Εξαιρετικά πιθανή είναι η αναβίωση του πετρελαιαγωγού που θα συνδέει την Αλεξανδρούπολη με το Μπουργκάς, καθώς παραμένει έντονο το ενδιαφέρον της Βουλγαρίας να εξασφαλίσει την τροφοδοσία της με πετρέλαιο στην προσπάθεια απεξάρτησης από το ρωσικό φυσικό αέριο.
Κεντρικό ρόλο στην πιθανή αναβίωση του project, που θα έχει αντίστροφη ροή και σαφώς μικρότερο μέγεθος από ό,τι προέβλεπε ο παλιός σχεδιασμός αναμένεται να έχει ο όμιλος Κοπελούζου.
Όπως προκύπτει από δηλώσεις κορυφαίου στελέχους του ομίλου, είναι πολύ πιθανό να είναι ο φορέας υλοποίησης του έργου.
Οι προπαρασκευαστικές συζητήσεις για τον αγωγό, ο οποίος θα έχει αντίστροφη ροή σε σχέση με το παλαιότερο σχέδιο και θα μεταφέρει πετρέλαιο από τη Μεσόγειο στη γειτονική χώρα, έχουν ήδη ξεκινήσει. Ο όμιλος Κοπελούζου προωθεί το έργο από ελληνικής πλευράς και το σχέδιο προβλέπει τη δημιουργία ενός αγωγού με ροή από την Αλεξανδρούπολη προς το Μπουργκάς και μεταφορική ικανότητα της τάξης των 10.000 τόνων πετρελαίου. Έτσι ο αγωγός θα έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει πετρέλαιο από τη Μεσόγειο προς τις χώρες της Βαλκανικής.
Πρέπει να σημειωθεί ότι σήμερα η Βουλγαρία τροφοδοτείται κυρίως με ρωσικό πετρέλαιο. Επιδιώκοντας να αποφύγει στο μέλλον η τροφοδοσία της να εξαρτάται υποχρεωτικά από τα ήδη κορεσμένα και εξαιρετικά υψηλού κόστους Στενά του Βοσπόρου, αναζητά μία ακόμα διέξοδο μέσω του πετρελαιαγωγού Αλεξανδρούπολης- Μπουργκάς.
Πληροφορίες μάλιστα αναφέρουν ότι οι συζητήσεις για την εν λόγω εναλλακτική διαδρομή περιλαμβάνουν και την πιθανή επέκτασή του βόρεια προς τα λιμάνια της Βάρνας στη Βουλγαρία και της Κονστάντζας στη Ρουμανία.
Έτσι ο πετρελαιαγωγός Αλεξανδρούπολης- Μπουργκάς θα μπορεί να να δώσει λύσεις στον πετρελαϊκό εφοδιασμό χωρών των Βαλκανίων, που μέχρι σήμερα εφοδιάζονται κυρίως (και κάποιες αποκλειστικά) με ρωσικό πετρέλαιο.
Σε πολιτικό επίπεδο οι συζητήσεις μεταξύ της Βουλγαρίας και της Ελλάδας έχουν ήδη ξεκινήσει. Η Βουλγαρία έχει δυο χρόνια μπροστά της για να απεξαρτηθεί πλήρως από το ρωσικό πετρέλαιο και αυτό αποτελεί έναν από τους λόγους της βουλγαρικής πρότασης με τον δεύτερο να είναι η κατακόρυφη αύξηση των τελών διέλευσης από τα Στενά του Βοσπόρου.
Όπως δήλωσε πρόσφατα ο Βούλγαρος υπουργός μιλώντας σε ανοικτή συζήτηση μεταξύ των υπουργών Ενέργειας στο συνέδριο του ΙΕΝΕ τα τέλη διέλευσης από τα Στενά έχουν πενταπλασιαστεί, φτάνοντας πλέον σε δυσθεώρητα επίπεδα και καθιστώντας ολοένα και πιο ακριβή τη χρήση τους από τάνκερ που μεταφέρουν πετρέλαιο. Πρόσθεσε επίσης ότι ένας αγωγός από την Αλεξανδρούπολη στο Μπουργκάς, πέραν του bypass στα Στενά του Βοσπόρου, έχει μεγάλη σημασία για το ΝΑΤΟ.
