Πριν λίγες ημέρες η επίτροπος Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης Ενέργειας Kadri Simson,διαβεβαίωνε πως οι εντάσεις και οι κρίσεις στη Μέση Ανατολή δεν αποτελούν παράγοντα κινδύνου για τις προμήθειες και τις παραδόσεις υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG). Ένας από τους λόγους είναι πως οι προμήθειες υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση από το Ισραήλ και την Αίγυπτο, αυτή τη στιγμή, είναι περιορισμένες και, ως εκ τούτου, τυχόν διαταραχές από την περιοχή δεν θα έχουν επιπτώσεις στην ασφάλεια εφοδιασμού.
Στο πλαίσιο αυτό η επίτροπος Ενέργειας έδειξε ότι υπάρχουν και άλλες επιλογές, υπενθυμίζοντας ότι θα μπορούσαν να εξασφαλιστούν νέες παραγγελίες υγροποιημένου φυσικού αερίου από την Αλγερία, αλλά και το Αζερμπαϊτζάν, με το οποίο υπάρχει σχέση συνεργασίας, μετά την υπογραφή του Μνημονίου Κατανόησης, με στόχο την ενίσχυση των διμερών σχέσεων σε πολλούς τομείς, συμπεριλαμβανομένης της ενέργειας. Η Ευρωπαϊκή Ένωση εισήγαγε 1,3 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα LNG από την Αίγυπτο. Ποσότητες πολύ μικρές, σε σχέση με τα 79,7 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα από τη Νορβηγία ή τα τουλάχιστον 50 δις. κυβικά μέτρα από τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής.
Την ίδια ώρα, οι τιμές του φυσικού αερίου σημείωσαν μια μικρή άνοδο τις προηγούμενες ημέρες, με φόντο τις επιθέσεις δυτικών χωρών εναντίον στόχων των Χούθι, στην Υεμένη. Οι αεροπορικές επιδρομές Βρετανίας και ΗΠΑ εναντίον των ανταρτών Χούθι προκάλεσαν νέες ανησυχίες για περεταίρω ανάφλεξη στην περιοχή την ώρα που οι επιθέσεις των ανταρτών στην Ερυθρά Θάλασσα συνεχίζονται.
Παράλληλα, ο αποθηκευτικός χώρος της ΕΕ με φυσικό αέριο, σύμφωνα με τον οργανισμό Gas Infrastructure Europe, προσέγγιζε το 80%, ενώ οι τιμές του φυσικού αερίου παρέμεναν σε χαμηλά επίπεδα, σε σχέση με πέρσι όταν οι τιμές προσέγγιζαν τουλάχιστον τα 70 ευρώ ανα μεγαβατώρα. Σύμφωνα με αναλυτές η πτώση των τιμών του φυσικού αερίου οφείλεται στα μεγάλα αποθέματα που υπάρχουν αυτή τη στιγμή σε πολλές χώρες κράτη μέλη, αλλά και στη χαμηλή ζήτηση.
Αξίζει να σημειωθεί πως όπως αναφέρει το Green Tank «με βάση τα τελευταία διαθέσιμα δεδομένα της Eurostat για τη μηνιαία κατανάλωση αερίου στα κράτη μέλη της ΕΕ-27 (Νοέμβριος 2023), στο ενδεκάμηνο του 2023 η Ελλάδα κατόρθωσε να μειώσει την κατανάλωσή της κατά 10.5% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2022, καταλαμβάνοντας την 10η θέση στην κατάταξη μεταξύ των χωρών της ΕΕ-27, 3 θέσεις πιο ψηλά από τον μέσο όρο της ΕΕ-27 (-8%). Ωστόσο, φαίνεται πως η σχετική θέση της Ελλάδας στη κατάταξη της ΕΕ-27 επιδεινώθηκε με την πάροδο των μηνών, καθώς καταλαμβάνει όλο και χαμηλότερη θέση. Έτσι, ενώ το πρώτο τρίμηνο του 2023 ήταν στην 1η θέση όσον αφορά τη μείωση της κατανάλωσης ανάμεσα στα κράτη μέλη της ΕΕ-27, στο εξάμηνο έπεσε στην 5η, και στο ενδεκάμηνο στη 10η. Στην πρώτη θέση κατατάχθηκε η Πορτογαλία και στη δεύτερη η Σλοβακία οι οποίες πέτυχαν μείωση της συνολικής κατανάλωσης αερίου κατά 22.4% και 19.9%, αντίστοιχα τους πρώτους 11 μήνες του 2023 σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2022. Αξιοσημείωτο είναι επίσης το γεγονός ότι στο ενδεκάμηνο του 2023 4 χώρες (η Φινλανδία, η Μάλτα, η Πολωνία και η Κροατία) αύξησαν τη χρήση αερίου συγκριτικά με την ίδια περίοδο του 2022».