Πρώτη στο θέμα τοποθετήθηκε ηBarbara Morgante, Head of Greece Project, Italgas Group, η οποία παρέθεσε παραδείγματα και επιτυχημένα case studies υποδομών φυσικού αερίου στην Ιταλία, τονίζοντας ότι έχουν ξεκινήσει πολλά έργα διανομής φυσικού αερίου στη γείτονα χώρα, τα οποία είναι τεχνολογικά προηγμένα και περιλαμβάνουν ψηφιακές διαδικασίες. Μίλησε για δίκτυα για τα οποία έχουν δαπανηθεί προγράμματα δύο δις ευρώ, τα οποία πλέον, μπορούν να ελεγχθούν εξ αποστάσεως με απόλυτη ασφάλεια.
Ενδεικτικό, επίσης, παράδειγμα είναι αυτό της Σαρδηνίας, ένα έργο υποδομής φυσικού αερίου που ξεκίνησε από το μηδέν, όμως πλέον μέσω της ψηφιοποίησής του, μπορεί να δεχθεί ακόμα και βιομεθάνιο και πράσινο υδρογόνο.
Επίσης, στη Σαρδηνία, ετοιμάζεται, όπως πρόσθεσε η κα. Morgante, μια ενεργειακή κοινότητα για λήψη υδρογόνου και φυσικού αερίου για οικιακή χρήση.
Από την πλευρά του, ο κ.Κωστής Σιφναίος, VP & Managing Director Gastrade, αναφέρθηκε σε ένα ελληνικό case study φυσικού αερίου, την Πλωτή Μονάδα Αποθήκευσης και Αεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (FSRU) της Αλεξανδρούπολης, το οποίο, κατά τον ίδιο συνιστά ένα έργο που πορεύεται και συνεργάζεται αρμονικά με τις περισσότερες υποδομές τόσο της χώρας όσο και των περισσότερων χωρών της ΝΑ Ευρώπης.
Για τον κ. Σιφναίο μέσω της συγκεκριμένης μονάδας υπάρχουν σαφείς και άμεσες συνέργειες, με όλους τους αγωγούς γειτονικών χωρών όπως Βουλγαρίας, Ρουμανίας, Βόρειας Μακεδονίας, αλλά και πιο μακρινών όπως με της Ουγγαρίας και της Μολδαβίας.
Σε ερώτηση για την πιθανότητα δεύτερου FSRU στην Αλεξανδρούπολη, ο κ. Σιφναίος απάντησε ότι έχει, ήδη, αδειοδοτηθεί από τη ΡΑΕ, πρόκειται για ένα έργο που θα ευνοήσει την ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και δικαιολογείται απόλυτα η ύπαρξή του, καθώς η ανάγκη για ενέργεια μέσω LNG έχει γίνει πιο επιτακτική λόγω του πολέμου στην Ουκρανία και της παρούσας κατάστασης με τις αυξήσεις στο ρεύμα.
Ακολούθως, οΜιχάλης Θωμαδάκης, Strategy & Development Division Director, ΔΕΣΦΑ ανέφερε ότι η περιοχή της ΝΑ Ευρώπης χρειάζεται περισσότερο αέριο, από οποιαδήποτε χώρα αυτό μπορεί να βρεθεί, κυρίως, όμως, από την Ελλάδα, αναφέροντας ότι αυτό αποτελεί το κεντρικό θέμα και σε διεθνή fora, με την χώρα μας να αναγνωρίζεται ότι έχει όλες τις δυνατότητες για να βρεθεί στο επίκεντρο του δικτύου.
Σύμφωνα με τον ίδιο, υπάρχει ανάγκη για ενίσχυση της μεταφοράς αερίου από Βορρά προς Νότο και αντίστροφα, καθώς η δυναμικότητά του πλέον έχει εξαντληθεί», προσθέτοντας σε αυτό το πλαίσιο ότι υπάρχουν, ήδη, τέσσερις αιτήσεις για μεγάλες μονάδες ηλεκτροπαραγωγής και ενδιαφέρον για αέριο από την Τουρκία, έργα τα οποία όμως δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν από το υφιστάμενο σύστημα.
Ο κ. Θωμαδάκης, επίσης, δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στη Ρεβυθούσα, επισημαίνοντας ότι «λειτουργεί στα όριά της, η υφιστάμενη δυναμικότητα είναι ανεπαρκής και αυτό πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα γιατί άπτεται της ασφάλειας του εθνικού συστήματος», ενώ συμπλήρωσε ότι έχουν γίνει συγκεκριμένες προτάσεις για το θέμα στη ΡΑΕ.
Για τις πράσινες υποδομές και την αμεσότητα δημιουργίας σημείων εισόδου αερίου από την Ελλάδα έκανε λόγο οIωάννης Κιούφης, CEO, Dioriga Gas, προσθέτοντας ότι θα πρέπει αυτά να είναι βιώσιμα και προσαρμόσιμα στις νέες τεχνολογίες, στην προσπάθεια αποδέσμευσης από το διοξείδιο του άνθρακα.
Όπως υποστήριξε «κατασκευάζουμε πράσινες υποδομές, έχει σχεδιαστεί η εγκατάσταση για να υποδεχθεί υδρογόνο και όποιο άλλο αέριο είναι διαθέσιμο. Αυτή της στιγμή βιώνουμε το επείγον και για την Ελλάδα και για την Ευρώπη σε ό,τι αφορά την ενέργεια. Η Ελλάδα μπορεί να γίνει μια πύλη για το φυσικό αέριο σε οποιαδήποτε μορφή».
Ωστόσο, σε αυτό το σημείο συμπλήρωσε ότι θα πρέπει να γίνουν κάποια βήματα προκειμένου να γίνονται πιο εύκολες οι αδειοδοτήσεις και να επιταχύνονται οι διαδικασίες, καθώς τέτοιες υποδομές αφορούν όλη τη χώρα.
Ως δεκαετία πολύ σημαντικών εξελίξεων στην ενέργεια χαρακτήρισε την τρέχουσα οΘοδωρής Παπαδόπουλος, General Director, Samaras & Associates SA - Consulting Engineers, παραθέτοντας μια σειρά έργων που έχουν υλοποιηθεί και άλλα που πρόκειται να πραγματοποιηθούν όπως τα πέντε FSRU, ο διασυνδετήριος αγωγός Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB) που αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία, οι δύο νέοι αγωγοί του ΔΕΣΦΑ, ένας από τους οποίους θα συνδεθεί με το σημαντικό έργο για το υδρογόνο White Dragon, το ευρύτερο αναπτυξιακό πρόγραμμα που υλοποιούν οι εταιρείες διανομής αερίου και κάποια πιλοτικά έργα που έχουν να κάνουν με την πράσινη κατεύθυνση των αγωγών, όπως δύο Small Scale LNG, αλλά και την κατασκευή, από πλευράς ΔΕΠΑ, ενός έργου για το υδρογόνο στο λιμάνι της Ραφήνας.