Τη διατήρηση του μηχανισμού λειτουργίας της χονδρεμπορικής αγοράς ρεύματος επιδιώκει με κάθε τρόπο να διατηρηθεί η κυβέρνηση και να μην υπάρξουν τροποποιήσεις ανεξάρτητα από τις αποφάσεις που θα ληφθούν από την Κομισιόν.
Σε αυτήν την κατεύθυνση γνώστες του θέματος υπογραμμίζουν ότι το υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος έχει λάβει σχετικές διαβεβαιώσεις από την Κομισιόν ότι ο ελληνικός μηχανισμός λειτουργίας της χονδρεμπορικής αγοράς ρεύματος θα παραμείνει αμετάβλητος ανεξαρτήτως των όποιων αποφάσεων ληφθούν σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Παράλληλα, όπως διευκρινίζουν οι ίδιες πηγές, αν αναλύσει κανείς την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με τη νομική της διάσταση οι χώρες μέλη θα κληθούν να υιοθετήσουν κατ΄ ελάχιστο μέτρα αποσύνδεσης της τιμής του ηλεκτρισμού από το φυσικό αέριο χωρίς αυτό να σημαίνει ότι εάν ήδη έχουν δημιουργήσει ένα πιο εξελιγμένο μηχανισμό θα πρέπει να τον αλλάξουν.
Αυτό σημαίνει ότι θα διατηρηθεί το πλαφόν σε όλες τις τεχνολογίες παραγωγής ηλεκτρισμού και δεν θα εξαιρεθεί η παραγωγή από φυσικό αέριο.
Υπενθυμίζεται ότι ο μηχανισμός λειτουργίας της χονδρεμπορικής που ισχύει από τον Ιούλιο προβλέπει πλαφόν εσόδων για κάθε τεχνολογία παραγωγής ηλεκτρισμού το οποίο λειτουργεί σε ωριαία βάση και αναπροσαρμόζεται κάθε μήνα.
Το πλαφόν τον Σεπτέμβριο ανά τεχνολογία
Έτσι για τον Σεπτέμβριο οι λιγνιτικές μονάδες αμείβονται κατ΄ ανώτατο 214,22 ευρώ/MWh, οι μονάδες φυσικού αερίου συνδυασμένου κύκλου 564,18 ευρώ/MWh, οι μονάδες φυσικού αερίου ανοιχτού κύκλου με 797,30 ευρώ/MWh, τα υδροηλεκτρικά με 112 ευρώ/MWh και οι μονάδες ΑΠΕ που δεν έχουν συμβόλαια εγγυημένης τιμής με 85 ευρώ/MWh.
Ειδικά από το πλαφόν στην τιμή παραγωγής από φυσικό αέριο και παρά την εξαιρετικά υψηλή τιμή του εκτιμάται ότι τα έσοδα του μηχανισμού είναι της τάξης των 150-200 εκατ ευρώ σε μηνιαία βάση.
Αυτό είναι και ο λόγος για τον οποίο η κυβέρνηση επιδιώκει με κάθε τρόπο να διατηρηθεί ο μηχανισμός.
Αναφορικά με τον μηχανισμό ο υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος, Κώστας Σκρέκας εξαπέλυσε επίθεση στον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Αλέξη Τσίπρα σημειώνοντας ότι «Όλη η Ελλάδα γνωρίζει ότι με τον ελληνικό μηχανισμό τα νοικοκυριά κι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις διατηρούν τους λογαριασμούς ενέργειας σε προσιτές τιμές, εν μέσω πρωτοφανούς ενεργειακού πολέμου. Η Ευρώπη ενημερώθηκε για τον ελληνικό μηχανισμό και αποφασίζει να τον εφαρμόσει πανευρωπαϊκά. Έγκυρα Ινστιτούτα, όπως το Bruegel δείχνουν ότι η ελληνική στήριξη είναι από τις μεγαλύτερες στην Ευρώπη.» Επιπλέον, επανέλαβε ότι η ελληνική κυβέρνηση μέσω του μηχανισμού έχει ανακτήσει 2,5 δις. ευρώ και μέχρι το τέλος του έτους θα φτάσουν τα 5 δις. ευρώ.
Το επιπλέον τέλος στο φυσικό αέριο
Σε ό,τι αφορά το επιπλέον τέλος 10 ευρώ ανά θερμική MWh που προανήγγειλε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας αυτό θα επιβληθεί στους προμηθευτές φυσικού αερίου για το καύσιμο που κατευθύνεται σε ηλεκτροπαραγωγή.
Υπολογίζεται ότι τα έσοδα από το συγκεκριμένο τέλος σε ετήσια βάση θα είναι της τάξης των 400 εκατ ευρώ και η επιβολή του είναι ανεξάρτητη από τις εξελίξεις σχετικά με τον μηχανισμό της χονδρεμπορικής αγοράς ηλεκτρισμού. Εκτιμάται ότι οι τιμές εισαγωγής του φυσικού αερίου τόσο στην ελληνική όσο και στις άλλες αγορές της Ευρώπης είναι πολύ χαμηλότερη από την χρηματιστηριακή τιμή του TTF. Και αυτό διότι οι εισαγωγείς στην ελληνική αγορά διαθέτουν μακροπρόθεσμα συμβόλαια με την Gazprom στα οποία η τιμολόγηση γίνεται και με βάση το πετρέλαιο. Πέραν αυτού οι συμφωνίες για την εισαγωγή LNG γίνονται με σημαντικές εκπτώσεις σε σχέση με τη χρηματιστηριακή τιμή. Οι δυο αυτοί παράγοντες εκτιμάται ότι εξασφαλίζουν σημαντικό όφελος για τους προμηθευτές οι οποίοι τιμολογούν σε τιμή TTF. Έτσι όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, στην εισαγωγή φυσικού αερίου καταγράφονται αυτή την περίοδο σημαντικά κέρδη μέρος των οποίων πρέπει να εισφερθούν στην προσπάθεια στήριξης των πολιτών σε μια εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία.
Όπως δήλωσε ο κ. Σκρέκας τα έσοδα από το ειδικό τέλος στο φυσικό αέριο θα έχουν ως στόχο:
α) Την υποστήριξη των ευάλωτων νοικοκυριών και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων για την αντιμετώπιση των αυξημένων τιμών του φυσικού αερίου
β) Την υποστήριξη των επενδύσεων σε εναλλακτικά καύσιμα, όπως το βιομεθάνιο και το πράσινο υδρογόνο και
γ) Την υποστήριξη τροποποιήσεων και επεκτάσεων υποδομής του συστήματος φυσικού αερίου που είναι απαραίτητες για την αντικατάσταση του ρωσικού φυσικού αερίου καθώς και την ενίσχυση της δυνατότητας εισαγωγών από άλλες πηγές.