Το «ψαλίδισμα» του ωραρίου λειτουργίας τους έχουν επιλέξει ορισμένες εμπορικές επιχειρήσεις, με στόχο τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και γενικότερα τον περιορισμό του κόστους ενώ δεν είναι λίγοι οι λιανέμποροι που προχωρούν στο σβήσιμο των φώτων για πολλές ώρες το βράδυ στα καταστήματά τους, μετά το τέλος του ωραρίου λειτουργίας.
Όπως δηλώνει στο iEnergeia ο γενικός γραμματέας Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Αθήνας Ιωάννης Μάνος, «στο παρελθόν το αρτοποιείο μας λειτουργούσε μέχρι τις 10 το βράδυ αλλά πλέον σχεδόν από τις 9 τη νύχτα δεν κυκλοφορεί πολύς κόσμος και δεν συντρέχει λόγος να μένουμε ανοικτά». Ο ίδιος συμπληρώνει ότι …φυσικά δεν παρουσιάζουν όλες οι περιοχές στην ίδια κατάσταση ούτε όλες οι επιχειρήσεις δείχνουν αντίστοιχα αντανακλαστικά για να μειώσουν τα κόστη τους αλλά η μείωση του χρόνου λειτουργίας αποτελεί πλέον αναγκαιότητα για αρκετές επιχειρήσεις ως αποτέλεσμα της μείωσης της εμπορικής κίνησης που επέφερε η οικονομική και στη συνέχεια η υγειονομική κρίση και τώρα η ενεργειακή. Δηλαδή τα οικονομικά γεγονότα επηρεάζουν με τέτοιο τρόπο την κοινωνική συμπεριφορά που με τη σειρά της ανατροφοδοτεί το πρόβλημα, όπως σημείωσε.
Ωστόσο άλλοι επαγγελματικοί κλάδοι, ειδικά ενόψει των επερχόμενων εορτών, δεν βρίσκονται στο ίδιο μήκος κύματος, όπως αναφέρει από την πλευρά του ο Ιωάννης Γλύκος, πρόεδρος του Σωματείου Ζαχαροπλαστών Αθηνών.
Όπως σημειώνουν στο iEnergeia εκπρόσωποι των μικρομεσαίων, οι αλλαγές στην εικόνα της αγοράς εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης δεν είναι κατακλυσμιαίες αλλά όπως προαναφέρθηκε δημιουργείται ένα δυναμικό φαινόμενο μετασχηματισμού.
Ο αντιπρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών Νικος Γρέτζελος αναφέρει πως το ζήτημα της ενέργειας είναι πολύ σημαντικό, με το ρεύμα να έχει γίνει πλέον πιο ακριβό και από το ενοίκιο. «Το πρόβλημα είναι πανευρωπαϊκό και αν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα θα δούμε πάρα πολλά λουκέτα», εκτίμησε υπενθυμίζοντας ότι είναι αξιοσημείωτο πως έκλεισαν πάνω από 200 αρτοποιεία το τελευταίο διάστημα.
Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, μετά από αίτημα της αγοράς, συζήτησε με τους εκπροσώπους τους το ενδεχόμενο συνολικής ρύθμισης για τη μείωση της λειτουργίας των καταστημάτων κατά 2 ώρες ημερησίως αλλά αυτή η ιδέα δεν βρήκε πρόθυμους συνεχιστές μεταξύ του επιχειρηματικού κόσμου παρά το γεγονός ότι η μείωση της λειτουργίας είναι, πλέον, μία από τις λύσεις που επιλέγεται από μερίδα των εμπόρων, όπως βεβαιώνει και το μέλος ΔΣ του ΒΕΑ.
Μία άλλη στρατηγική που επιλέγουν, σε μεσοπρόθεσμη βάση, εμπορικά καταστήματα αλλά κυρίως αλυσίδες λιανικής είναι να εγκαθιστούν ή να σχεδιάζουν την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων στα καταστήματα και στις αποθήκες τους, τόσο για λόγους εξοικονόμησης χρημάτων όσο και για λόγους μείωσης της εξάρτησής τους από τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας.
Επιπλέον, σούπερ μάρκετ, πολυκαταστήματα και μικρές εμπορικές επιχειρήσεις και επιχειρήσεις εστίασης, αντικαθιστούν τους λαμπτήρες βάζοντας led ενώ επανασχεδιάζουν συνολικά το φωτισμό των χωρών. Μία άλλη πρακτική, όπως δηλώνει ο επικεφαλής της Metro AEBE Αριστοτέλης Παντελιάδης, είναι μία εταιρεία να παρακολουθεί προσεκτικά τις θερμοκρασίες στους χώρους των καταστημάτων της, πρωτίστως για την αποφυγή υπερβολών αλλά πλέον αποτελεί και αυτή η πρακτική ιδιαίτερη σημασία στο πλαίσιο της εξοικονόμησης.
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του λιανεμπορίου, υπολογίζεται ότι 2 ώρες θα επιφέρει μείωση κατά 50% της κατανάλωσης ενέργειας για αυτές τις ώρες ή 5-7,5% του συνολικού ημερήσιου κόστους.
Συμβαίνει και αλλού…
Σημειώνεται ότι αντίστοιχα προβλήματα καλούνται να αντιμετωπίσουν οι επιχειρήσεις και σε άλλες χώρες. Περίπου το 6% των παμπ, των καφέ και των εστιατορίων στη Βρετανία έχει αποφασίσει να κλείνει δύο επιπλέον ημέρες την εβδομάδα, το 7% να λειτουργεί μία μέρα λιγότερο, ενώ το 21% να έχει μειωμένο ωράριο λειτουργίας αλλά όχι τον αριθμό των ημερών που λειτουργεί, σύμφωνα με στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας (ONS).
Δηλαδή, περισσότερο από το ένα τρίτο των βρετανικών παμπ και εστιατορίων έχουν μικρύνει το ωράριο λειτουργίας τους κατά τους τελευταίους τρεις μήνες για να περιορίσουν το αυξανόμενο κόστος της ενέργειας, όπως ανακοίνωσε η στατιστική υπηρεσία της χώρας.
Οι μειωμένοι χρόνοι λειτουργίας είναι πολύ πιο συνηθισμένοι στον κλάδο της φιλοξενίας από ό,τι σε άλλους τομείς της βρετανικής οικονομίας, όπου μόνο το 7% των επιχειρήσεων ανέφερε μια τέτοια κίνηση.
Πολλές επιχειρήσεις στον κλάδο φιλοξενίας ανέφεραν επίσης μειωμένη ζήτηση καθώς οι θαμώνες τους έχουν πληγεί από τους αυξανόμενους λογαριασμούς ενέργειας μετά την ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.
Επιπλέον, τον περασμένο μήνα, ο εμπορικός φορέας UKHospitality δήλωσε ότι πάνω από το ένα τρίτο του κλάδου κινδυνεύει με χρεοκοπία στις αρχές του επόμενου έτους λόγω του αυξανόμενου κόστους της ενέργειας και άλλων λογαριασμών, καθώς και της μείωσης της καταναλωτικής δαπάνης. Η στελέχωση παραμένει επίσης μια πρόκληση.