Ας σημειωθεί από τις 5 Δεκεμβρίου τέθηκε σε εφαρμογή η απόφαση των Βρυξελλών για την απαγόρευση εισαγωγής ρωσικού πετρελαίου που μεταφέρεται δια θαλάσσης σε όλες τις χώρες της ΕΕ, στο πλαίσιο των κυρώσεων που επιβλήθηκαν κατά της Μόσχας, εξ αιτίας του πολέμου στην Ουκρανία. Για τις χώρες που δεν είχαν εναλλακτικές λύσεις έχει δοθεί εξαίρεση υπό όρους από την απαγόρευση.
Το παλιό project
Το 2007, η Ελλάδα, η Βουλγαρία και η Ρωσία είχαν υπογράψει συμφωνία για την κατασκευή ενός αγωγού μήκους 258 χιλιομέτρων, ο οποίος θα μετέφερε πετρέλαιο της Ρωσίας και της Κασπίας στη Μεσόγειο από το λιμάνι Μπουργκάς της Μαύρης Θάλασσας στη Βουλγαρία ως την Αλεξανδρούπολη. Εκείνη την εποχή το κόστος του αγωγού είχε εκτιμηθεί σε περίπου 1 δισεκατομμύριο ευρώ (1,05 δισεκατομμύρια δολάρια). Το συνολικό μήκος του αγωγού πετρελαίου Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης διαμέτρου 36 ιντσών υπολογιζόταν περίπου σε 280 χλμ. τα 135 εκ των οποίων θα εκτείνονταν επί ελληνικού εδάφους, ενώ τα υπόλοιπα 145 χλμ. επί βουλγαρικού εδάφους. Προβλεπόταν επίσης η δημιουργία τερματικού σταθμού φορτοεκφόρτωσης αργού πετρελαίου στον λιμένα της Αλεξανδρούπολης με ειδικές λιμενικές εγκαταστάσεις και αποθηκευτικούς χώρους συνολικής χωρητικότητας 650.000 μετρικών τόνων.
Στον σχεδιαζόμενο εξοπλισμό προσθέτονταν ειδικές υποδομές για πλωτές εξέδρες φόρτωσης δεξαμενόπλοιων. Ανάλογες εγκαταστάσεις επρόκειτο να δημιουργηθούν στο Μπουργκάς και παράλληλα θα ξεκινούσαν και οι εργασίες για την κατασκευή του υπόγειου αγωγού, που θα συνέδεε τους δύο λιμένες. Ο αγωγός προβλεπόταν να έχει δυνατότητα μεταφοράς 35 έως 50 εκατ. τόνων αργού πετρελαίου ετησίως. Το έργο προβλεπόταν να ολοκληρωθεί το 2010 αλλά η βουλγαρική πλευρά άρχισε να προβάλλει αντιρρήσεις για να φτάσει τον Δεκέμβριο του 2011 να ανακοινώσει και επίσημα την αποχώρησή της από το σχέδιο.
Η υλοποίηση του έργου θα ενισχύσει ακόμα περισσότερο την ανάδειξη της Αλεξανδρούπολης σε ενεργειακό hub, μετά την ολοκλήρωση της πλωτής μονάδας αποθήκευσης αερίου (FSRU) που ήδη κατασκευάζεται από τη Gastrade, το δεύτερο ανάλογο σταθμό που σχεδιάζει η εταιρία, το «Θράκη FSRU» και τη νέα μονάδα παραγωγής ηλεκτρισμού από φυσικό αέριο στη ΒΙΠΕ Αλεξανδρούπολης, ισχύος 840 MW, κοινό έργο των εταιριών ΔΕΗ-ΔΕΠΑ Εμπορίας- Damco (όμιλος Κοπελούζου), την έναρξη των εργασιών κατασκευής της οποίας κήρυξε το Σάββατο 14 Ιανουαρίου ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.