Το βάρος να περιοριστούν οι ανάγκες σε φυσικό αέριο ή πετρέλαιο φαίνεται ότι θα πέσει σε νοικοκυριά και βιομηχανίες τον ερχόμενο χειμώνα. Η ΕΕ και διάφορα ινστιτούτα ήδη επεξεργάζονται τρόπους περικοπών, οι οποίες θα αλλάξουν σε μεγάλο βαθμό την καθημερινότητα των πολιτών και τη βιομηχανική παραγωγή.
Σύμφωνα με το Reuters η ΕΕ στις 20 Ιουλίου θα προτείνει στα κράτη μέλη να δώσουν οικονομικά κίνητρα στις βιομηχανίες για να μειώσουν τη χρήση φυσικού αερίου, να αλλάξουν καύσιμα στη βιομηχανία και τους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής και να ξεκινήσουν ενημερωτικές εκστρατείες για να ωθήσουν τους καταναλωτές να χρησιμοποιούν λιγότερη θέρμανση και ψύξη. Αυτό θα γίνει στο πλαίσιο των προετοιμασιών για το πέρασμα σε μια χειρότερη φάση με τη Ρωσία και ενός μόνιμου κλεισίματος του North Stream I.
Αλλά και πέρα από την ΕΕ είναι πολλές οι χώρες που στο δημόσιο διάλογο έχει ανοίξει ένα τέτοιο θέμα. Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα είναι η Γερμανία, η οποία έχει περάσει τον τελευταίο μήνα στο δεύτερο στάδιο αντιμετώπισης των επιπτώσεων των περικοπών φυσικού αερίου από τη Ρωσία.
Όμως κυβερνητικοί αξιωματούχοι κάνουν λόγο ότι τον χειμώνα το Βερολίνο θα είναι δύσκολο να μην περάσει και στο επόμενο στάδιο, που θα σημαίνει διανομή μορφών ενέργειας με δελτίο.
Παράλληλα το International Energy Agency σε έκθεσή του που δημοσίευσε προχθές υποστήριξε πως είναι εφικτό, αν προηγηθούν οι κατάλληλες καμπάνιες, να παρακινηθούν οι πολίτες και να μειώσουν τη χρήση της ενέργειας. Στην έκθεση που δημοσίευσε έφερε ως παράδειγμα τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Συγκεκριμένα σημείωσε: «ορισμένες εκτιμήσεις υποδηλώνουν ότι έως και το 20% της οικιακής ζήτησης ενέργειας θα μπορούσε ενδεχομένως να εξοικονομηθεί από αλλαγές συμπεριφοράς στον οικιακό τομέα».
Η έκθεση του IEA για το 2021 δείχνει ότι οι καμπάνιες ενημέρωσης μπορούν να επιτύχουν την αντιμετώπιση ενός εκτεταμένου φάσματος επιπτώσεων όσον αφορά την εξοικονόμηση ποσοτήτων ενέργειας. Ακόμη και πέρα από τη σημερινή ενεργειακή κρίση, η μοντελοποίηση του IEA υπογραμμίζει τη σημασία των μέτρων συμπεριφοράς για την επίτευξη καθαρών μηδενικών ενεργειακών στόχων, οι οποίοι φυσικά θα αφορούν στο απώτερο μέλλον. Σε κάθε περίπτωση η έκθεση αυτή είναι ενδεικτική της προετοιμασίας, όχι μόνο θεσμών, αλλά και εταιρειών για τον επόμενο χειμώνα.
Περίεργη ανακοίνωση Gazprom: Σύνδεσε επαναλειτουργία Nord Stream με τον καναδικό κινητήρα
Ως μια μικρή, αλλά κρίσιμη αλλαγή πλεύσης θα μπορούσε να ερμηνευτεί η ανακοίνωση της Gazprom ότι δεν μπορεί να εγγυηθεί την επαναλειτουργία του Nord Stream I εάν πρώτα δεν παραδοθεί από τον Καναδά ο σχετικός κινητήρας της τουρμπίνας.
