Την επισήμανση αυτή έκανε ο διευθυντής Στρατηγικής της ΔΕΠΑ, Γιώργος Πολυχρονίου κατά τη διάρκεια του συνέδριου του ΙΕΝΕ, προβλέποντας ανάκαμψη της αγοράς τα επόμενα χρόνια.
Μάλιστα όπως είπε οι σχεδιαζόμενες υποδομές αποθήκευσης και επανεριοποίησης LNG είναι απολύτως αναγκαίες τόσο για τη σημερινή συγκυρία εν μέσω ενεργειακής κρίσης αλλά και μακροπρόθεσμα.
Τη σημασία που έχουν οι υποδομές αυτές για το ενεργειακό σύστημα της χώρας και της ευρύτερης περιοχής επεσήμαναν στο ίδιο συνέδριο και οι εκπρόσωποι των εταιρειών της Gastrade, που προωθεί τα δυο FSRU στην Αλεξανδρούπολη, της Motor Oil με το FSRU«Διώρυγα» και της Elpedison.
Ο κ. Πολυχρονίου σημείωσε ότι λόγω της κρίσης η ζήτηση φυσικού αερίου το 2022 μειώθηκε κατά 15% σε σχέση με το 2021 και ότι το μερίδιο του LNGτο εννεάμηνο του 2022 ανήλθε σε 45% έναντι 31% όλο το 2021.
Επιχειρηματολογώντας σε ότι αφορά τη χρησιμότητα του φυσικού αερίου, υπό την προϋπόθεση της διαφοροποίησης των πηγών προμήθειας, ο κ. Πολυχρονίου υπενθύμισε ότι τουλάχιστον τρεις μονάδες ηλεκτροπαραγωγής από φυσικό αέριο θα εισέλθουν στο σύστημα, αρχής γενομένης από τη μονάδα της Μυτιληναίος που θα λειτουργήσει πολύ σύντομα, ενώ η προετοιμασία των δυο άλλων προχωρεί (MotorOil-ΤΕΡΝΑ στην Κομοτηνή και Elpedison στη Θεσσαλονίκη). Επίσης εκτίμησε ότι η βιομηχανία που από τις αρχές του έτους έχει μειώσει την κατανάλωση φυσικού αερίου κατά 70% θα επανέλθει στη χρήση του καυσίμου τα επόμενα χρόνια.
Ταχεία ανάπτυξη για τη ΔΕΠΑ
Στο πλαίσιο αυτό είπε ότι η ανάπτυξη των FSRU σε συνδυασμό με την ενίσχυση των διασυνδέσεων, είναι αναγκαία για την διασφάλιση της τροφοδοσίας της χώρας, αλλά και για εξαγωγές στις γειτονικές χώρες, οι οποίες μάλιστα τριπλασιάστηκαν το εννεάμηνο του 2022.
Μέσα σε αυτό το περιβάλλον ο κ. Πολυχρονίου προέβλεψε ταχεία ανάπτυξη για την η ΔΕΠΑ Εμπορίας, που είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας και προμηθευτής φυσικού αερίου στην ελληνική αγορά με σημαντική δραστηριότητα και στις γειτονικές αγορές. Στόχος είναι η εταιρεία να μετασχηματιστεί σε ένα σύγχρονο ενεργειακό όμιλο με δραστηριότητες στο φυσικό αέριο, τις ΑΠΕ και την ηλεκτρική ενέργεια, με ενισχυμένη θέση στη λιανική αγορά, αλλά και ουσιαστική συμμετοχή σε κρίσιμες υποδομές όπως το FSRU της Αλεξανδρούπολης. Θέλοντας μάλιστα να αναδείξει και τον κοινωνικό ρόλο της ΔΕΠΑ ο κ. Πολυχρονίου υπογράμμισε ότι η εταιρεία από τον τέλος του 2021 έως σήμερα έχει διαθέσει 170 εκατ. ευρώ για την επιδότηση των μικρών καταναλωτών φυσικού αερίου.
Στην τελική φάση το market test για τη «Διώρυγα Gas»
Μιλώντας στο ίδιο συνέδριο ο Νίκος Σάτρας, επικεφαλής του τομέα φυσικού αερίου της MotorOil, παρουσίασε τις εξελίξεις σε ότι αφορά το FSRU «Διώρυγα» που προωθεί ο όμιλος και το οποίο θα εγκατασταθεί στο βιομηχανικό συγκρότημα του διυλιστηρίου στους Αγίους Θεοδώρους. Όπως είπε, η «Διώρυγα» βρίσκεται στη φάση του τελικού market test το προσελκύει μεγάλο ενδιαφέρον δέσμευσης χωρητικότητας και ολοκληρώνεται στις 15 Δεκεμβρίου. Είμαστε έτοιμοι να πατήσουμε το κουμπί για την έναρξη κατασκευής του έργου το οποίο προβλέπεται να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2024 είπε ο κ. Σάτρας και πρόσθεσε ότι το ενδιαφέρον για τις υποδομές φυσικού αερίου αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι οι συμμετέχοντες στις δημοπρασίες του ΔΕΣΦΑ για τα slotsτου 2023 και του 2024 προσέφεραν τιμές πέντε και έξι φορές υψηλότερες από τις υφιστάμενες. «Οι υποδομές φυσικού αερίου είναι αναγκαίες όχι μόνο για τα επόμενα λίγα χρόνια, αλλά και μακροπρόθεσμα» κατέληξε.
Στη σημασία για το ενεργειακό σύστημα της Ελλάδας αλλά και της ευρύτερης περιοχής της Ν.Α. Ευρώπης, των δυο FSRU που προωθεί η Gastrade στην Αλεξανδρούπολη και τη Θράκη αναφέρθηκε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Κωστής Σιφναίος σημειώνοντας ότι το έργο της Αλεξανδρούπολης που ήδη κατασκευάζεται θα τεθεί σε λειτουργία έως το τέλος του 2023. Όσο δε για το νέο FSRU της Θράκης αυτό προγραμματίζεται να λειτουργήσει έως το 2025.
Τέλος η Κατερίνα Καραλή Διευθύντρια Ρυθμιστικών Θεμάτων και Ανάπτυξης της Elpedison, παρουσίασε το σχέδιο της εταιρείας για τη δημιουργία ενός ακόμη FSRU στις εγκαταστάσεις του βιομηχανικού συγκροτήματος της Helleniq Energy στη Θεσσαλονίκη. Η εταιρεία έχει λάβει ήδη άδεια δημιουργίας ΑΣΦΑ από τη ΡΑΕ και πολύ σύντομα θα καταθέσει αίτηση εξαίρεσης από την πρόσβαση τρίτων. Έχει ολοκληρωθεί ο βασικός σχεδιασμός του έργου και σύντομα θα αρχίσει η εκπόνηση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Η κ. Κάραλη σημείωσε ότι έχει υποβληθεί ήδη αίτημα στον ΔΕΣΦΑ για δέσμευση μελλοντικής δυναμικότητας στο δίκτυο ενώ όπως είπε εξετάζονται λύσεις αξιοποίησης και άλλων υποδομών της περιοχής για τη μεταφορά του αερίου σε γειτονικές αγορές.