Ευάλωτη η γερμανική βιομηχανία στα κινεζικά αντίποινα

Ευάλωτη η γερμανική βιομηχανία στα κινεζικά αντίποινα
Πέμπτη, 27/06/2024 - 08:07

Μετά από αρκετές εβδομάδες κλιμάκωσης του εμπορικού πολέμου, μεταξύ Κίνας και Ευρώπης, που απειλούσαν να ανακόψουν το εμπόριο αυτοκινήτων, αξίας δισεκατομμυρίων, μεταξύ των δύο μπλοκ, το Σαββατοκύριακο η Κίνα συμφώνησε να ξεκινήσει συνομιλίες με την ΕΕ σχετικά με την απόφασή της να επιβάλει υψηλότερους δασμούς στις εισαγωγές κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων κατά τη διάρκεια επίσκεψης στο Πεκίνο του αντικαγκελάριου της Γερμανίας, η οποία είχε στόχο να κατευνάσει τις εντάσεις.

Ο Ρόμπερτ Χάμπεκ, υπουργός οικονομικών υποθέσεων και δράσης για το κλίμα της Γερμανίας, χαιρέτισε την κίνηση της Κίνας να ξεκινήσει συζητήσεις με τις Βρυξέλλες για τους δασμούς της ΕΕ, αλλά δήλωσε ότι είναι «ένα πρώτο βήμα και θα χρειαστούν πολλά ακόμη».

Τα σχόλιά του έγιναν αφού το υπουργείο Εμπορίου της Κίνας δήλωσε ότι το Πεκίνο και οι Βρυξέλλες συμφώνησαν να ξεκινήσουν διαβουλεύσεις σχετικά με έρευνα κατά των επιδοτήσεων που ξεκίνησε η ΕΕ πέρυσι. Η έρευνα οδήγησε σε απόφαση αυτόν τον μήνα να αυξηθούν οι δασμοί στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα έως και 48%, γεγονός που με τη σειρά του προκάλεσε την οργή της Κίνας και τις απειλές της να προβεί σε αντίποινα με τον ίδιο τρόπο στα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης. Η ανακοίνωση έγινε μετά από τηλεδιάσκεψη μεταξύ του υπουργού Εμπορίου της Κίνας Γουάνγκ Γουεντάο και του εκτελεστικού αντιπροέδρου της ΕΕ και επιτρόπου Εμπορίου Βάλντις Ντομπρόφσκις.

Η Γερμανία, η οικονομία της οποίας κινδυνεύει τα τελευταία 2 χρόνια από το διπλό χτύπημα της ραγδαίας αύξησης των τιμών της ενέργειας και της συρρίκνωσης των κινεζικών εισαγωγών γερμανικών προϊόντων, έχει επικρίνει την απόφαση της ΕΕ να αυξήσει τους δασμούς στις εισαγωγές κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων και ο Χάμπεκ είναι ο πρώτος ανώτερος Ευρωπαίος πολιτικός που επισκέπτεται τη χώρα μετά την ανακοίνωση των πρόσθετων δασμών.

Η κινεζική αγορά είναι ζωτικής σημασίας για την τεράστια αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας, γεγονός που καθιστά το Βερολίνο ιδιαίτερα ευάλωτο σε τυχόν αντίποινα του Πεκίνου, το οποίο έχει ήδη ανακοινώσει τη δική του έρευνα αντιντάμπινγκ σε προϊόντα χοιρινού κρέατος της ΕΕ.

Ενώ έβγαλε έναν συμφιλιωτικό τόνο για τους δασμούς, οι οποίοι δεν έχουν ακόμη οριστικοποιηθεί, ο Χάμπεκ ήταν επίσης επικριτικός για τις αυξανόμενες εξαγωγές της Κίνας προς τη Ρωσία και αναφέρθηκε στις προσπάθειες της Γερμανίας να σταματήσει τις εξαγωγές αγαθών «διπλής χρήσης» με πιθανές στρατιωτικές εφαρμογές.

«Κοίταξα τα εμπορικά στοιχεία και το κινεζικό εμπόριο με τη Ρωσία αυξήθηκε περισσότερο από 40% πέρυσι», δήλωσε. «Φυσικά, η ενέργεια αποτελεί υψηλό μέρος [αυτού], αλλά περίπου το μισό από αυτό σχετίζεται με αγαθά διπλής χρήσης. Αυτά είναι τεχνικά αγαθά που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στο πεδίο της μάχης και αυτό πρέπει να σταματήσει».

