Λύσεις για να μην εκτοξευθούν τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια που από την 1η Μαΐου θα επιβαρυνθούν λόγω των νέων καθαρών καυσίμων αλλά και την εφαρμογή νέων περιβαλλοντικών κανονισμών αναζητά η κυβέρνηση. Το μείζον αυτό ζήτημα που φέρνει αυξήσεις από 10% για τις γραμμές του Αιγαίου και του Ιονίου και μπορεί να φράσεις έως 35% για τις γραμμές της Αδριατικής αποτέλεσε αντικείμενο έκτακτης σύσκεψης στο Μέγαρο Μαξίμου με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και τον υπουργό Ναυτιλίας, Χρήστο Στυλιανίδη. Ο αρμόδιος υπουργός ενημέρωσε τον πρωθυπουργό για όλες τις πρωτοβουλίες που έχουν αναληφθεί για το συγκεκριμένο θέμα ενώ είπε ότι οι συνομιλίες με τους ακτοπλόους θα συνεχιστούν στο πλαίσιο μία ενδεικτικής λύσης ώστε να μην επιβαρυνθούν οι επιβάτες.
Στους στόχους του υπουργείου Ναυτιλίας είναι επίσης η αξιοποίηση των ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών εργαλείων προκειμένου ο κλάδος των ακτοπλόων να μπορέσει να προχωρήσει πιο γρήγορα στη πράσινη μετάβαση, ενώ παράλληλα υπάρχει και συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών ώστε να χαρτογραφηθεί το θέμα της τιμής του νέου καυσίμου και του κόστους λειτουργίας των πλοίων και για το πόσο μπορεί το κρατικό ταμείο να βοηθήσει προς αυτήν την κατεύθυνση.
Στο ίδιο μήκος κύματος και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης σε τηλεοπτική συνέντευξη χθες τόνισε ότι «θα εξαντλήσουμε τα περιθώρια, στο πλαίσιο αυτό που μπορεί να κάνει μία κυβέρνηση, παρακολουθώντας, μάλιστα, και τις τιμές που θα ανακοινωθούν, ούτως ώστε, κυρίως, να δοθεί ό,τι καλύτερο μπορεί να δοθεί από τις ακτοπλοϊκές εταιρίες, ειδικά στις οικογένειες με παιδιά».
Υπενθυμίζεται ότι από την 1η Μαΐου του 2025 όλη η Μεσόγειος γίνεται SECA (Περιοχή Ελέγχου Εκπομπών Θείου), που σημαίνει ότι θα πρέπει να είναι απαλλαγμένη από το θείο. Aρα θα πρέπει να χρησιμοποιεί καύσιμο με περιεκτικότητα σε θείο μόλις 0,001%, το οποίο κοστίζει ακριβότερα.
Παράλληλα, στο πλαίσιο της δέσμης των μέτρων με τον τίτλο «Fit for 55» για το κλίμα, που εγκρίθηκε το 2023 από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αναθεωρήθηκαν μια σειρά από κοινοτικά νομοθετήματα που αφορούν και τη ναυτιλία. Η σταδιακή επέκταση του Ευρωπαϊκού Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (EU-ETS) στις ναυτιλιακές μεταφορές έως το 2026 και οι αναμενόμενες δυσκολίες συμμόρφωσης με τη νέα νομοθεσία για καθαρά καύσιμα (FuelEU Maritime Initiative) εκτιμάται ότι θα αυξήσουν το λειτουργικό κόστος του κλάδου της ακτοπλοΐας. Ήδη άλλωστε όπως διευκρινίστηκε σε πρόσφατη ημερίδα που πραγματοποίησε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, το κόστος καυσίμου το οποίο αποτελεί το 47% του κόστους λειτουργίας του πλοίου, έχει αυξηθεί κατά 20%. Πλέον αυτού υπάρχει επίσης το μισθολογικό κόστος, το κόστος των ανταλλακτικών, των επισκευών, κ.α.. Σε κάθε περίπτωση επισημαίνεται ότι υπάρχει και η ρήτρα καυσίμου που έχει θέσει ως όρο το Υπουργείο Ναυτιλίας και έχει περάσει από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, σύμφωνα με την οποία η τιμή του εισιτηρίου προσαρμόζεται σύμφωνα με τις τιμές των καυσίμων.
Την ίδια ώρα μελέτη του ΙΟΒΕ δείχνει ότι η εφαρμογή των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών ενδέχεται να επιφέρει αύξηση του λειτουργικού κόστους των ακτοπλοϊκών εταιρειών κατά περίπου 320 εκατομμύρια ευρώ έως το 2031, σε σύγκριση με ένα σενάριο μη εφαρμογής των μέτρων.
Βάσει της μελέτης αυτής, οι πιθανές συνέπειες της αύξησης του κόστους περιλαμβάνουν τη μείωση της συχνότητας των δρομολογίων και την αύξηση των τιμών των εισιτηρίων με αποτέλεσμα τη μείωση της επιβατικής κίνησης κατά 10,4% το 2031. Τέλος, θα επιφέρει απώλεια θέσεων εργασίας, λόγω της συνολικής μείωση της δραστηριότητας του κλάδου της ακτοπλοΐας. Όσο για την ποσοτικοποίηση των αρνητικών επιδράσεων βάσει της μελέτης η συνολική απώλεια του ΑΕΠ θα μπορούσε να ξεπεράσει τα 650 εκατομμύρια ευρώ έως το 2031, ενώ οι απώλειες θέσεων εργασίας θα μπορούσαν να ανέλθουν σε 16.000 σε ολόκληρη την ελληνική οικονομία.