«Υπογράφουμε συνεχώς νέα πρόστιμα και κάνουμε ασταμάτητους ελέγχους», δηλώνει ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης αλλά δεν είναι μόνο η ακρίβεια από την οποία κινδυνεύουν οι καταναλωτές αλλά και από την ποιότητα των καυσίμων και το λαθρεμπόριο που βλάπτει γενικότερα την πορεία της οικονομίας και ψαλιδίζει τις δυνατότητες ανάληψης κοινωνικών πρωτοβουλιών.
Αναφερόμενος στους ελέγχους για την αιχροκέρδεια στα πρατήρια καυσίμων, στην ΕΡΤ1 ο κ. Γεωργιάδης δήλωσε ότι «έχουμε βάλει πάρα πολλά πρόστιμα. Δυστυχώς φαίνεται ένας υψηλός αριθμός πρατηρίων που έχει υψηλότερο κέρδος σήμερα από ό,τι την 1η Σεπτεμβρίου του 2021, άρα παραβιάζει το πλαφόν του κέρδους που έχουμε θεσπίσει. Υπογράφουμε συνεχώς και νέα πρόστιμα και ελέγχους κάνουμε ασταμάτητους. Έχουμε ξεκινήσει τον έλεγχο στα διυλιστήρια και στη μεταφορική αλυσίδα των καυσίμων».
Πάντως, σημείωσε «μην έχουμε αυταπάτες. Η άνοδος της τιμής δεν οφείλεται στην αισχροκέρδεια» τονίζοντας πως η μεγάλη διαφορά στον καταναλωτή είναι από την αύξηση της πρώτης ύλης. Η πρώτη ύλη και ως φυσικό αέριο και ως πετρέλαιο είναι εισαγόμενες στην Ελλάδα.
Νοθευμένη βενζίνη: Τι κάνω - Πού γίνεται καταγγελία
Δεν είναι όμως μόνο η ακρίβεια που έχει θορυβήσει τους καταναλωτές. Φαίνεται ότι πολλαπλασιάζονται οι καταγγελίες για νοθευμένα καύσιμα ή καύσιμα με αέρα στην αντλία.
Η ποιότητα του καυσίμου που μπαίνει στο ρεζερβουάρ του αυτοκινήτου, παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στη λειτουργία, την απόδοση και τη μακροζωία του κινητήρα και το νοθευμένο καύσιμο είναι κι αυτό ένα από τα θέματα που ταλαιπωρούν τον καταναλωτή, ιδιαίτερα τέτοιες εποχές με τις τιμές να αυξάνονται συνεχώς και τα φθηνά πρατήρια να φαίνονται πιο προσιτά. Είναι όμως πραγματικά ανταγωνιστικά ή «κρύβουν» κάτι;
Γιατί αν μπει νοθευμένο καύσιμο σε ένα αυτοκίνητο, μπορούν να προκληθούν σοβαρές ζημιές με ανάλογα υψηλό κόστος επισκευών, το οποίο δεν καλύπτεται από την εγγύηση του εκάστοτε κατασκευαστή.
Ή εάν μπει καύσιμο με αέρα στην αντλία πρόκειται για εξαπάτηση και μπορεί να μην παθαίνει ζημιά ο κινητήρας του αυτοκινήτου αλλά η «ζημιά» στην τσέπη του καταναλωτή είναι άμεση.
Αρμόδιες για τους ελέγχους στα πρατήρια υγρών καυσίμων είναι οι η Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς, οι υπηρεσίες εμπορίου των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, τα Κλιμάκια Ελέγχου Διακίνησης Αποθήκευσης Καυσίμων (ΚΕΔΑΚ) καθώς και το Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (Σ.Δ.Ο.Ε.).
Σημειώνεται ότι τα κλιμάκια όλων των ελεγκτικών μηχανισμών είναι καθημερινά στην αγορά και πραγματοποιούν, εντατικά, ελέγχους.
