Στην τελική φάση για την εμπορική λειτουργία του έχει μπει το FSRU Αλεξανδρούπολης. Προηγήθηκε η αγκυροβόληση ανοιχτά της Αλεξανδρούπολης της πλωτής μονάδας αποθήκευσης και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU). Θα ακολουθήσει η σύνδεσή του με υποθαλάσσιο και χερσαίο αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου υψηλής πίεσης, ο οποίος μόλις τεθεί σε λειτουργία, θα παραδίδει φυσικό αέριο στο Ελληνικό Σύστημα Μεταφοράς («ΕΣΜΦΑ») και εν συνεχεία στους τελικούς καταναλωτές στην Ελλάδα, τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, τη Βόρεια Μακεδονία, τη Σερβία και περαιτέρω στη Μολδαβία και την Ουκρανία στα ανατολικά και στην Ουγγαρία και τη Σλοβακία στα δυτικά.
Τις επόμενες βδομάδες θα μπει ο τερματικός σταθμός σε διαδικασία δοκιμαστικής λειτουργίας και στη συνέχεια θα ξεκινήσει η εμπορική του λειτουργία. Εκτιμάται πως το πρώτο τρίμηνο του 2024 και θα έχει δυνατότητα επαναεριοποίησης 5,5 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων ετησίως.
Το νέο τερματικό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου της Αλεξανδρούπολης και τις δυνατότητες που έχει θα εκμεταλλευτούν και οι χώρες της ευρύτερης περιοχής και καθοριστικό ρόλο θα διαδραματίσει ο Κάθετος Διάδρομος.
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή επιτροπή η κατασκευή του FSRU της Αλεξανδρούπολης είναι απαραίτητο για την εξασφάλιση του εφοδιασμού με φυσικό αέριο για την Ελλάδα και την περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και θα συμβάλει στον στρατηγικό στόχο REPowerEU για την επίτευξη διαφοροποίησης του ενεργειακού εφοδιασμού και τον τερματισμό της εξάρτησης από ορυκτά καύσιμα, που προέρχονται από τη Ρωσία.
Συμμετέχοντας στη δημόσια διαβούλευση σχετικά με την 2η Αναθεώρηση του Κώδικα Διαχείρισης του Τερματικού Σταθμού ΥΦΑ στην Αλεξανδρούπολη η ΔΕΗ εκτιμά πως «η εισαγωγή στον Κώδικα Διαχείρισης της εν λόγω διάταξης θα είναι προς όφελος τόσο των Long-Term Users του ΑΣΦΑ Αλεξανδρούπολης, οι οποίοι δεν θα επιβαρύνονται με αναίτια υψηλές χρεώσεις σε περίπτωση χρήσης spot capacity, όσο και της διαχείρισης του ΑΣΦΑ Αλεξανδρούπολης, μέσω βελτίωσης της οικονομικότητας και της λειτουργικότητάς του, και κατ΄ επέκταση της εμπορικής ελκυστικότητας, κατά αντιστοιχία των σχετικών προβλέψεων που διέπουν τον ανταγωνιστικό σταθμό ΥΦΑ της Ρεβυθούσας.
Προτείνουμε να εξεταστεί από τον Διαχειριστή και την Αρχή σας η εφαρμογή της υπό διαβούλευση διάταξης και στα επόμενα συμβατικά έτη, αξιοποιώντας τα αποτελέσματα εφαρμογής της στο πρώτο αναγνωριστικό συμβατικό έτος λειτουργίας του ΑΣΦΑ Αλεξανδρούπολης».