Το ερώτημα είναι πώς σε ένα περιβάλλον αστάθειας και παρατεταμένης ενεργειακής κρίσης – οι εκτιμήσεις της Κομισιόν κάνουν λόγο για υψηλές τιμές στην ενέργεια τουλάχιστον μέχρι τον επόμενο χειμώνα- οι κυβερνήσεις των κρατών μελών θα στηρίξουν τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις.
Οι ηγέτες της Ε.Ε. προέτρεψαν τις κυβερνήσεις να επικεντρωθούν στη αποθήκευση φυσικού αερίου, σύμφωνα με τις πρόσφατα συμφωνημένες προτάσεις για πληρότητα τουλάχιστον κατά 80% έως την 1η Νοεμβρίου. Ενθάρρυναν επίσης τις χώρες να αρχίσουν να χρησιμοποιούν τη νέα εθελοντική κοινή πλατφόρμα αγοράς ενέργειας πριν από τον επόμενο χειμώνα. Η πλατφόρμα θα είναι ένας εθελοντικός συντονιστικός μηχανισμός που θα υποστηρίζει την αγορά φυσικού αερίου και υδρογόνου για την Ένωση. Κάλεσαν επίσης τις κυβερνήσεις να καταλήξουν γρήγορα σε διμερείς συμφωνίες για να στηρίξουν η μία την άλλη σε περίπτωση μεγάλης διακοπής του εφοδιασμού με φυσικό αέριο, καθώς και να συμφωνήσουν σε ένα συντονισμένο ευρωπαϊκό σχέδιο έκτακτης ανάγκης.
Η Ελλάδα βέβαια δεν διαθέτει ούτε μια εγκατάσταση αποθήκευσης φυσικού αερίου, σε σύγκριση με άλλες χώρες της Ε.Ε. Για αυτό το λόγο ευελπιστεί σε συμφωνία με την Ιταλία για το συγκεκριμένο ζήτημα, καθώς είναι υποχρέωση των ευρωπαϊκών κρατών να εξασφαλίσουν μέχρι τις αρχές Νοεμβρίου, συμφωνίες με χώρες που διαθέτουν αποθήκες. Παράλληλα σε εκκρεμότητα είναι ο διαγωνισμός για την αξιοποίηση της υπόγειας αποθήκης στην Καβάλα.
Την ανάγκη για δημιουργία υποδομών αποθήκευσης επεσήμανε και η κα Maria Rita Galli, Διευθύνουσα Σύμβουλος της ΔΕΣΦΑ, μιλώντας στο 5ο Συνέδριο Υποδομών & Μεταφορών - ITC 2022. Σημείωσε πως «η Ελλάδα έχει κάνει πολλά για την εισαγωγή, αλλά το σύστημα έχει φτάσει στο ύψιστο επίπεδο αποθήκευσης. Άρα πρέπει να δούμε και την ανάπτυξη ικανοποιητικών λεωφόρων διάθεσης των ποσοτήτων που εισάγονται. Η απουσία χώρων αποθήκευσης αποτελεί μειονέκτημα για το σύστημα» ανέφερε.
Στο μέτωπο της ακρίβειας, κυβερνητικά στελέχη προσπαθούν να ξορκίσουν κάθε σενάριο για μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα, υποστηρίζοντας πως θα δημιουργηθεί μια τεράστια δημοσιονομική «τρύπα». Όμως την ίδια ώρα μιλούν για ένα μηχανισμό που θα μειώσει τους λογαριασμούς ρεύματος, συνεχίζοντας ταυτόχρονα τις επιδοτήσεις.
Ωστόσο, αυτός ο μηχανισμός που αφορά επι της ουσίας τον τρόπο αποζημίωσης των παραγωγών δεν έχει οριστικοποιηθεί. Παράλληλα, στον αέρα είναι και το ζήτημα της αναστολής της ρήτρας αναπροσαρμογής. Παρά τις πρόσφατες διαβεβαιώσεις του υπουργείου ενέργειας για νομοθετική ρύθμιση με την οποία θα ανασταλεί η ρήτρα αναπροσαρμογής φαίνεται πως το ζήτημα δεν έχει κλείσει. Σίγουρα ρόλο θα διαδραματίσει η κατάληξη των αγωγών πολιτών και φορέων εναντίον της ρήτρας αναπροσαρμογής.