Ωστόσο δεν έχουν και πολλά όπλα στα χέρια τους οι καταναλωτές πέρα από το να καταγγείλουν τις υποψίες τους ή τα γεγονότα (επώνυμα ή ανώνυμα) στο τηλεφωνικό κέντρο 1520 της γενικής γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, στο Συνήγορο του Καταναλωτή, σε οποιαδήποτε οργάνωση καταναλωτών ή στην περιφέρεια.
Όλα τα παραπάνω σημεία θα ενημερώσουν τις αρμόδιες αρχές για να πραγματοποιηθεί έλεγχος. Εάν η καταγγελία γίνει ανώνυμα ο πολίτης δεν θα ενημερωθεί για την πορεία του ελέγχου ενώ εάν γίνει επώνυμα η καταγγελία τότε θα έχει ενημέρωση.
Σημειώνεται πως και στις δυο περιπτώσεις, οπωσδήποτε, θα πραγματοποιηθεί έλεγχος αλλά μπορεί να αργήσει ή τελικά τα αποτελέσματα να μην δείξουν κάποια ευρήματα.
Εκτός λοιπόν από το έργο των αρμόδιων υπηρεσίων ο καταναλωτής καλό θα είναι να ξέρει να αυτοπροστατεύεται. Δηλαδή, αν για παράδειγμα το ρεζερβουάρ του αυτοκινήτου έχει χωρητικότητα 45 λίτρα και η αντλία δείχνει ότι χωράει περισσότερο, ακόμα και όταν έχει ανάψει το λαμπάκι στο δείκτη του ρεζερβουάρ, τότε είναι σίγουρο ότι η αντλία κλέβει. Γιαυτό καλό είναι να ελέγχουμε τι γράφει η αντλία και να γνωρίζουμε πόσο καύσιμο χωράει το ρεζερβουάρ.
Σε περίπτωση που το καύσιμο είναι κακής ποιότητας, μετά από λίγα λεπτά ο κινητήρας δεν θα έχει ομαλή λειτουργία, π.χ. θα ανεβάζει με δυσκολία στροφές, σαν να έχει μπουκώσει και θα ανάψει και η ένδειξη «Check Engine» στον πίνακα του αυτοκινήτου.
Τέλος σχετικά με τις χαμηλές τιμές σε ορισμένα πρατήρια σημειώνουμε - αν και δεν αφορά τον τρόπο με τον οποίο μπορεί να αντιδράσει ένας καταναλωτής - ότι όπως έχει καταγγείλει η πρόεδρος των βενζινοπωλών Αττικής, Μαρία Ζάγκα, υπάρχουν στην αγορά υγρών καυσίμων και περιπτώσεις «ξεπλύματος χρήματος» ενώ και ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων σε πρόσφατη συνέντευξή του στον Αντέννα χτύπησε καμπανάκι κινδύνου για τα βενζινάδικα που έχουν χαμηλές τιμές, λέγοντας: «Εγώ αν δω πρατήριο με πολύ χαμηλή τιμή βενζίνης, δεν βάζω γιατί κατά πάσα πιθανότητα το καύσιμο είναι προβληματικό».
Η κυρία Ζάγκα, σε πρόσφατη συνέντευξή της στον Σκαι ανέφερε ότι δεν γίνεται να εμφανίζονται σε ορισμένα πρατήρια χαμηλότερες τιμές στη λιανική από την τιμή χονδρικής και πρόσθεσε «ξέρετε πόσες καταγγελίες έχουμε; Για νοθεία (...)» ενώ συνέχισε λέγοντας: «Επειδή είμαι στην αγορά, στην καθημερινότητα, ξέρω τη θέση του βενζινοπώλη. Δεν ξέρω και δεν θέλω με τίποτα να κατανοήσω τη θέση όλων αυτών που έχουν μπει στα πρατήρια και έχουν ένα πολύ μεγάλο ποσοστό πρατηρίων που ξεπλένουν χρήματα. Αυτοί οι τύποι θέλουν μόνο να ξεπλύνουν» είπε για να ακολουθήσει ο διάλογος με τον παρουσιαστή της εκπομπής:
- Δεν τους ξέρετε;
- Θέλετε όταν βγω να με χτυπήσει αυτοκίνητο; Τους ξέρουν όλοι.
