Συνεχίζοντας την πρακτική της κακής νομοθέτησης η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας κατέθεσε ένα νομοσχέδιο μαμούθ με 263 ετερόκλητα άρθρα χωρίς να έχει υπάρξει καμία διαβούλευση για το 40% των άρθρων και με διαβούλευση express για τα υπόλοιπα, υπογράμμισε στην αρχή της ομιλίας της η κ. Αντωνίου.
Ένα νομοσχέδιο, συνέχισε, το οποίο προκάλεσε τις αντιδράσειςσύσσωμης της αντιπολίτευσης, του συνόλου των περιβαλλοντικών οργανώσεων, της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, της ΚΕΔΕ, της Ένωσης Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης – Αποχέτευσης, του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, αλλά και της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής.
Η τελευταία, με αξιοθαύμαστη επιστημονική τεκμηρίωση,συντρίβει τον ισχυρισμό σας ότιοι στρατηγικές προβλέψεις στο νομοσχέδιό σας για το νερό, τις ΑΠΕ και την προστασία του περιβάλλοντος, συμβαδίζουν με τοευρωπαϊκό κεκτημένο, αλλά και τηνελληνική νομολογία.
Όπως υπογραμμίζει στην Έκθεσή της η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής, το ευρωπαϊκό δίκαιο ορίζει ρητά ότιτο νερό δεν είναι εμπορικό προϊόν, όπως όλα τα άλλα, αλλάαποτελεί κληρονομιά που πρέπει να προστατεύεταικαι να τυγχάνει τηςκατάλληλης μεταχείρισης.
Υπογραμμίζει επίσης ότιη ύδρευση συνιστά υπηρεσία κοινής ωφέλειας.
Είναι ξεκάθαρο πλέον, ότι το εν λόγω νομοσχέδιο αποτελείένα ακόμη στάδιο προετοιμασίας για την ιδιωτικοποίηση και του νερού.
Και λέω ότι είναι ένα ακόμη στάδιο, γιατίδεν πρόκειται για το πρώτο βήμαπου γίνεται προς αυτήν την κατεύθυνση.
Αυτή η ιδιωτικοποίηση είχε πολλά προγενέστερα στάδια, με σημαντικότεροτη μεταφορά της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ στο Υπερταμείοαπό την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ.
Μια μεταφορά την οποία η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίαςείχε τη δυνατότητα να την αντιστρέψει, μετά από τις σχετικές αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας που την έκριναναντισυνταγματική.
Όμως η Κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη με τον ν. 4964/2022,κινήθηκε αντίθετα προς στις αποφάσεις του ΣτΕ.
Όχι μόνο δεν αφαίρεσε από το Υπερταμείο τις δύο μεγαλύτερες επιχειρήσεις διαχείρισης υδάτων στην Ελλάδα, αλλά επιβεβαίωσε πραξικοπηματικά την υπαγωγή τους σε αυτό.
Κύριοι της κυβέρνησης,
Με το παρόν νομοσχέδιοθεσπίζετε σήμερα μια «παγωμένη» μνημονιακή ρύθμιση.
Μια ρύθμιση την οποία, σύμφωνα με τα λεγόμενα του κ. Καλογιάννη και του κ. Φάμελλου στην Επιτροπή,οι μνημονιακές Κυβερνήσεις την είχαν αποτρέψει.
Εσείς όχι μόνο την επαναφέρατε, αλλά την κάνατε καιορόσημο του Ταμείου Ανάκαμψης.
Ένα ορόσημο το οποίο είχε προγραμματιστεί στο σχέδιο Ελλάδα 2.0 για τα τέλη του 2023, αλλά εσείς το προωθείτε κακήν κακώς και όχι τυχαία σε ένα από τα τελευταία νομοσχέδια της παραπαίουσας πλέον Κυβέρνησής σας.
Ένα ορόσημο με οποίο εξευτελίζετε με τον πιο φαιδρό τρόπο το επιτελικό σας κράτος, το οποίο δηλώνει ανίκανο να συντονίσει τις εποπτεία του νερού.
Κι αντί να υπάρχει μιαενιαία δημόσια αρχήπου θα ελέγχει, θα αξιολογεί και θα τιμολογεί και τις υπηρεσίες ύδρευσης, άρδευσης και λυμάτων, λειτουργώντας σύμφωνα με το Σύνταγμα, την Οδηγία 2000/60 και τις αποφάσεις του ΣτΕ, μεταφέρετε όλες αυτές τις ευθύνες σε μια ανεξάρτητη αρχή.