«Η Gazprom δεν έχει υπ’ όψιν της ούτε ένα έγγραφο που να επιτρέπει στη Siemens (ENR1n.DE) να στείλει πίσω έναν κινητήρα τουρμπίνας από τον Καναδά για το Portovaya (σταθμός). Υπό αυτές τις συνθήκες, δεν είναι δυνατό να εξαχθεί ένα αντικειμενικό συμπέρασμα σχετικά με την περαιτέρω εξέλιξη της κατάστασης αναφορικά με τη διασφάλιση της λειτουργίας του Portovaya, που είναι μια κρίσιμη εγκατάσταση για τον αγωγό φυσικού αερίου Nord Stream», σημείωσε στη δήλωσή της η Gazprom.
Μέχρι σήμερα το δεκαήμερο κλείσιμο των ροών προς την Ευρώπη, από 11 μέχρι 21 Ιουλίου, μέσω του συγκεκριμένου αγωγού είχε συνδεθεί από το Κρεμλίνο με μια τακτική συντήρηση. Επιπλέον λόγω τη μη αποστολής του κινητήρα της τουρμπίνα είχε μειωθεί στο 40% η ροή φυσικού αερίου, αλλά δεν είχε κλείσει εντελώς.
Με τη δήλωση της Gazprom αφήνεται να εννοηθεί πως η εγκατάσταση του κινητήρα πλέον συνδέεται με την επαναφορά συνολικά των ροών. Έτσι ίσως, στις 21 Ιουλίου, οπότε και υποτίθεται πως θα ολοκληρωθεί η τακτική συντήρηση και θα ανοίξει ξανά η στρόφιγγα – έστω και περιορισμένα – να δικαιωθούν όσοι μίλαγαν για «πολιτική συντήρηση». Δηλαδή όσοι έκαναν λόγο για άσκηση πίεσης από την πλευρά της Μόσχας προς τη Δύση.
Επισημαίνεται ότι για να σταλεί ο κινητήρας, ο Καναδάς θα πρέπει να «σπάσει» εν μέρει κυρώσεις που έχει ακολουθήσει έναντι της Ρωσίας, πράγμα που έχει ξεσηκώσει αντιδράσεις στη χώρα. Προκειμένου να μη γίνει αυτό η Γερμανία είχε προθυμοποιηθεί να παραλάβει η ίδια τον κινητήρα και να τον παραδώσει στη Ρωσία. Με αυτόν τον τρόπο νομικά και πρακτικά η Γερμανία και όχι ο Καναδάς θα είναι η χώρα που θα παραβιάσει τις κυρώσεις.
Από την πλευρά της Ουκρανίας έχουν υπάρξει εξίσου αντιδράσεις. Τόσο σε επίπεδο υπουργείου Ενέργειας, όσο και σε επίπεδο υπουργείου Εξωτερικών το Κίεβο έχει παροτρύνει την Οτάβα να μην προχωρήσει στην παράδοση του κινητήρα με το σκεπτικό ότι έτσι οι δυτικές χώρες θα παίξουν στο παιχνίδι της Ρωσίας.
Σύμφωνα με το Reuters το γερμανικό υπουργείο Οικονομίας αρνήθηκε να σχολιάσει τη δήλωση αυτή. «Δεν σχολιάζουμε τις δηλώσεις της Gazprom», δήλωσε εκπρόσωπος του υπουργείου.
Επικαλούμενο εκπρόσωπο της Siemens Energy με έδρα τον Καναδά, το ειδησεογραφικό πρακτορείο μετέδωσε πως ήδη οι τεχνικοί έχουν ξεκινήσει να εργάζονται σε επίπεδο γραφειοκρατικό και υλικοτεχνικό προκειμένου να αποσταλεί ο κινητήρας.
«Πρόκειται για διαδικασίες που υπόκεινται σε ελέγχους εξαγωγών και εισαγωγών. Στόχος μας είναι να μεταφέρουμε τον κινητήρα στον τόπο χρήσης του όσο το δυνατόν γρηγορότερα», ανέφερε ο εκπρόσωπος της Siemens Energy.