Η Γερμανία χρειάζεται τους Κινέζους αγοραστές περισσότερο από ό,τι η Κίνα χρειάζεται να εξευμενίσει τη Γερμανία. Η Κίνα είναι ένας από τους μεγαλύτερους εμπορικούς εταίρους της Γερμανίας και το Βερολίνο έχει προσπαθήσει να πλοηγηθεί προσεκτικά στις αυξανόμενες εντάσεις μεταξύ Πεκίνου και Ουάσινγκτον που αυξήθηκαν απότομα μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία το 2022.

Σύμφωνα με τους FT, ο Χάμπεκ επισκέφθηκε επίσης το Πεκίνο, όπου συναντήθηκε με τον Γουάνγκ Γουεντάο και τον Ζενγκ Σεντζιέ, επικεφαλής της Εθνικής Επιτροπής Ανάπτυξης και Μεταρρυθμίσεων. Είπε ότι μίλησαν για ενεργειακά και κλιματικά ζητήματα καθώς και για τα ανθρώπινα δικαιώματα με Κινέζους αξιωματούχους στο πλαίσιο «έντονων συζητήσεων».

Ωστόσο, όπως μεταδίδει η DW, η προγραμματισμένη συνάντηση με τον πρωθυπουργό Λι Τσιάνγκ δεν υλοποιήθηκε καθώς ακυρώθηκε την τελευταία στιγμή χωρίς εξηγήσεις, σε μια σαφή κίνηση σνομπ προς τη Γερμανία.

Την Κυριακή, ο Γερμανός αντικαγκελάριος δήλωσε ότι η Κίνα θα πρέπει να βρει μια ασφαλή εναλλακτική λύση για τον άνθρακα, αφού η χώρα αύξησε την παραγωγή της πηγής καυσίμου με μεγάλη ένταση άνθρακα. «Χωρίς την Κίνα δεν θα ήταν δυνατόν να επιτευχθούν οι στόχοι για το κλίμα σε παγκόσμιο επίπεδο», δήλωσε κατά τη διάρκεια επίσκεψης στην πόλη Χανγκζού, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters.

Ενώ ο Τζο Μπάιντεν επέβαλε φέτος δασμούς 100 τοις εκατό στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, υψηλότερους από την ΕΕ, αν και οι ΗΠΑ εισάγουν πολύ μικρότερες ποσότητες.

Ο Όλαφ Σολτς, καγκελάριος της Γερμανίας, συναντήθηκε με τον πρόεδρο Σι Τζινπίνγκ τον Απρίλιο και ενθάρρυνε τον πρόεδρο της Κίνας να πιέσει τη Ρωσία να τερματίσει την εκστρατεία της στην Ουκρανία. Από αυτό δεν προέκυψε απολύτως τίποτα, κάτι που είναι κατανοητό, δεδομένου ότι ο Σολτς υπέβαλε επίσης αίτηση στον Λι για μεγαλύτερη πρόσβαση στην αγορά για τις γερμανικές εταιρείες στην ηπειρωτική χώρα. Ίσως κάποιος πρέπει να εξηγήσει στη Γερμανία ότι όταν εκλιπαρείς για παραχωρήσεις, δεν μπορείς να απαιτείς και όρους.

Εν τω μεταξύ, ο Σι και ο Ρώσος ομόλογός του Βλαντιμίρ Πούτιν έχουν διατυμπανίσει τη στενή τους σχέση και έχουν ορκιστεί να αυξήσουν το εμπόριο. Η Ρωσία έγινε πέρυσι ο πέμπτος μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος της Κίνας ως μεμονωμένη χώρα, από την ένατη που ήταν το 2020, καθώς το εμπόριο έφτασε τα 240 δισ. δολάρια. Οι κινεζικές εξαγωγές προς τη Ρωσία αυξήθηκαν κατά 46,9% το 2023 σε ετήσια βάση, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία. Μεγάλο μέρος, αν όχι το σύνολο αυτής της αύξησης του εμπορίου μεταξύ Κίνας και Ρωσίας, προήλθε εις βάρος της ολοένα και πιο ασπόνδυλης και άσχετης Γερμανίας.