Τρία είναι τα θέματα που θα καθορίσουν τις εξελίξεις γύρω από το σχέδιο εξυγίανσης της ΔΕΗ. Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας θα πρέπει να επιταχύνει προκειμένου να τεθούν οι βάσεις πάνω στις οποίες θα στηριχθεί η αναδιάρθρωση εν όψει της αναζήτησης στρατηγικού επενδυτή, αλλά και η λειτουργία της αγοράς ηλεκτρισμού υπό τις νέες συνθήκες της πλήρους απελευθέρωσης.
Το πρώτο από τα τρία ορόσημα που θα καθορίσουν το μέλλον της ΔΕΗ είναι η τοποθέτηση της νέας διοίκησης της εταιρίας με επικεφαλείς το Γιώργο Στάσση, η οποία θα εγκριθεί από τη γενική συνέλευση των μετόχων της επιχείρησης στις 22 Αυγούστου. Ήδη χθες παραιτήθηκαν πέντε ακόμη μέλη του διοικητικού συμβουλίου της ΔΕΗ πέραν του Μανόλη Παναγιωτάκη, οι οποίοι ωστόσο παραμένουν έως ότου οριστεί από τη γενική συνέλευση η νέα διοίκηση.
Το δεύτερο σημαντικό ορόσημο το οποίο μάλιστα περιέγραψε ο ίδιος ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης σε συνέντευξη του, είναι η 24η Σεπτεμβρίου, δηλαδή η ημέρα που θα παρουσιαστεί η νέα έκθεση της Ernst & Young, του ορκωτού ελεγκτή της ΔΕΗ για την οικονομική κατάσταση και τις προοπτικές της εταιρίας.
Έως τις 24 Σεπτεμβρίου λοιπόν, υπουργείο Ενέργειας και νέα διοίκηση της ΔΕΗ θα πρέπει να έχουν καταλήξει και εφαρμόσει τα άμεσα μέτρα ενίσχυσης της ρευστότητας της επιχείρησης προκειμένου η Ernst & Young στη νέα έκθεση της να αναθεωρήσει τις ανησυχίες που είχε εκφράσει τον περασμένο Απρίλιο περί της ύπαρξης κινδύνων για τη βιωσιμότητα της ΔΕΗ.
Για να αντιστραφεί η εικόνα θα πρέπει στο μεσοδιάστημα και πριν την έκδοση της νέας έκθεσης να έχει λυθεί το θέμα της επιστροφής των ΥΚΩ του 2011 ενισχύοντας τη ρευστότητα της ΔΕΗ με περίπου 200 εκατ. ευρώ. Επίσης θα πρέπει να έχει διαμορφωθεί η νέα τιμολογιακή πολιτική της ΔΕΗ, η οποία όπως έχει προαναγγείλει ο κ. Χατζηδάκης θα περιλαμβάνει αυξήσεις στο ανταγωνιστικό σκέλος των τιμολογίων, με παράλληλη μείωση του ΕΤΜΕΑΡ ώστε οι δυο κινήσεις να οδηγήσουν σε ουδέτερο αποτέλεσμα για τους καταναλωτές, αλλά να ενισχυθούν οι προοπτικές εσόδων της επιχείρησης. Το τρίτο επίσης σημαντικό θέμα που θα πρέπει να έχει λυθεί έως τις 24 Σεπτεμβρίου είναι η ολοκλήρωση της συμφωνίας για την τιτλοποίηση ληξιπρόθεσμων οφειλών της ΔΕΗ, από την οποία η επιχείρηση ελπίζει να αντλήσει περί τα 300 εκατ ευρώ.
Σε ότι αφορά τις επόμενες κινήσεις που έχουν προαναγγελθεί από την κυβέρνηση όπως ο διαγωνισμός των δικτύων προκειμένου να γίνει μερική ιδιωτικοποίηση τους αλλά και η σε βάθος αναδιάρθρωση της ΔΕΗ που θα οδηγήσει στην αναζήτηση στρατηγικού επενδυτή, αυτές θα απαιτήσουν χρόνο και καλή προετοιμασία μέσω των συμβούλων στους οποίους θα ανατεθεί η εκπόνηση των σχετικών μελετών.
