Η πρώτη κίνηση που έκανε ήταν να απελευθερώσει 180 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου μέσα σε έξι μήνες, τα οποία άντλησε από το Στρατηγικό αποθεματικό Πετρελαίου των ΗΠΑ και τα έριξε στην κατανάλωση. Ωστόσο αυτή η ενέργεια αποδείχθηκε περιορισμένης εμβέλειας και, απ’ ό,τι φάνηκε, χρειάστηκαν και άλλες κινήσεις. Σε αυτή τη φάση αναζητούνται κινήσεις προκειμένου να αυξηθεί η διύλιση πετρελαίου εντός ΗΠΑ.
Θα πρέπει να σημειώσουμε πως το υψηλό ενεργειακό κόστος στις ΗΠΑ επιβαρύνει τον ήδη αυξημένο πληθωρισμό. Το Bloomberg επισημαίνει, δε, πως τον πληθωρισμό τον πληρώνουν πάντα πολύ ακριβά οι Αμερικανοί Πρόεδροι, ενώ ακόμα πιο ακριβά πληρώνουν τις παραινέσεις τους προς τους πολίτες να περιορίζουν την κατανάλωση πετρελαίου μειώνοντας την οδήγηση. “Είναι πολιτικά επικίνδυνο για τους προέδρους να ζητούν από τους Αμερικανούς να μειώσουν τη χρήση καυσίμου -- όπως απέδειξε ο ντυμένος με ζακέτα Τζίμι Κάρτερ το 1977, όταν παρακάλεσε νηφάλια τη χώρα να κατεβάσει τους θερμοστάτες και να αργήσει την οδήγηση για την καταπολέμηση μιας ενεργειακής κρίσης. Έχασε επανεκλογή τρία χρόνια αργότερα”, τονίζει το πρακτορείο.
Έτσι πλέον ο Πρόεδρος Μπάιντεν ενθαρρύνει αμερικανικές εταιρείες να αυξήσουν την ικανότητα διύλισης πετρελαίου. Να σημειωθεί πως τα τελευταία χρόνια η ικανότητα διύλισης των αμερικανικών επιχειρήσεων έχει μειωθεί σημαντικά. Σε αυτό συνέβαλε καθοριστικά η πανδημία του κορονοϊού. Συγκεκριμένα οι ΗΠΑ έχασαν περισσότερα από 1 εκατομμύριο βαρέλια δυναμικότητας διύλισης όταν οι κατασκευαστές καυσίμων έκλεισαν ορισμένα από τα λιγότερο κερδοφόρα εργοστάσιά τους κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Γιατί δεν βοηθάει το καλοκαίρι
Επιπλέον η καλοκαιρινή εποχή δεν βοηθάει καθόλου, καθώς θα πρέπει να ληφθεί υπ’ όψιν πως το καλοκαίρι, τα καύσιμα υψηλότερης μεταβλητότητας εξατμίζονται με ταχύτερο ρυθμό, πράγμα που σημαίνει ότι οι δεξαμενές θα πρέπει να γεμίζουν συχνότερα. Η κυβέρνηση Μπάιντεν δέχεται πιέσεις να μειώσει τις ποσοστώσεις ανάμειξης βιοκαυσίμων και να εξαιρέσει οριστικά από αυτές ορισμένα διυλιστήρια. Τα διυλιστήρια υποστήριξαν ότι τα μέτρα θα μπορούσαν να μειώσουν το κόστος συμμόρφωσης της βιομηχανίας που μετακυλίεται στους αυτοκινητιστές στην αντλία.
Ακόμα η κυβέρνηση Μπάιντεν ζητώντας την αύξηση της ικανότητας διύλισης, μπορεί πράγματι να καταφέρει τελικά να μειώσεις το ενεργειακό κόστος, όμως φαίνεται πως θα είναι δύσκολο να αποφύγει κάποιο πολιτικό κόστος. Υπενθυμίζεται πως η εκλογή Μπάιντεν βασίστηκε και στα οικολογικά χαρακτηριστικά της προεκλογικής εκστρατείας του. Στις ΗΠΑ, δε, οι οικολογικές οργανώσεις σε ορισμένες πολιτείες θεωρούνται πανίσχυρες και επηρεάζουν πολιτικές εξελίξεις. Γι’ αυτό και πριν την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και τις κυρώσεις που ακολούθησαν η ομοσπονδιακή κυβέρνηση είχε αναπτύξει κίνητρα για τη μετατροπή μεγάλων διυλιστηρίων πετρελαίου σε πολύ μικρές μονάδες βιοντίζελ. Τα κίνητρα αυτά μείωσαν την παραγωγική ικανότητα κατά πάνω από 1mb/ημέρα και σε ορισμένες περιπτώσεις τα διυλιστήρια μετατράπηκαν σε τερματικούς σταθμούς πετρελαίου.
Σε κάθε περίπτωση η αμερικανική κυβέρνηση έχει να αντιμετωπίσει ένα πιθανό πολιτικό κόστος στις επερχόμενες ενδιάμεσες εκλογές για τη Γερουσία. Την πρώτη αποτίμηση των Αμερικανών πολιτών θα την μάθουν πρώτοι οι υποψήφιοι του Δημοκρατικού Κόμματος στο Κογκρέσο.