Ως γνωστόν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με την πρόταση της που δημοσίευσε τον περασμένο Μάρτιο επιβάλλει στα κράτη μέλη, από το 2022 και μετά, αυστηρές υποχρεώσεις για την εξασφάλιση επαρκών επιπέδων αποθήκευσης φυσικού αερίου, ως ουσιαστικό μέτρο πρόληψης για τη μείωση της εξάρτησης από εισαγωγές από τρίτες χώρες, αλλά και για την αποφυγή εξαιρετικά υψηλών τιμών του φυσικού αερίου στο μέλλον.
Η Ελλάδα είναι από τις ελάχιστες χώρες της Ε.Ε. που δεν διαθέτει εγκαταστάσεις αποθήκευσης φυσικού αερίου και σύμφωνα με την πρόταση της Κομισιόν θα πρέπει να διατηρήσει για τον χειμώνα 2022-2023 σε αποθέματα το 15% της ετήσιας κατανάλωσής της σε φυσικό αέριο, ποσότητα που με βάση τις καταναλώσεις του 2021 (6 δισ. κ.μ.) αντιστοιχεί σε 900 εκατ. κ.μ.
Τα δε κράτη που δεν διαθέτουν αποθηκευτικούς χώρους υποχρεούνται, σε συνεργασία με γειτονικά Κράτη Μέλη της Ένωσης τα οποία διαθέτουν εγκαταστάσεις αποθήκευσης, ενώ θα αναπτυχθούν μηχανισμοί επιμερισμού των επιβαρύνσεων. Με βάση αυτά τα δεδομένα η υποχρέωση που προτείνεται από την Επιτροπή για κάθε κράτος μέλος είναι η τήρηση αποθεμάτων ίση με το 15% της εθνικής ετήσιας κατανάλωσης φυσικού αερίου.
Και η Ιταλία είναι μία πιθανή λύση για την αποθήκευση αερίου, καθώς διαθέτει συνολικά αποθηκευτική δυναμικότητα 20 δισ. κ.μ. αερίου, εκ των οποίων τα 17 δισ. κ.μ. σε εγκαταστάσεις της Stoggaggi Gas, θυγατρικής της Snam, που είναι ο διαχειριστής του ιταλικού συστήματος φυσικού αερίου και παράλληλα μέτοχος του ΔΕΣΦΑ.
Κοντά στα 3 ευρώ ανά μεγαβατώρα το επιπλέον κόστος
Σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς το επιπλέον κόστος υπολογίζεται σε περίπου 3 ευρώ/MWhτα οποία θα πρέπει να προστεθούν στην τιμή του καυσίμου που αγοράζουν οι Έλληνες προμηθευτές.
Με βάση αυτά τα δεδομένα η λύση της τήρησης αποθεμάτων ασφαλείας στην Ιταλίας θα πρέπει να φύγει πλήρως από το τραπέζι ενώ η ταχεία εγκατάσταση του FSU στη Ρεβυθούσα, δηλαδή του πλοίου που θα αυξήσει την αποθηκευτική ικανότητα της χώρας είναι επιτακτική.
Άλλωστε όπως εκτίμησε πρόσφατα ο επιχειρηματίας Ευάγγελος Μυτιληναίος εάν αποφασιστεί τα ελληνικά αποθέματα φυσικού αερίου να τηρηθούν σε αποθηκευτικούς χώρους της Ιταλίας τότε το κόστος του καυσίμου θα εκτιναχθεί σε δυσθεώρητα ύψη.
Όπως είπε χαρακτηριστικά, η πλέον συμφέρουσα λύση για τη διασφάλιση της επάρκειας της ελληνικής αγοράς και για την τήρηση των αποθεμάτων φυσικού αερίου είναι το FSU που πρόκειται να προμηθευτεί ο ΔΕΣΦΑ και το οποίο προβλέπεται να δέσει στο λιμάνι της Ρεβυθούσας έως τις αρχές Ιουλίου.