Πράσινος και ψηφιακός μετασχηματισμός στο επίκεντρο των αναγκαίων αλλαγών, με έμφαση στους εργαζόμενους
Στην ταχύτητα εισόδου των ΑΠΕ και την ανάγκη για ρεαλισμό και αποτελεσματικότητα στην αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης, εστίασε ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θεόδωρος Σκυλακάκης στην τοποθέτησή του στο 1ο Διεθνές Συνέδριο του ΤΜΕΔΕ, που πραγματοποιείται υπό την αιγίδα της Τράπεζας της Ελλάδος και του Τεχνικού Επιμελητηρίου με τίτλο: “Redefining the Future Horizons: Σχεδιάζοντας τις βιώσιμες στρατηγικές του αύριο”.
Μιλώντας σε πάνελ για τις καινοτόμες λύσεις στις πόλεις του αύριο ο Διευθύνων Σύμβουλος και Αντιπρόεδρος της Ελληνικό Μετρό Νίκος Κουρέτας σημείωσε, μεταξύ άλλων, ότι το Μετρό γίνεται ολοένα και πιο «έξυπνο» και περιέγραψε τις σχετικές καινοτομίες.
Θ. Σκυλακάκης: «Η κλιματική κρίση είναι η μεγαλύτερη πρόκληση της γενιάς μας»
«Η κλιματική κρίση είναι η μεγαλύτερη πρόκληση της δικής μας γενιάς και της δικής μας εποχής, την οποία πρέπει να αντιμετωπίσουμε με ρεαλισμό, σύνεση και κυρίως αποτελεσματικότητα» δήλωσε ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Θεόδωρος Σκυλακάκης στην τοποθέτησή του για την αειφορία και την πράσινη μετάβαση. Ειδικότερα, ιδιαίτερη αναφορά έκανε σε ό,τι αφορά τη διαχείριση των πόρων, καθώς, όπως είπε, τα χρήματα είναι περιορισμένα σε σχέση με τις παράλληλες προκλήσεις που έχουμε να αντιμετωπίσουμε.
Στην τοποθέτησή του ο κ. Σκυλακάκης, ανέφερε τα εξής: «Ζούμε σε μία περίοδο που η κλιματική κρίση επελαύνει και η ανάγκη για πράσινη μετάβαση καθίσταται όλο και πιο επείγουσα. Είναι σημαντικό να έχουμε αίσθηση των πραγματικών αναγκών που έχουν οι δημόσιες πολιτικές, ειδικά σε ό,τι έχει να κάνει με τους πόρους αλλά και σε προτεραιοποίηση και δράση». Και συνέχισε λέγοντας: «Βρισκόμαστε αντιμέτωποι με την προσαρμογή στην κλιματική κρίση τα επόμενα χρόνια, με έμφαση στην έλλειψη ύδατος, τις πλημμύρες και τις φυσικές καταστροφές, την απειλή για τα δάση, αλλά και τους καύσωνες που βιώνουμε ειδικά φέτος από τον Ιούνιο. Όλα αυτά, μαζί με το φαινόμενο των θερμικών νησίδων στις μεγάλες πόλεις, αποτελούν μία πρωτοφανή πρόκληση, ταυτόχρονα με το δεύτερο μέρος: Τις τεράστιες ανάγκες της πράσινης μετάβασης που έχει να κάνουν με τις μεταφορές, τη βιομηχανία και την οικιακή χρήση της ενέργειας».
