Στην τελική ευθεία μπαίνει από τον ΑΔΜΗΕ η δρομολόγηση των έργων για την άρση της «ενεργειακής απομόνωσης» των Κυκλάδων, καθώς μέσα στο φθινόπωρο ο Διαχειριστής θα προκηρύξει και τις υπόλοιπες υποδομές για τη Δ΄ και τελευταία Φάση διασύνδεσης. Έτσι, θα ξεκινήσει η αντίστροφη μέτρηση για την ένταξη στο διασυνδεδεμένο σύστημα και της Σερίφου, της Μήλου και της Φολεγάνδρου.
Το πρώτο βήμα για την υλοποίηση των έργων της Δ΄ Φάσης έγινε με την Σαντορίνη, με τον ΑΔΜΗΕ να προκηρύσσει τους δύο διαγωνισμούς, για το καλωδιακό τμήμα ένταξης του νησιού στο ηπειρωτικό σύστημα (μέσω της διασύνδεσής του με τη Νάξο), καθώς και τον καινούριο υποσταθμό 150/20 kV κλειστού τύπου (GIS) που θα εγκατασταθεί στο νησί.
Όπως ανακοίνωσε χθες ο Διαχειριστής, για την κατασκευή του υποβρύχιου καλωδίου, προσωρινός ανάδοχος για το έργο με αρχικό προϋπολογισμό 100 εκατ. ευρώ αναδείχθηκε η εταιρεία Hellenic Cables, η οποία μειοδότησε με προσφερόμενο τίμημα 79,5 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με πληροφορίες, μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα αναμένεται να ανακηρυχθεί προσωρινός ανάδοχος και για τον υποσταθμό της Θήρας.
«Στην πρίζα» 10 ακόμη Κυκλαδονήσια
Στο πλαίσιο της Δ΄ Φάσης, προβλέπεται η κατασκευή τεσσάρων ακόμη υποβρύχιων καλωδίων (Σέριφος-Λαύριο, Σαντορίνη-Φολέγανδρος, Φολέγανδρος-Μήλος και Μήλος-Σέριφος), με την προκήρυξη ισάριθμων διαγωνισμών. Το συνολικό μήκος αυτών των υποθαλάσσιων διασυνδέσεων ανέρχεται σε 355 χιλιόμετρα, ενώ το μέγιστο βάθος στο οποίο θα ποντισθούν φτάνει τα 500 μέτρα. Επίσης, μέσω τριών ακόμη διαγωνισμών, θα δρομολογηθεί η εγκατάσταση υποσταθμών και στα τρία υπόλοιπα νησιά που περιλαμβάνονται στο 4ο «κύμα» διασύνδεσης των Κυκλάδων.
Η διασύνδεση της Σαντορίνης προγραμματίζεται να ολοκληρωθεί το 2023. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό του Διαχειριστή, ένα χρόνο αργότερα θα αποπερατωθούν τα έργα και για τα υπόλοιπα τρία νησιά. Έτσι, με την ολοκλήρωση και της Δ΄ Φάσης, θα «πέσει η αυλαία» στο σύνολο του πρότζεκτ για την αξιόπιστη, οικονομική και επαρκή ηλεκτροδότηση όλων των Κυκλάδων για τα επόμενα 30-40 χρόνια, μέσω του διασυνδεδεμένου συστήματος.
Αξίζει να σημειωθεί ότι πέραν της Σαντορίνης, Σερίφου, της Μήλου και της Φολεγάνδρου, που θα διασυνδεθούν άμεσα, κατά τη Δ΄ Φάση θα διασυνδεθούν έμμεσα έξι ακόμη νησιά των νοτιοδυτικών Κυκλάδων (Ανάφη, Κίμωλος, Σίκινος, Σίφνος, Κύθνος και Θηρασιά), ανεβάζοντας έτσι σε 10 τα νησιά που πρόκειται να «μπουν στην πρίζα».
Μείωση των ΥΚΩ κατά 90 εκατ. ευρώ
Ο προϋπολογισμός της Δ΄ Φάσης ανέρχεται σε 400 εκατ. ευρώ, ενώ θα χρηματοδοτηθεί από το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης «Ελλάδα 2.0», στο οποίο προβλέπονται 195 εκατ. ευρώ για τα αντίστοιχα έργα, σε συνδυασμό με τη νέα εναέρια γραμμή μεταφοράς Κόρινθος – ΚΥΤ Κουμουνδούρου. Με την ολοκλήρωσή της, οι ρυπογόνοι και κοστοβόροι πετρελαϊκοί σταθμοί ηλεκτροπαραγωγής που είναι εγκατεστημένοι στα νησιά θα πάψουν να λειτουργούν, με συνέπεια να υπάρξουν σημαντικά οικονομικά και περιβαλλοντικά οφέλη για όλους τους εγχώριους καταναλωτές.
Έτσι, ο σχεδιασμός του ΑΔΜΗΕ προβλέπει πως οι σταθμοί στη Μήλο και τη Σέριφο θα αποξηλωθούν σταδιακά, ενώ η μονάδα στη Σαντορίνη θα παραμείνει σε καθεστώς ψυχρής εφεδρείας, ώστε σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης να αναλάβει την ηλεκτροδότηση των Κυκλάδων μαζί με τον σταθμό της Πάρου, που επίσης προβλέπεται να παραμείνει σε «επιφυλακή» για τον ίδιο λόγο.
Από τη διακοπή λειτουργίας των τοπικών μονάδων, εκτιμάται ότι με την ολοκλήρωση της Δ’ Φάσης, θα μειωθούν κατά 100.000 τόνοι οι εκπομπές CO2 στην ατμόσφαιρα σε ετήσια βάση. Επίσης, η οικονομικότερη ηλεκτροδότηση των νησιών θα επιφέρει μείωση των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) κατά 90 εκατ. ευρώ περίπου κάθε έτος. Παράλληλα, θα απελευθερωθεί ηλεκτρικός «χώρος» για την εγκατάσταση μονάδων ΑΠΕ συνολικής ισχύος περίπου 332 MW.
Κώστας Δεληγιάννης / insider.gr