Οι παγκόσμιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τη βιομηχανία ορυκτών καυσίμων θα μπορούσαν να μειωθούν φέτος κατά 2,5 δισεκατομμύρια τόνους, καθώς η πανδημία των κορωνοϊούέχει πυροδότήσει τη μεγαλύτερη μείωση που έχει καταγραφεί στη ζήτησηορυκτών καυσίμων.
Οι πρωτοφανείς περιορισμοί στις μετακινήσεις, την εργασία και τη βιομηχανία λόγω του κορωνοϊού αναμένεται να επιφέρει μείωση και στην παραγωγήδισεκατομμυρίων βαρελιών πετρελαίου, τρισεκατομμύρίωνκυβικών μέτρων φυσικού αερίου και εκατομμυρίωντόνων άνθρακα μόνο το 2020, σύμφωνα με τα στοιχεία που εξήχθησαναπό τον Guardian.
Αυτό το γεγονός θα μπορούσε να οδηγήσει στη μεγαλύτερη μείωση εκπομπών διοξειδίου άνθρακα από τις βιομηχανίες ορυκτών καυσίμων που έχει καταγραφεί μέσα σε διάστημα ενός έτους.
Οι ειδικοί στον τομέα του περιβάλλοντος ανέμεναν ότι κατά το 2020 οι παγκόσμιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από ορυκτά καύσιμα και τσιμέντο θα αυξάνονταν κατά 36, 8 δις τόνους σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Αντιθέτως, οι εκπομπές άνθρακα αναμένεται να μειωθούν γύρω στο 5%, σημειώνοντας το χαμηλότερο ποσοστό της δεκαετίας.
Ο δρ. Fatih Birol, επικεφαλής του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας, προειδοποίησε ότι αυτή η απότομη μείωση των εκπομπών από ορυκτά καύσιμα δεν θα πρέπει να ιδωθεί ως περιβαλλοντικός θρίαμβος.
Σημείωσε ότι "η μείωση αυτή συμβαίνει λόγω της οικονομικής κατάρρευσης που επιφέρει η πανδημία κατά την οποία χιλιάδες άνθρωποι χάνουν τα προς το ζην, καιδεν είναι αποτέλεσμα των σωστών κυβερνητικών αποφάσεων αναφορικά με τις κλιματικές πολιτικές".
"Ο λόγος για τον οποίο ζητάμε τη μείωση των εκπομπών είναι επειδή θέλουμε έναν πιο ζωντανό πλανήτη και πιο ευτυχισμένους και υγιείς ανθρώπους".
Η ανάλυση των ορυκτών καυσίμων από τη νορβηγική εταιρεία Rystad Energy διαπίστωσε ραγδαία συρρίκνωση του ΑΕΠ και η απότομη διακοπή των πτήσεων θα μπορούσε να οδηγήσει σε μείωση της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου σε ποσοστό περισσότερο από το πενταπλάσιο της μείωση ζήτησης που είχε σημειωθεί κατά την παγκόσμια οικονομική κρίση το 2008.
Οι αναλυτές εκτιμούν ότι η ζήτηση για αργό πετρέλαιο θα μειωθεί κατά μέσο όρο κατά 11 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου ημερησίως το 2020 ή συνολικά κατά 4 δισεκατομμύρια βαρέλια. Αυτός ο αρθμός από μόνος του θα παρήγαγε 1,8 δισεκατομμύρια τόνους διοξειδίου του άνθρακα, σύμφωνα με την Rystad.
Οι αναλυτές αναμένουν επίσης την ύφεση της χρήσης ηλεκτρικής ενέργειας και την μείωση της ζήτησης φυσικού αερίου και άνθρακα από τη βαριά βιομηχανία περίπου κατά 2,3% στην κάθε πηγή συμβατική ενέργειας, μειώνονταςέτσι τις εκπομπές άνθρακα από φυσικό αέριοκατά 200 εκατ. τόνους και από άνθρακα κατά 500 εκατ. τόνους.
Ο Erik Holm Reiso, ανώτερος εταίρος στο Rystad, δήλωσε: "Η πανδημία κορωνοϊού είναι ένα πρωτοφανές γεγονός για τις αγορές ενέργειας, το οποίο θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στις συνολικές εκπομπές άνθρακα,παγκοσμίως.
"Την τελευταία φορά που η ζήτηση πετρελαίουμειώθηκε, κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης 2008 - 2009, η ζήτηση μειώθηκε κατά 1,3 εκατ. βαρέλια ημερησίως. Αλλά ο κορωνοϊός θα μπορούσε να προκαλέσει πενταπλάσια πτώση στη ζήτηση πετρελαίου. "
Σημείωσε ότι ηπρωτοφανής πτώση στη ζήτηση πετρελαίου θα προκύψει σε μεγάλο βαθμό λόγω της αεροπορικής βιομηχανίας. Συνήθως λαμβάνουν χώρα περίπου 99.700 εμπορικές πτήσεις ημερησίως, αλλά η μείωση των ταξιδιών για τον περιορισμό της εξάπλωσης του ιού θα μπορούσε να οδηγήσει στην πτώση της εναέριας κυκλοφορίας σχεδόν κατά ένα τέταρτο,το 2020.
Επιπλέον, η μείωση στη χρήση των αυτοκινήτων θα επιφέρει μείωση και στη ζήτηση βενζίνης και ντίζελ κατά 9,4% ετησίως, μειώνοντας έτσι τη ζήτηση πετρελαίου κατά 2,6 εκατ. βαρέλια πετρελαίου ημερησίωςγια το 2020.
Οι αναλυτές αναφέρουν ότι η χρήση καυσίμων για μεταφορές μπορεί να αρχίσει να ανακάμπτει το δεύτερο εξάμηνο του έτους, αλλά η ζήτηση θα μειωθεί σε σχέση με τα στοιχεία που καταγράφηκαν πέρυσι.
Η ζήτηση ενέργειας στην Κίνα, του μεγαλύτερου εισαγωγέα πετρελαίου παγκοσμίως, αναμένεται να αρχίσει να ανακάμπτει τον επόμενο μήνα, τέσσερις μήνες μετά την εκδήλωση του κορωνοϊού στην Ουχάν. Ωστόσο, δεν θα επιστρέψει πλήρως στην κανονικότητα το νωρίτερο μέχρι τον Σεπτέμβρη, σύμφωνα με την Rystad. Αυτό θα μπορούσε να προκαλέσει μια βαθμιαία άνοδο στην παγκόσμιαενεργειακή ζήτηση κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2020, αλλά ανάκαμψη σε επίπεδα 2019 δεν προβλέπεται για το τρέχον έτος.
"Το πραγματικό ερώτημα αφορά τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις του ιού", επισήμανε ο Resio. "Εάν διαπιστωθεί ότι η εξ αποστάσεως εργασία μπορεί να λειτουργήσει, τότε οι άνθρωποι μπορεί να αρχίσουν να αμφισβητούν τοεαν πρέπει να κάνουν μακρινές πτήσεις για να συναντήσουν άλλους ανθρώπους, αυτοπροσώπως."
Ωστόσο, ο κ. Birol σημείωσε ότι εάν οι κυβερνήσεις δεν είχαν λάβει μέτρα έτσι ώστε να συμπεριλάβουν την καθαρή ενέργεια στα νέα πακέτα οικονομικής στήριξης"τότε αυτή η μείωση στην πετρελαϊκή ζήτηση θα μπορούσε να αποβεί μοιραία για τη ανάκαμψη της οικονομίας όταν η πανδημία του κορωνοϊού τεθεί υπό έλεγχο".
Πηγή: The Guardian