Ο κ. Σκυλακάκης σε σχέση με τις προσπάθειες που καταβάλλει η χώρα μας, επεσήμανε ότι «υπάρχουν ιδιαίτερα θετικά στοιχεία, ειδικά σε ό,τι έχει να κάνει με τους ρύπους, καθώς εκπέμπουμε λιγότερους σε σχέση με τους στόχους που έχουμε θέσει και για τους οποίους έχουμε δεσμευτεί σε επίπεδο ΕΕ. Έχουμε πολύ ταχύτερη είσοδο των ΑΠΕ σε σχέση με τις περισσότερες χώρες του κόσμου, συνεπώς δουλεύουμε για την πράσινη μετάβαση σε καίρια επίπεδα», ανέφερε χαρακτηριστικά. Σύμφωνα πάντα με τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ότι «στα επόμενα 20-30 χρόνια η κλιματική κρίση πρέπει να θεωρείται δεδομένη, καθώς η πράσινη μετάβαση, εφόσον επιτύχει, θα ανατρέψει τα δεδομένα μετά από δύο δεκαετίες».
Η εφαρμογή της Τεχνητής Νοημοσύνης σε Μεταφορές και Πόλεις
Στο επίκεντρο της 2ης ημέρας του 1ου Διεθνούς Συνεδρίου του ΤΜΕΔΕ βρέθηκαν και οι βιώσιμες μεταφορές, οι πόλεις και οι καινοτόμες λύσεις. Κατά τη συζήτηση με συντονιστή το δημοσιογράφο του CNN Greece, Δημήτρη Μαλλά., ο Διευθύνων Σύμβουλος και Αντιπρόεδρος της Ελληνικό Μετρό, Νίκος Κουρέτας, ανέφερε ότι το Μετρό που είναι το κέντρο των δημόσιων μεταφορών γίνεται ολοένα και πιο «έξυπνο», ειδικά αν λάβουμε υπόψη τις νέες τεχνολογίες στο Μετρό Θεσσαλονίκης και τη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας. Τόνισε ότι με τις έξυπνες τεχνολογίες επιτυγχάνεται η επίτευξη περισσότερων εργασιών με το λιγότερο δυνατό κόπο και την αύξηση της ασφάλειας. Έθεσε ως παράδειγμα το πώς θα λειτουργούν οι πόρτες στις αποβάθρες, οι οποίες θα έχουν αισθητήρες για να αποτραπεί ο κίνδυνος. Επίσης, θα ζυγίζεται το βάρος του κάθε βαγονιού, ώστε ο επιβάτης να επιλέγει το βαγόνι με το λιγότερο κόσμο, ενώ η τηλεματική θα είναι ακριβής. Για τη σηματοδότηση και την τηλεδιοίκηση επισήμανε ότι θα είναι το πιο εξελιγμένο σύστημα στο κόσμο που θα ελέγχεται από το κέντρο ελέγχου.
Πρόσθεσε ότι στη Θεσσαλονίκη τα συστήματα, οι ανέσεις και οι εξοπλισμοί θα είναι αρκετά πιο εξελιγμένοι από το Μετρό της Αθήνας. Για την κατασκευή του Μετρό Θεσσαλονίκης ανέφερε ότι έχει ολοκληρωθεί και πως τα τρένα πραγματοποιούν δρομολόγια από τις 05:00 το πρωί ενώ στην παρούσα φάση γίνεται ο διαρκής έλεγχος των συστημάτων ώστε να μην υπάρχουν αποκλίσεις. Εκτός όμως από τα παραπάνω ολοκληρώνεται η συνεργασία για το 5G στο Μετρό Αθήνας και ξεκινά στο Μετρό Θεσσαλονίκης.
Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της DotSoft, Αναστάσιος Μάνος δήλωσε ότι πρέπει να υπάρχει μία στρατηγική που να διαχωρίζει το τι θα κάνει το κράτος και ο ιδιωτικός τομέας. Για το κράτος ανέφερε ότι θα πρέπει να δραστηριοποιηθεί στις υποδομές και τη διαλειτουργικότητα των υφιστάμενων και νέων συστημάτων, καθώς και να θεσπίσει το πλαίσιο για τη χρήση προσωπικών δεδομένων. Από την άλλη πλευρά ο ιδιωτικός τομέας πρέπει να αναλάβει έργα ΣΔΙΤ στον τομέα της πληροφορικής.
