Οι παγκόσμιες τάσεις του λιανικού εμπορίου, οι προκλήσεις και οι ευκαιρίες που προκαλούν ο ψηφιακός και ο «πράσινος» μετασχηματισμός της οικονομίας και της επιχειρηματικότητας «συναντούν» τις τεχνολογικές καινοτομίες που αλλάζουν την αγοραστική εμπειρία στο φυσικό κατάστημα, στο συνέδριο της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας «Future of Retail 2022» που πραγματοποιείται στο ξενοδοχείο Ιντερκοντινενταλ, από σήμερα έως και την Κυριακή, 29 Μαΐου 2022.
Λαμβάνοντας υπόψη τις πολλαπλότητες των μετασχηματισμών, τις οποίες υφίσταται ο κλάδος του λιανικού εμπορίου, το συνέδριο Future of Retail 2022 επιχειρεί, εν μέσω της διττής κρίσης (πανδημικής και ενεργειακής), να χαρτογραφήσει και να οριοθετήσει το νέο περιβάλλον, στο οποίο καλούνται να λειτουργήσουν οι εμπορικές επιχειρήσεις, σκιαγραφώντας την ανάγκη της σύνδεσης των ερευνητικών ιδρυμάτων και των εμπορικών επιχειρήσεων, και αναδεικνύοντας, παράλληλα, την αναγκαιότητα του ευρύτερου μετασχηματισμού των εμπορικών επιχειρήσεων. Σε κάθε περίπτωση, στόχος του Future of Retail 2022 είναι να μετατραπεί σε ένα ανοικτό φόρουμ, εντός του οποίου θα αποκωδικοποιηθούν και θα νοηματοδοτηθούν οι ευρύτερες εξελίξεις στον κλάδο του λιανικού εμπορίου.
Το λιανικό εμπόριο με ορίζοντα το 2040
Σημειώνεται ότι το Future of Retail 2022 λαμβάνει χώρα σε μια χρονική στιγμή όπου οι αλλαγές στο λιανικό εμπόριο φαίνεται να είναι καταιγιστικές. Η πανδημία του Covid-19 και o περιορισμός στις μετακινήσεις επιτάχυναν τον ήδη διαφαινόμενο ψηφιακό μετασχηματισμό, επιφέροντας τεκτονικές αλλαγές στον τομέα του λιανικού εμπορίου. Ενδεικτικά, και μόνο για την Ελλάδα, αναφέρεται πως το 2020 ο κύκλος εργασιών των εγχώριων επιχειρήσεων λιανικής υποχώρησε σε ετήσια βάση κατά 8,0%, καταγράφοντας απώλειες ύψους 3,5 δισ. ευρώ. Βέβαια, η πανδημία επιτάχυνε τις μέγα-τάσεις (mega-trends), οι οποίες επωάζονταν για καιρό στη μήτρα της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης. Στην Ελλάδα, το ηλεκτρονικό εμπόριο μεγεθύνθηκε σημαντικά (αύξηση περίπου 25%, στον ΔΚΕ, το 2020), ενώ η ενεργειακή κρίση που ακολούθησε την πανδημία, αναδεικνύει, με ρητό τρόπο, τη σημασία της βιωσιμότητας και της εξοικονόμησης ενέργειας, ακόμα και στον κλάδο του λιανικού εμπορίου.
