Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή, ο διαχειριστής τις τελευταίες ημέρες μέσω διαρροών άφηνε να εννοηθεί πως θα τιναχτεί στον αέρα το επενδυτικό πλάνο, αν δεν ληφθούν υπόψη οι παράμετροι που διαμορφώνουν το κόστος δανεισμού. Επομένως θα έπρεπε να αναθεωρηθούν οι προβλέψεις για το WACC. Όπως τόνιζαν πηγές του Διαχειριστή χθες η ενημέρωση που είχαν από τη ΡΑΕ είναι ότι βρίσκεται στη διαδικασία λήψης απόφασης για WACC 6,1% και προειδοποιούσαν πως αν παραμείνει η απόφαση θα έχει τρεις συνέπειες:
Πρώτον, υφίσταται πολύ σοβαρός κίνδυνος καθυστέρησης των διασυνδέσεων των Δωδεκανήσων και των νησιών του Βορείου Αιγαίου που αναμένεται να ολοκληρωθούν έως το 2028. Αυτός έγκειται στην αδυναμία που θα έχει ο ΑΔΜΗΕ το 2024 και το 2025 να εξασφαλίσει τα δανειακά κεφάλαια που απαιτούνται για τις επενδύσεις, λόγω των περικοπών και των αυξημένων επιτοκίων δανεισμού. Δεύτερον, τίθενται σε σοβαρό κίνδυνο οι εθνικοί στόχοι ενεργειακής μετάβασης, αφού είναι πολύ πιθανό να μην γίνουν όλες οι επενδύσεις που απαιτούνται στο Σύστημα Μεταφοράς ώστε να επιτευχθεί ηλεκτρικός χώρος 29 GW ως το 2030. Τρίτον, διακυβεύεται η υλοποίηση των επενδύσεων σε διεθνείς διασυνδέσεις που διερευνά ο ΑΔΜΗΕ -σε συνεννόηση με την Ελληνική Κυβέρνηση- προκειμένου να προβεί σε βιώσιμες στρατηγικές επενδύσεις.
Αντιθέτως ο ΑΔΜΗΕ εκτιμά πως πρέπει να καταθέσει νέα πρόταση στη ΡΑΕ για WACC 8,16% προκειμένου η εταιρεία να είναι βιώσιμη στο μέλλον και να υλοποιηθούν οι επενδύσεις που η ίδια η ΡΑΕ έχει εγκρίνει στο Δεκαετές Πλάνο Επενδύσεων του ΑΔΜΗΕ.
Η απάντηση της ΡΑΕ
Χθες, πάντως η απάντηση που δόθηκε μέσω του προέδρου της ΡΑΕ κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου που παραχώρησε σε δημοσιογράφους ήταν πως το θέμα έχει λήξει και πως θα δοθεί WACC 6,1%. Μάλιστα, απάντησε με καυστικό τρόπο στα περί μη δυνατότητας υλοποίησης του επενδυτικού έργου, λέγοντας πως «όποιος θέλει μπορεί να κάνει τη δουλειά του». Στάθηκε επίσης στην παράλογη όπως τη χαρακτήρισε απαίτηση του διαχειριστή για προσλήψεις 1.200 μονίμων υπαλλήλων και συμβασιούχων, μέχρι το 2024, όταν η ΡΑΕ θεωρεί πως αυτός ο αριθμός πρέπει να είναι 800. Να σημειωθεί πως ήδη ο ΑΔΜΗΕ έχει 1.200 μόνιμους υπαλλήλους. Αξίζει να σημειωθεί, πως με βάση την απαίτηση του ΑΔΜΗΕ οι χρεώσεις για τα έξοδα δικτύου θα αυξάνονταν κατά 39%, ενώ με το σχέδιο της ΡΑΕ κατά 24%.