Αλλά η ιδιωτικοποίηση του νερού είχεκαι άλλες προγενέστερες υπογραφές της Νέας Δημοκρατίας.
Σας υπενθυμίζω ότι πάλι το Συμβούλιο της Επικρατείας ακύρωσε τον διαγωνισμό για τη Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα για το Εξωτερικό Υδροδοτικό Σύστημα της Αττικής, με το ίδιο πνεύμα που είχαν οι αποφάσεις του για την ΕΥΔΑΠ και την ΕΥΑΘ.
Αυτό όμως δεν πτόησε ούτε εσάς, ούτε και όσους επιθυμούν τη δημιουργία μιας αγοράς και στην ύδρευση.
Εσείς συνεχίζετε ακάθεκτοι και προκηρύξατε ΣΔΙΤ για την ύδρευση της Κέρκυρας.
Σκοπός σας είναι να εξυπηρετήσετε μια συγκεκριμένη επιχειρηματική ολιγαρχία, την ίδια που επιβάλει τις αποφάσεις σας και για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, αλλά και σε άλλα θέματα.
Κι αυτό το κάνετε με μια σειρά από ρυθμίσεις:
Πρώτον: επιτρέπετε να χωροθετούνταιανεμογεννήτριες εικοσαετίας, δηλαδή αυτές που υποχρεωτικά αποσύρονται από τις άλλες χώρες.
Δεύτερον: προβλέπετεκατά παρέκκλισηδιατάξεις ενίσχυσης για Υβριδικούς Σταθμούς στα μη διασυνδεδεμένα νησιά.
Τρίτον: δεν λαμβάνετε επαρκή αντισταθμιστικά μέτρα για την εξασφάλιση της συνολικής συνοχής του δικτύουNatura 2000από τις επιπτώσεις που προκαλούν τα υπεράκτια αιολικά
Τέταρτον: αλλάζετε το περιεχόμενο των ειδικών περιβαλλοντικών μελετών.
Πέμπτον: προβλέπετεεξυπηρετήσεις με φωτογραφικές διατάξειςγια ξενοδοχεία – τις οποίες ο κ. Θεοχάρης παλαιότερα αναγκάστηκε να αποσύρει, επιχειρώντας πάλι την προσμέτρηση των δασών στην αρτιότητα – και χρησιμοποιείτε το δάσος για οικιστική ανάπτυξη.
Την ίδια στιγμή όμωςαπαξιώνετε τις μικρές ιδιοκτησίεςκαι τις οδηγείτε σε εξαγορά από επενδυτές σε εξευτελιστικές τιμές,με τις ρυθμίσεις που έχετε ήδη ψηφίσει για την εκτός σχεδίου δόμησηκαι την συνεπακόλουθη πρόσφατη απόφαση 176/2023 του ΣτΕ, η οποία έχει μπλοκάρει την έκδοση οικοδομικών αδειών για όσους έχουν ακόμα αυτό το δικαίωμα, λόγω έλλειψης χαρακτηρισμού των κοινόχρηστων οδών.
Έκτον: βάζετε για μία ακόμη φοράεμπόδια στις ενεργειακές κοινότητες.
Έβδομο: μετά από οχτώ χρόνια εμπαιγμού, τόσο από την προηγούμενη κυβέρνηση, όσο και από τη δική σας, προωθείτε ρύθμιση για τηνκατάργηση του άρθρου 28 του νόμου 3937/2011 του ΠΑΣΟΚ, με τον οποίο νομοθετήθηκε ημετεγκατάσταση της Ακρινής.
Αγνοείτε προκλητικά και τη σχετική απόφαση του ΣτΕ, αλλά και τη βούληση της τοπικής κοινωνίας που εκφράστηκε πρόσφατα μέσα από δημοψήφισμα με συντριπτική πλειοψηφία και την οποία εμείς στηρίζουμε.
Το νομοσχέδιό σας αποτελεί ένα ακόμα νομοθετικό δείγμα εξυπηρέτησης συμφερόντων και πελατειακής λογικής, που κινείται στην ίδια κατεύθυνση με τον αντιπεριβαλλοντικό νόμο Χατζηδάκη