Ορθά υποστηρίζεται, επομένως, ότι το λιανικό εμπόριο βρίσκεται στο επίκεντρο ενός δίδυμου μετασχηματισμού: ψηφιακού και πράσινου. Ο μεν ψηφιακός μετασχηματισμός, ο οποίος είναι περισσότερο ορατός πλέον, περιλαμβάνει την επέκταση του ηλεκτρονικού εμπορίου και την αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών, όπως είναι ο αυτοματισμός, η τεχνητή νοημοσύνη, η μηχανική μάθηση, τα μεγάλα σύνολα δεδομένων κ.ά. Ο δε πράσινος μετασχηματισμός αναφέρεται στα διάφορα πεδία της αλυσίδας αξίας, από την ενεργειακή αναβάθμιση των εμπορικών επιχειρήσεων έως μια γενικότερη οικολογική στροφή των καταναλωτών, η οποία επηρεάζει τόσο την παραγωγή όσο και την κατανάλωση προϊόντων. Όλες αυτές οι αλλαγές επηρεάζουν καταλυτικά το πεδίο της εργασίας, υπαγορεύοντας νέες στρατηγικές σχετικά με την ανάπτυξη και τη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού, στις εμπορικές επιχειρήσεις (επανακατάρτιση και αναβάθμιση των δεξιοτήτων, καθώς και εμφάνιση νέων επαγγελμάτων ).
Πρόκειται για μετασχηματισμούς που καταγράφονται σε έναν κλάδο, ο οποίος αποτελεί σημαντική συνιστώσα του ελληνικού οικονομικού και κοινωνικού σχηματισμού, συμμετέχοντας ενεργά και ποικιλοτρόπως σε όλες τις εκφάνσεις της ανθρώπινης δραστηριότητας. Με τη συμμετοχή του εμπορίου να ξεπερνά το 12%, κατά την τελευταία τριετία (2017-2019), στην Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία (ΑΠΑ) της ελληνικής οικονομίας, ο κλάδος του λιανικού εμπορίου κατατάσσεται 1ος, μεταξύ όλων των επιμέρους κλάδων, στο σύνολο των απασχολουμένων στην ελληνική οικονομία.
Λαμβάνοντας υπόψη τις πολλαπλότητες των μετασχηματισμών, τις οποίες υφίσταται ο κλάδος του λιανικού εμπορίου, το συνέδριο Future of Retail 2022 επιχειρεί, εν μέσω της διττής κρίσης (πανδημικής και ενεργειακής), να χαρτογραφήσει και να οριοθετήσει το νέο περιβάλλον, στο οποίο καλούνται να λειτουργήσουν οι εμπορικές επιχειρήσεις, σκιαγραφώντας την ανάγκη της σύνδεσης των ερευνητικών ιδρυμάτων και των εμπορικών επιχειρήσεων, και αναδεικνύοντας, παράλληλα, την αναγκαιότητα του ευρύτερου μετασχηματισμού των εμπορικών επιχειρήσεων. Σε κάθε περίπτωση, στόχος του Future of Retail 2022 είναι να μετατραπεί σε ένα ανοικτό forum, εντός του οποίου θα αποκωδικοποιηθούν και θα νοηματοδοτηθούν οι ευρύτερες εξελίξεις στον κλάδο του λιανικού εμπορίου
Retail Innovation Lab
Το συνέδριο θα περιλαμβάνει και μια καινοτόμα πρωτοβουλία της ΕΣΕΕ. Το Retail Innovation Lab και πρόσκειται για μία «Έκθεση Τεχνολογίας μέσα στο Συνέδριο».
Σε ένα χώρο 300 τ.μ όπου ελληνικές επιχειρήσεις και Εκπαιδευτικά/Τεχνολογικά Ινστιτούτα θα παρουσιάζουν καινοτομίες όπως: ψηφιακά ράφια, ψηφιακό τραπέζι, ψηφιακό δοκιμαστήριο, τεχνολογίες «pay as you go», ολογραφικές προβολές προϊόντων, καθώς και υπηρεσίες από ελληνικές startups που απευθύνονται στις εμπορικές επιχειρήσεις, αξιοποιώντας τεχνολογίες της 4ης βιομηχανικής
Οι συμμετέχοντες
Την επίσημη έναρξη των εργασιών του συνεδρίου θα κηρύξει σήμερα ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης.