- Αυτό που λέτε είναι μαφία.
- Ε μα, τι άλλο είναι...
Λουκέτο και δημοσιοποίηση στοιχείων
Για να μπει φραγμός στη νοθεία καυσίμων αποφασίστηκε η σφράγιση των πρατηρίων, που κατέχουν, διακινούν και εμπορεύονται νοθευμένα καύσιμα και τη δημοσιοποίηση των στοιχείων τους, με βάση την απόφαση της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, με απόφαση, που υπέγραψε ο Διοικητής της, Γιώργος Πιτσιλής.
Οι ημέρες σφράγισης, ανάλογα με την ποσότητα των νοθευμένων καυσίμων, που θα προκύπτει από τον εργαστηριακό έλεγχο του Γενικού Χημείου του Κράτους, είναι οι εξής:
ΠΟΣΟΤΗΤΑ ΝΟΘΕΥΜΕΝΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ ΗΜΕΡΕΣ ΣΦΡΑΓΙΣΗΣ
μέχρι 5.000 λίτρα 10 ημέρες
άνω των 5.000 λίτρων – 20.000 λίτρα 30 ήμερες
Άνω των 20.000 λίτρων – 45.000 λίτρα 50 ήμερες
Άνω των 45.000 λίτρα 90 ημέρες
Πώς γίνεται η σφράγιση
Η σφράγιση επιβάλλεται σε όλες τις δεξαμενές του πρατηρίου ή όποιας άλλης εγκατάστασης, με ειδικές σφραγίδες και αυτοκόλλητες ταινίες στην κεντρική είσοδο και στις αντλίες. Στις αυτοκόλλητες ταινίες αναγράφεται εμφανώς στα ελληνικά και τα αγγλικά ότι το πρατήριο σφραγίζεται λόγω νοθείας.
Τα νοθευμένα καύσιμα πρέπει να απαντλούνται υποχρεωτικά με ειδικές διαδικασίες και με δαπάνες του ιδιοκτήτη του πρατηρίου, κατά τη διάρκεια που αυτό θα είναι σφραγισμένο, αλλιώς η εγκατάσταση δεν θα μπορεί να λειτουργεί μετά το πέρας της σφράγισής της.
Η διαδικασία δημοσιοποίησης
Επιπλέον, η ΑΑΔΕ, τηρώντας το πλαίσιο του Γενικού Κανονισμού Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, δημοσιοποιεί στον ιστότοπό της (www.aade.gr) για ένα έτος τα στοιχεία των παραβατών, ώστε να ενημερώνονται οι πολίτες.
Τα στοιχεία, που θα αναρτώνται στην ιστοσελίδα της ΑΑΔΕ, είναι:
Το ονοματεπώνυμο και πατρώνυμο του φυσικού προσώπου ή η επωνυμία του νομικού προσώπου και ο διακριτικός του τίτλος
Η πλήρης ταχυδρομική διεύθυνση
Ο αριθμός και η ημερομηνία έκδοσης της απόφασης δημοσιοποίησης της παράβασης
H περιγραφή της παράβασης
Η ποσότητα των νοθευμένων καυσίμων που εντοπίσθηκε
Το χρονικό διάστημα της σφράγισης της εγκατάστασης
Η τυχόν άσκηση προσφυγής κατά της απόφασης δημοσιοποίησης
Ο αριθμός της απόφασης επί της προσφυγής και η τυχόν άσκηση ενδίκων μέσων