Αναφερόμενος στα έργα της νέας γενιάς έκανε λόγο για τις τεχνολογίες μικροαισθητήρων που θα επικεντρώνουν στην ενέργεια, την κινητικότητα, την αποχέτευση και την ύδρευση.
Όσον αφορά τη Τεχνητή Νοημοσύνη ανέφερε ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί μαζί με την επαυξημένη και εικονική πραγματικότητα. Ως σημαντικές εφαρμογές χαρακτήρισε τα drones για την υγεία και τις μεταφορές. Τόνισε, ωστόσο, ότι για να χρησιμοποιηθεί η Τεχνητή Νοημοσύνη χρειάζεται να υπάρχει καλύτερο προσωπικό με γνώσεις που θέλει να κάνει επενδύσεις. Πρόσθεσε, ότι πρώτα πρέπει να γίνουν οι επενδύσεις και να έρθει το δημόσιο να τη χρησιμοποιήσει.
Ο Senior Sales Leader της Amazon Web Services Ελλάδας, Κύπρου και Μάλτας, Θανάσης Πατσάκας, ανέφερε υπάρχει πεδίο εφαρμογής στη τεχνητή νοημοσύνη, τα έξυπνα δίκτυα και την προστασία των υποδομών. Όσον αφορά την εταιρεία δήλωσε ότι έχει αναλάβει πρωτοβουλία για την κάλυψη εκτός των αστικών κέντρων φέρνοντας ως παράδειγμα τη Νάξο. Επίσης προχωρά σε συνεργασίες με πανεπιστήμια και στηρίζει νεοφυείς επιχειρήσεις. Για τη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης έφερε ως παράδειγμα τις βιώσιμες μετακινήσεις, τη διαχείριση κυκλοφορίας, τη μείωση των ρύπων, το συνδυασμό χρήσης μέσων, καθώς και την προστασία και την ασφάλεια κρίσιμων υποδομών.
Η Πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών Ελλάδος (ΣΕΠΕ), Γιώτα Παπαρίδου, τόνισε ότι είναι απαραίτητη η αναβάθμιση των ψηφιακών δεξιοτήτων μεγάλου μέρους του πληθυσμού. Πρόσθεσε ότι πρέπει να χωριστούν οι πόλεις ανά κατηγορία βάσει μεγέθους, ενώ παραδέχθηκε ότι υπάρχουν θέματα που δε μπορούν να διαχειριστούν οι ίδιες οι πόλεις. Χαρακτήρισε ως σημαντικά τα θέματα υποδομών, ενώ σχολίασε ότι οι Δήμοι πιέζονται καθώς το 79% των Ελλήνων κατοικεί σε μεγάλες πόλεις που δε διαθέτουν μεγάλους προϋπολογισμούς.
Ο Deputy Regional Director Europe, C40 Cities, Στέλιος Διακουλάκης, δήλωσε ότι οι έξυπνες πόλεις πρέπει να συνδέονται με τη κλιματική δράση. Πρόσθεσε ότι οι Δήμαρχοι πρέπει να αποκτήσουν κεντρικό ρόλο στις συζητήσεις για τις πόλεις τους και να μη βολεύονται σε ένα δευτερεύοντα ρόλο. Για αυτό τον λόγο χρειάζεται να αλλάξει το θεσμικό πλαίσιο για τις αρμοδιότητες τους. Ωστόσο, παραδέχθηκε ότι στην Αθήνα έχει συντελεστεί μία σημαντικά αλλαγή καθώς ορίστηκε υπεύθυνος ψηφιακής πολιτικής επί της δημαρχίας του Γιώργου Καμίνη, και διατηρήθηκε επί της δημαρχίας του Κώστα Μπακογιάννη και ενισχύθηκε επί της Δημαρχίας του Χάρη Δούκα.