Πρόκειται για τον διπλασιασμό των κλάδων υψηλής πίεσης Καρπερή – Κομοτηνή, Πάτημα – Λιβαδειά και Λειβαδιά – Καρπερή. Αφορούν δηλαδή τον διπλασιασμό της δυναμικότητας του κεντρικού κορμού του δικτύου φυσικού αερίου της χώρας με την τοποθέτηση δεύτερου αγωγού υψηλής πίεσης παράλληλα με τον υφιστάμενο, ο οποίος μάλιστα θα έχει τη δυνατότητα 100% μεταφοράς υδρογόνου ενώ θα έχει πολλαπλά οφέλη για την ελληνική αγορά.
Τα δυο από τα τρία έργα, δηλαδή το Καρπερή – Κομοτηνή και το Πάτημα – Λιβαδειά έχουν συνολικό προϋπολογισμό 430 εκατ. ευρώ ενώ για το τρίτο και μεγαλύτερο, δηλαδή για το Λειβαδιά – Καρπερή η υλοποίηση αλλά και το μέγεθος θα εξαρτηθούν από το market test που έχει αυτή την περίοδο σε εξέλιξη ο ΔΕΣΦΑ για προσδιορίσει τις μελλοντικές ανάγκες του συστήματος.
To έργο Πάτημα Λιβαδειά κατά κύριο λόγο αποσκοπεί στην παροχή αδιάλειπτης δυναμικότητας στους μελλοντικούς χρήστες του Πλωτού Σταθμού Αποθήκευσης και Αεριοποίησης (FSRU) της Διώρυγα Gas και, ως εκ τούτου, προτείνεται να υλοποιηθεί υπό την προϋπόθεση της Τελικής Επενδυτικής Απόφασης της Διώρυγα Gas.
Τα τρία έργα σύμφωνα με τον ΔΕΣΦΑ θα συμβάλλουν στην ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας της χώρας και την ευελιξία του συστήματος, έχουν γεωστρατηγική σημασία λόγω του ανοίγματος της χώρας προς τις αγορές του Βορρά και βεβαίως ενισχύουν την οικονομική δραστηριότητα μέσω των εξαγωγών κυρίως υγροποιημένου φυσικού αερίου από ελληνικές εταιρίες.
Αυτή τη στιγμή η τεχνική δυναμικότητα εισαγωγής στο ελληνικό σύστημα φθάνει σε περίπου 12 bcm, εκ των οποίων τα 7 bcm από τη Ρεβυθούσα, 3,5 bcm από τη Βουλγαρία, και 1,5 bcm συνολικά από τον TAP και την Τουρκία.
Ωστόσο η δυναμικότητα εισαγωγών μπορεί να αυξηθεί σημαντικά εφόσον υλοποιηθούν τα πέντε FSRU που σχεδιάζονται. Το FSRU της Gastrade στην Αλεξανδρούπολη που είναι υπό κατασκευή, το δεύτερο του ομίλου Κοπελούζου στην περιοχή της Θράκης, η Dioriga Gas της Motor Oil στην Κόρινθο, για το οποίο έχει ολοκληρωθεί το market test αλλά δεν έχει ληφθεί ακόμη η τελική επενδυτική απόφαση, και το ARGO FSRU στο Βόλο, όπως και το FSRU της Elpedison στη Θεσσαλονίκη. Επίσης πρόσθετη αδιάλειπτη δυναμικότητα εισαγωγών θα μπορούσε να είναι διαθέσιμη από τον TAP, καθώς το επίπεδο πίεσης του αγωγού επιτρέπει πρόσθετες εισαγωγές.
Σημειώνεται ότι οι εξαγωγές από την Ελλάδα μπορούν σήμερα να υλοποιηθούν είτε μέσω της υφιστάμενηςδιασύνδεσης με τη Βουλγαρία, με φυσική αδιάλειπτη δυναμικότητα 2 bcmμετά το 2024, ενώ όταν η πρόσθετη δυναμικότητα συμπιεστών - που βρίσκονται υπόκατασκευή- τεθεί σε λειτουργία, οι εξαγωγές από όλα τα Σημεία Εξόδουστο Βορρά θα φτάσει τα 3,6 bcma.
Οι εξαγωγές μέσω TAP είναι επί του παρόντος μόνοεικονικές, αλλά θα φτάσουν με φυσική ροή τα 3,6 bcma όταν τεθεί σε λειτουργία οσυμπιεστής, που είναι υπό κατασκευή και προβλέπεται να παραδοθεί το 2024.
Σε ότι αφορά τον IGB που τέθηκε σε λειτουργία τον Οκτώβριο του 2022 καισυνδέεται τόσο με υφιστάμενο ελληνικό σύστημα όσο και με τον TAP, στην Κομοτηνή, προς το παρόν οι φυσικές εξαγωγές είναι εφικτές μόνομέσω του TAP και μόνο σε εικονική ανάστροφη ροή από το εθνικό σύστημα.
Αυτός είναι και ο λόγος που σχεδιάζεται το έργο Καρπερή Κομοτηνή προϋπολογισμού 290 εκατ ευρώ, το οποίο θα εξυπηρετήσει επίσης το FSRU της Αλεξανδρούπολης αλλά και τον TAP .