Σύμφωνα με πληροφορίες που επικαλείται «Το Βήμα της Κυριακής» η διοίκηση της ΔΕΠΑ προχωρεί σε διαδικασίες αναγκαστικής διαχείρισης της λιπασματοβιομηχανίας.
Είχαν προηγηθεί οι καταγγελίες που είχε εκτοξεύσει ο πρώην διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ, Θόδωρος Κιτσάκος, (έχει ασκηθεί ποινική δίωξη σε βάρος του για το αδίκημα της απιστίας) για ολιγωρία στη λήψη σχετικών αποφάσεων από τη νέα διοίκηση του Δημήτρη Τζώρτζη.
Πάντως, αντίθετα με όσα καταγγέλλονται, φαίνεται ότι έχουν ήδη προχωρήσει οι συζητήσεις της ΔΕΠΑ με γνωστές ελεγκτικές εταιρείες και το θέμα της αναγκαστικής διαχείρισης είναι ώριμο πλέον να τεθεί για τελικές αποφάσεις στα αρμόδια εταιρικά όργανα.
Πάντως, το θέμα της αναγκαστικής διαχείρισης της ELFE δρομολογείται σε μια περίοδο που οι πρωτοβουλίες του υπουργού Ενέργειας, Γιώργου Σταθάκη, σχετικά με τη διάσπαση της ΔΕΠΑ προκαλούν αντιδράσεις στον εσωτερικό της εταιρείας.
Η νομοθετική πρόταση που προωθείται, με απόλυτη μυστικότητα και διαδικασίες-εξπρές, έρχεται σε συνέχεια της εξαγοράς από τη ΔΕΠΑ του ποσοστού 49% της Shell στην Εταιρεία Παροχής Αερίου Αττικής (ΕΠΑ) και στην Εταιρεία Διανομής Αερίου (ΕΔΑ).
Τότε η αντιπολίτευση είχε κάνει λόγο για σκανδαλώδη κρατικοποίηση των δύο θυγατρικών εταιρειών της ΔΕΠΑ, αλλά και για «αποικιοκρατικούς» όρους στη σύμβαση πώλησης (όπως η υποχρέωση για καταβολή τόκων υπερημερίας στη Shell, ύψους 11.000 ευρώ την ημέρα, για όσο διαρκούσε η εξέταση του deal από την Επιτροπή Ανταγωνισμού).
Σήμερα η κριτική επεκτείνεται στη δρομολογούμενη διάσπαση του ομίλου σε ΔΕΠΑ Εμπορίας και ΔΕΠΑ Υποδομών. Το σχέδιο νόμου, το οποίο βρίσκεται στην τελική μορφή του ήδη από τις αρχές Ιανουαρίου, προβλέπει ότι η ΔΕΠΑ θα διασπαστεί σε δύο εταιρείες, ιδιοκτησιακά πλήρως διαχωρισμένες, με την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης της διαδικασίας να προσδιορίζεται εντός τριμήνου.
Όπως αναφέρουν πηγές του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ), το νομοσχέδιο αναμένεται να εισαχθεί προς συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή, εκτός απροόπτου, στις 28 Φεβρουαρίου.
Στη ΔΕΠΑ Εμπορίας θα περιέλθει όλη η εμπορική δραστηριότητα, συμπεριλαμβανομένης της χονδρικής και λιανικής, δηλαδή και το σκέλος της πάλαι ποτέ ΕΠΑ Αττικής (τα σενάρια για ξεχωριστή πώλησή της απομακρύνονται). Στη ΔΕΠΑ Υποδομών θα παραμείνουν τα δίκτυα διανομής και τα έργα υποδομών στα οποία συμμετέχει η ΔΕΠΑ.
Σύμφωνα με το ΥΠΕΝ, η συγκεκριμένη εξέλιξη εγγυάται ότι οι υποδομές φυσικού αερίου της χώρας θα παραμείνουν σε δημόσιο έλεγχο. Εξαιρούνται ωστόσο το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου της χώρας και ο τερματικός σταθμός φυσικού αερίου στη Ρεβυθούσα του ΔΕΣΦΑ, που πλέον ελέγχονται από την ιταλοβελγική κοινοπραξία που εξαγόρασε το 66% του μετοχικού του κεφαλαίου.
Το σχέδιο νόμου ωστόσο περιλαμβάνει και άλλες διατάξεις, οι οποίες ουδέποτε τέθηκαν σε διαβούλευση και εγείρουν σοβαρά ερωτήματα για τη σκοπιμότητά τους. Οπως καταγγέλλεται, η επιλογή του πλήρους ιδιοκτησιακού διαχωρισμού έγινε από την κυβέρνηση για λόγους που δεν έχουν ακόμη εξηγηθεί, δεδομένου ότι η ευρωπαϊκή νομοθεσία δεν επιβάλλει μια τέτοια εκδοχή για την οργάνωση και λειτουργία των αγορών φυσικού αερίου.
Από την πλευρά τους, στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ (αποτελεί τον πλειοψηφικό μέτοχο κατά 65%) αρνούνται να τοποθετηθούν και παρα πέμπουν στην κυβέρνηση για τις προωθούμενες νομοθετικές αλλαγές, σημειώνοντας ωστόσο ότι η αξιοποίηση των υφιστάμενων περιουσιακών στοιχείων του ομίλου, σε κλίμα εργασιακής ειρήνης και συναίνεσης, αποτελεί προτεραιότητα.
Πάντως, εκπρόσωποι των εργαζομένων στη ΔΕΠΑ και στις θυγατρικές της εξέφραζαν το τελευταίο διάστημα τον φόβο ότι η προωθούμενη κατάργηση των ατομικών συμβάσεων εργασίας, η άρνηση υπογραφής νέας συλλογικής σύμβασης (ΕΣΣΕ) στην ΕΔΑ και η καταγγελία της υπογραφείσας ΕΣΣΕ στη ΔΕΔΑ (θυγατρική για τα δίκτυα σε περιοχές εκτός Αττικής και Θεσσαλονίκης) ανοίγουν τον δρόμο για απολύσεις υφιστάμενου και προσλήψεις νέου (και ημέτερου) προσωπικού.
Σύμφωνα με συνδικαλιστικές πηγές, σε συναντήσεις που είχαν την περασμένη εβδομάδα με τον κ. Σταθάκη, εξασφάλισαν την υπόσχεση ότι στο νομοσχέδιο θα περιληφθεί ειδική ρύθμιση που θα διασφαλίζει τα δικαιώματα των εργαζομένων στα δίκτυα.
Ο υπουργός επίσης, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, δεσμεύθηκε ότι στις θυγατρικές του ομίλου θα προχωρήσουν σε προσλήψεις συμβασιούχων της υφιστάμενης ΔΕΠΑ, ώστε να παραμείνουν ως «αορίστου χρόνου» στις δύο νέες εταιρείες (Εμπορία και Υποδομές) που θα προκύψουν την επόμενη μέρα.
newsbomb.gr