Με μεγάλη επιτυχία και συμμετοχή πρατηριούχων από όλη την Ελλάδα, πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα εκδηλώσεων του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών η ενημερωτική συγκέντρωση που διοργάνωσε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων – Εμπόρων Καυσίμων (Π.Ο.Π.Ε.Κ.) για τα χρόνια προβλήματα του κλάδου που απειλούν με αφανισμό εκατοντάδες επαγγελματίες.
Τα θέματα που συζητήθηκαν είναι:
-Η ανεξέλεγκτη παραβατικότητα που εξακολουθεί παρά τις κατά καιρούς υποσχέσεις και δεσμεύσεις της Πολιτείας να μαστίζει την αγορά καυσίμων, εις βάρος των νόμιμων επιχειρήσεων και του καταναλωτή.
-Ο αθέμιτος ανταγωνισμός.
-Η πολυνομία και η γραφειοκρατία, που αυξάνουν το κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων και καθιστούν τους πρατηριούχους έρμαια στις διαθέσεις των ελεγκτικών αρχών.
Κατά την ομιλία του ο πρόεδρος της Π.Ο.Π.Ε.Κ κ. Γιώργος Ασμάτογλου επεσήμανε την ανάγκη για δραστική μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης στα καύσιμα έστω στα επίπεδα του μέσου όρου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μείωση που θα επιτρέψει στον καταναλωτή να καλύψει τις ανάγκες του και θα αυξήσει κατά αυτό τον τρόπο, μέσω της αύξησης του όγκου της κατανάλωσης και τα έσοδα του δημοσίου. «Η Πολιτεία δεν έχει πια κανέναν λόγο να συνεχίσει να τιμωρεί τους καταναλωτές υγρών καυσίμων τόσο για κίνηση όσο και, κυρίως, για θέρμανση με εξοντωτικούς φορολογικούς συντελεστές που έχουν καταστήσει αδύνατη την κατανάλωση για μία πολύ μεγάλη μερίδα συμπολιτών μας», υπογράμμισε ο κ. Ασμάτογλου. Θέση της ΠΟΠΕΚ είναι ότι η υψηλή φορολογία στα καύσιμα επηρεάζει αρνητικά τόσο τους καταναλωτές και τους πρατηριούχους όσο και την εθνική οικονομία επιβαρύνοντας το κόστος παραγωγής και μεταφοράς των προϊόντων και υποβαθμίζοντας την ανταγωνιστικότητά τους.
Ο πρόεδρος της ΠΟΠΕΚ ανακοίνωσε επίσης ότι σε συνάντηση που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα με το ΔΣ της ΠΟΠΕΚ, ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης δήλωσε θετικός στην ένταξη των πρατηριούχων στα προγράμματα του ΕΣΠΑ. Η ένταξη του κλάδου τον περασμένο Μάιο στο ΕΣΠΑ δεν είχε πρακτικά αποτελέσματα καθώς οι προθεσμίες που τέθηκαν ήταν ασφυκτικές.
Ο κ. Ασμάτογλου κάλεσε όλους τους πρατηριούχους να συσπειρωθούν στην Ομοσπονδία, να συμμετάσχουν ενεργά στις τοπικές Ενώσεις και να ενημερώνονται διαρκώς για τις εξελίξεις στον κλάδο ενώ υπογράμμισε ακόμη, μεταξύ άλλων, τα εξής:
-Η ανεξέλεγκτη παραβατικότητα οφείλεται στις δομικές αδυναμίες της Διοίκησης, στην πολυνομία, την σύγχυση αρμοδιοτήτων αλλά και την απροθυμία της Πολιτείας να βάλει τάξη στην αγορά καυσίμων. Κάτι που έχουμε διαπιστώσει δυστυχώς διαχρονικά και όχι μόνο από μία κυβέρνηση.
- Τα συστήματα εισροών – εκροών τοποθετήθηκαν μόνο στα πρατήρια καυσίμων και με ελάχιστη συμμετοχή του κράτους παρά τις περί του αντιθέτου διαβεβαιώσεις. Το χειρότερο όμως δεν είναι αυτό: είναι ότι η εισαγωγή των συστημάτων δεν κατάφερε να περιορίσει την παραβατικότητα στην αγορά καυσίμων αφού τα παράθυρα που έμειναν ανοιχτά από τη νομοθεσία δεν έχουν ακόμα κλείσει.
- Τα ΚΕΔΑΚ υπολειτουργούν και όταν κάνουν ελέγχους ασχολούνται μόνο με τα πρατήρια.
