σύστημα μεταφορών, πρέπει να διαθέτουμε ασφαλή, προσιτά και βιώσιμα μέσα μεταφοράς που θα γίνουν ελκυστικά στο επιβατικό κοινό.
Έτσι θα αλλάξει η νοοτροπία να χρησιμοποιούμε τα αυτοκίνητα αντί των συγκοινωνιακών μέσων ή ακόμα και να υιοθετήσουμε άλλα ευρωπαϊκά μοντέλα βιώσιμης μετακίνησης, όπως το περπάτημα, η χρήση συμβατικού ή ηλεκτρικού ποδηλάτου, η ομαδική μετακίνηση με αυτοκίνητο και η μετεπιβίβαση σε μέσο σταθερής τροχιάς».
Τέλος, σε ότι αφορά στα βήματα που θα γίνουν για την ενίσχυση της βιώσιμης κινητικότητας, με την κυκλοφορία περισσότερων ηλεκτρικών ή υβριδικών αυτοκινήτων, η Υφυπουργός Μεταφορών, υπογράμμισε πως αποτελεί στρατηγική επιλογή της κυβέρνησης η προώθηση της ηλεκτροκίνησης και των εναλλακτικών καυσίμων, ώστε να μειωθεί το περιβαλλοντικό αποτύπωμα στις μεταφορές. Όσον αφορά τις ταξινομήσεις νέων επαναφορτιζόμενων οχημάτων, χάρη και στο πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά», το πρώτο επτάμηνο του 2023 είχαμε συνολικές ταξινομήσεις 8.090 εξηλεκτρισμένων αυτοκινήτων (επί συνόλου 82.752 οχημάτων), ήτοι ποσοστό 9,8% επί των ταξινομήσεων. Το αντίστοιχο ποσοστό του 2019 ήταν 0,4%...
Όσον αφορά τον κρίσιμο τομέα του δικτύου φόρτισης, υπάρχουν 3.775 δημοσίως προσβάσιμα σημεία, τα οποία έως το 2030 με βάση το σχέδιο ανάπτυξης της ηλεκτροκίνησης θα ξεπεράσουν τις 25.000.