Στο συνέδριο θα συμμετέχουν περισσότεροι από 800 σύνεδροι, εκπρόσωποι εμπορικών συλλόγων όλης της χώρας, καθώς και ιδιοκτήτες μικρομεσαίων και μεγάλων εμπορικών επιχειρήσεων ενώ ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία και αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης Αλέξης Τσίπρας θα κάνει παρέμβαση σήμερα το απόγευμα, Παρασκευή 27 Μαΐου και αύριο Σάββατο θα μιλήσει ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ Νίκος Ανδρουλάκης.
Ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννης Στουρνάρας θα δώσει στο συνέδριο τις επικαιροποιημένες εκτιμήσεις της ΤτΕ για την ελληνική οικονομία, το εμπόριο και την μικρομεσαία επιχειρηματικότητα ενώ θα μετέχουν επίσης ο υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας ο υφυπουργός Ανάπτυξης, αρμόδιος για θέματα Έρευνας και Τεχνολογίας Χρίστος Δήμας και η υφυπουργός Εργασίας αρμόδια για θέματα Δημογραφικής Πολιτικής και Οικογένειας Μαρία Συρεγγέλα. Στο συνέδριο θα παρέμβει και η Έφη Αχτσιόγλου βουλευτής- τομεάρχης Οικονομικών του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία.
Ανάμεσα στις διεθνείς προσωπικότητες και τους θεσμικούς εκπροσώπους του εμπορίου που έχουν ήδη επιβεβαιώσει τη συμμετοχή τους με φυσική παρουσία ξεχωρίζουν:
• Ο Ζακ Κρίσελ, πρόεδρος της Διεθνούς Ομοσπονδίας Ενώσεων Λιανικού Εμπορίου (FIRA), ο οποίος επισκέπτεται θεσμικά για πρώτη φορά τη χώρα μας. Πρέπει να σημειωθεί ότι η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) εκπροσωπεί αποκλειστικά το ελληνικό λιανεμπόριο στη FIRA, που είναι η μεγαλύτερη παγκόσμια οργάνωση λιανικού εμπορίου με έδρα τη Νέα Υόρκη.
• Η Κρίσλ Ντέλμπεργκ, γενική διευθύντρια της EuroCommerce, της Ευρωπαϊκής Ένωσης Λιανικού και Χονδρικού Εμπορίου.
• Ο Σκοτ Κέϊς, αντιπρόεδρος Εταιρικής και Κοινωνικής Ευθύνης και Βιώσιμης Ανάπτυξης της Εθνικής Ομοσπονδίας Λιανικού Εμπορίου των ΗΠΑ (NRF), με έδρα την Ουάσιγκτον
• Ο Σελβάν Μοχάμτας Ντου Μένιλ, γενικός διευθυντής της Διεθνούς Ένωσης Πολυκαταστημάτων.
• Η Λουτσία Κουσμάνο, επικεφαλής οικονομολόγος και αναπληρώτρια διευθύντρια του τμήματος Επιχειρηματικότητας, Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων και Τουρισμού του Κέντρου Επιχειρηματικότητας, Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων, Περιφερειών και Πόλεων του ΟΟΣΑ.
• Ο Καρλ Μπένεντικτ Φρέϊ , επικεφαλής οικονομολόγος και διευθυντής του προγράμματος «Το μέλλον της εργασίας» του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, θα μιλήσει για τις αλλαγές στην αγορά εργασίας και τις επιπτώσεις στους εργαζομένους από τη ψηφιακή μετάβαση κρατών και επιχειρήσεων.
Επιπλέον, θα παρουσιαστεί η Ευρωπαϊκή έκθεση Retail 2040 από τον Τότι Κονιόλα, γενικό διευθυντή του Ινστιτούτου Insight Foresight Institute (IFI) ενώ θα παρουσιαστούν και προτάσεις και καινοτομίες για όλα τα θέματα που συνθέτουν την «προβληματική» του Future of Retail, γύρω από τις δυνατότητες και τις προκλήσεις της ψηφιακής και πράσινης μετάβασης των επιχειρήσεων.