- Ο αθέμιτος ανταγωνισμός έχει δύο σκέλη. Το πρώτο είναι από τα παράνομα κυκλώματα. Όταν το διπλανό πρατήριο πολλά νοθευμένα καύσιμα, διοχετεύει προϊόντα λαθρεμπορίου ή εικονικών εξαγωγών, κάνει ελλιπείς παραδόσεις στον πελάτη είναι προφανές ότι έχει τη δυνατότητα να πουλά πολύ φθηνότερα καύσιμα από τον πρατηριούχο που δεν κλέβει το δημόσιο, ούτε τους πελάτες του. Όμως ο νόμιμος πρατηριούχος είναι απροστάτευτος από τις κρατικές αρχές. Πολλές φορές μας δίνεται η εντύπωση ότι το κράτος ενδιαφέρεται περισσότερο για τους παράνομους και για το πως θα μείνουν στο απυρόβλητο. Το δεύτερο σκέλος του αθέμιτου ανταγωνισμού έχει να κάνει με τη δομή της αγοράς και την καθετοποίηση της διακίνησης καυσίμων που αναπτύσσεται τα τελευταία χρόνια. Ο προμηθευτής μας είναι ταυτόχρονα και ανταγωνιστής μας. Είναι πολύ εύκολο και συμβαίνει καθημερινά να πετάγονται εκτός αγοράς επαγγελματίες πρατηριούχοι καθώς οι τιμές στις οποίες προμηθεύονται τα προϊόντα από τις εταιρείες με τις οποίες έχουν συμβάσεις αποκλειστικής συνεργασίας μπορεί να είναι υψηλότερες ακόμη και από τις τιμές λιανικής που πουλάει ο διπλανός.
- Η Πολιτεία κρατά κυριολεκτικά δεμένα τα χέρια των πρατηριούχων στη μάχη του ανταγωνισμού. Η έλλειψη του θεσμικού πλαισίου για τη λειτουργία του φορέα τήρησης αποθεμάτων ασφαλείας καυσίμων απαγορεύει πρακτικά σε ομάδες και συνεταιρισμούς πρατηριούχων να κάνουν απευθείας εισαγωγές από το εξωτερικό, παρακάμπτοντας όλες τις αγκυλώσεις της εγχώριας αγοράς και δίνοντας στον καταναλωτή την ευκαιρία να προμηθεύεται φθηνότερα προϊόντα.
- Στο ζήτημα της πολυνομίας, δεν είναι υπερβολή να πει κανείς ότι είναι αδύνατο ένας πρατηριούχος να λειτουργήσει 100 % νόμιμα. Γιατί είναι τέτοιο το πλήθος των φορολογικών, τελωνειακών, αγορανομικών, υγειονομικών, πολεοδομικών, αστυνομικών, εργασιακών, ασφαλιστικών, πυροσβεστικών και άλλων διατάξεων που είναι πραγματικά αδύνατον να τις γνωρίζει κάποιος και να τις εφαρμόζει. Στην ιστοσελίδα μας www.popek.gr υπάρχει ένα πολύτιμο μοναδικό αρχείο με τη νομοθεσία που διέπει τη διακίνηση καυσίμων.
- Με την πάροδο του χρόνου τα πρατήρια γίνονται κέντρα για την πώληση νέων ενεργειακών προϊόντων όπως είναι η ηλεκτρική ενέργεια και το φυσικό αέριο. Παράλληλα είναι σε εξέλιξη οι συζητήσεις για την επέκταση της ηλεκτροκίνησης όπως και για την εισαγωγή του φυσικού αερίου στην κίνηση οχημάτων. Τίποτα από αυτά δεν θα μπορέσει να επιτευχθεί αν ο καταναλωτής δεν έχει επαρκές δίκτυο ανεφοδιασμού που θα καλύπτει τις ανάγκες του. Βρισκόμαστε λοιπόν ενώπιον νέων απαιτήσεων για ανάπτυξη και εκσυγχρονισμό των πρατηρίων, τις οποίες καλούνται και πάλι να χρηματοδοτήσουν οι πρατηριούχοι.
Στο πλαίσιο της συγκέντρωσης, πραγματοποιήθηκε ενημέρωση των πρατηριούχων για πρακτικά ζητήματα του κλάδου. Συγκεκριμένα:
- Ο κ. Διονύσιος Τεμπονέρας δικηγόρος-εργατολόγος αναφέρθηκε στα ασφαλιστικά θέματα των πρατηριούχων – εμπόρων καυσίμων, το Επικουρικό Ταμείο των βενζινοπωλών και τις πρόσφατες αποφάσεις του ΣτΕΡ και τις επιπτώσεις τους σε ασφαλισμένους και συνταξιούχους.
- Ο φοροτεχνικός κ. Αντώνης Μουζάκης ενημέρωσε για τα λογιστικά – φορολογικά θέματα του κλάδου.
- Ο Νομικός Σύμβουλος της Π.Ο.Π.Ε.Κ Διδάκτωρ Νομικής – Δικηγόρος κ. Γιώργος Ξανθούλης μίλησε για τις τελευταίες εξελίξεις στο θεσμικό πλαίσιο της αγοράς και ιδίως στο ζήτημα της συγκρότησης Κοινοπραξιών πρατηριούχων για απευθείας εισαγωγές καυσίμων.
- Ο τεχνικός σύμβουλος της Π.Ο.Π.Ε.Κ. ηλεκτρολόγος-μηχανολόγος-μηχανικός κ. Παναγιώτης Καρανάσιος ανέπτυξε το θεσμικό πλαίσιο που διέπει την λειτουργία των πρατηρίων καυσίμων.