Μάλιστα ειδικά για το σχέδιο αναδιάρθρωσης της ΔΕΗ έγκυρες πηγές αναφέρουν ότι αυτό θα χρειαστεί να επεκταθεί σε διάστημα τουλάχιστον δυο χρόνων και ως εκ τούτου η αναζήτηση στρατηγικού επενδυτή τοποθετείται για το 2022.
Το τρίτο χρονικό ορόσημο που τίθεται από τον κ. Χατζηδάκη είναι ο Οκτώβριος στη διάρκεια του οποίου είναι προγραμματισμένη η αξιολόγηση της ελληνικής οικονομίας από τους Θεσμούς στο πλαίσιο της μεταμνημονιακής παρακολούθησης. Στη διάρκεια αυτών των συζητήσεων αυτών θα πρέπει να ξεκαθαρίσει το τοπίο σε ότι αφορά τις μείζονες αλλαγές που έχει προαναγγείλει η κυβέρνηση σε μέτρα που περιλαμβάνονται στο Τρίτο Μνημόνιο και πέραν του ότι επηρεάζουν τη ΔΕΗ είναι καθοριστικής σημασίας για το σύνολο της αγοράς ηλεκτρισμού και την απελευθέρωση της.
Στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων του Οκτωβρίου λοιπόν, θα τεθούν τα όπως η κατάργηση των δημοπρασιών ΝΟΜΕ οι οποίες λήγουν μεν τον Οκτώβριο, αλλά οι μέχρι τώρα συζητήσεις της Κομισιόν με την προηγούμενη κυβέρνηση οδηγούσαν σε αντικατάσταση τους με κάποιο άλλο προθεσμιακό προιόν, ώστε να επιτευχθεί ο στόχος της μείωσης του μεριδίου της ΔΕΗ στη λιανική αγορά στο 50% αν όχι στο τέλος του 2019 ίσως μέσα στο 2020. Πρέπει να σημειωθεί ότι ο κ. Χατζηδάκης έχει ταχθεί κατηγορηματικά εναντίον των δημοπρασιών ΝΟΜΕ ενώ έχει χαρακτηρίσει τη υποχρεωτική μείωση του μεριδίου της ΔΕΗ στη λιανική ως τραγελαφικό μέτρο.
Πέραν αυτού η σημερινή κυβέρνηση έχει ανακοινώσει ότι δεν θα προχωρήσει στην πώληση των λιγνιτικών μονάδων που επιχείρησε να πωλήσει η προηγούμενη κυβέρνηση και απέτυχε δυο φορές, όπως επίσης ότι δεν θα προχωρήσει σε πώληση υδροηλεκτρικών καθώς αυτά θα αποτελούν σημαντικά περιουσιακά στοιχεία για τη ΔΕΗ στο μέλλον. Όμως αυτό θα πρέπει να εγκριθεί και από την Κομισιόν η οποία επέβαλε την πώληση των λιγνιτικών μονάδων ως μέτρο για το άνοιγμα της αγοράς του λιγνίτη σε εφαρμογή σχετικής απόφασης του Ευρωδικαστηρίου, χωρίς να συνυπολογίσει ότι η λιγνιτική παραγωγή της ΔΕΗ είχε ήδη ανοίξει στους ιδιώτες παρόχους μέσω των ΝΟΜΕ.
Σε ότι αφορά τις λιγνιτικές μονάδες όπως όλα δείχνουν το επιχείρημα του κ. Χατζηδάκη θα είναι το σταδιακό σβήσιμο τους λόγω παλαιότητας, όμως θα πρέπει να πείσει την Κομισιόν ότι δεν πρέπει να προχωρήσει η πώληση των υδροηλεκτρικών η οποία υπέβοσκε πάντα πίσω από την αναφορά περί λήψης δομικών μέτρων εφόσον δεν αποδώσει η πώληση των λιγνιτικών.
Πάντως ο κ. Χατζηδάκης γνωρίζει ότι η όλη υπόθεση της ΔΕΗ και της αγοράς ηλεκτρισμού είναι εξαιρετικά δύσκολη χαρακτηρίζοντας τη μάλιστα ως ένα μεγάλο προσωπικό πολιτικό στοίχημα και δηλώνοντας ότι είναι αποφασισμένος να το κερδίσει.